• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Samsung SSD 850 EVO

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.279
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Samsung SSD 850 EVO

Grattis till bytet! Jag visste att du skulle klara det, det är ju en enkel operation.

Spara den gamla disken ett tag som säkerhet om det skulle visa sig vara fel på den nya. Sedan får den väl gå till återvinningen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Samsung SSD 850 EVO

Varför? Skulle jag använda den som extern hårddisk, eller....?

Jappe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.279
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Samsung SSD 850 EVO

Det kan ju vara en bra idé om det är en så pass stor disk som 500GB. Men vänta ett litet tag så att du ser att det inte finns något fel på din nya SSD-disk.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Samsung SSD 850 EVO

Precis, köp ett kabinett och använd den som backup. Lagringsmedia går sönder ibland...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.120
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Samsung SSD 850 EVO

Jag köpte ett externt hårdiskkabinett stoppade i disken, anslöt en USB kabel till min dator formaterade disken,så fick jag en backuphårdisk!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Samsung SSD 850 EVO

En av anledningarna till att jag bytte til SSD var att min HDD-disk hade jobbat hårt i ett par år och att kraschrisken borde öka ju äldre en HDD blir. Att då använda en gammal HDD som backup låter lite äventyrligt men kan kanske försvaras av att risken för krasch blir mindre eftersom den används mindre ofta. Jag vet inte! :confused:

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Samsung SSD 850 EVO

"Piece of cake!"

Efter lite slarvstrul så kom den igång och fort går det. Kloningen tog 1,25 timme via usb3.

Klarar jag detta så gör alla det!

Visa bilaga 105293

Frågan är vad jag gör med den gamla hårddisken?

Jappe

Ha den som Backup. Jag ger dig rätt. "Klarar Jappe detta. Klarar alla detta" Jappe världen bästa acceptanstestare...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Samsung SSD 850 EVO

Jag gjorde rätt! I did it my way! Datorn har fått nytt liv och jag trivs med renässansen.

Nu gäller det Windows 10. Ska man ta onödiga risker och förstöra allt? Jag har Windows 7 nu som fungerar alldeles utmärkt. Windows 10 verkar vara ett hopkok skapat för att behaga så många grupper som möjligt men i första hand ungdomar och Knarrevik som vill ha app-plufsar på skärmen.

Jappe
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Samsung SSD 850 EVO

"Piece of cake!"

Efter lite slarvstrul så kom den igång och fort går det. Kloningen tog 1,25 timme via usb3.

Klarar jag detta så gör alla det!

Visa bilaga 105293

Frågan är vad jag gör med den gamla hårddisken?

Jappe

Bra jobbat!
Den gamla hårddisken kan du köpa en billigt USB låda till.
Eller så kan du till vissa laptops köpa en HD hållare som du sätter dit i stället för DVD.

New2.5" black Samsung M3 USB 3.0 SATA Hard Driver Case Box External USB3.0 Cable

SATA 3 III 2nd 2 5" HDD SSD Caddy Adapter for 9 5mm Universal Laptop DVD ROM Bay | eBay

Men kolla vad som passar till din laptop
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Samsung SSD 850 EVO

Hej Jappe! Jag tror du gjorde rätt att byta till en SSD manick.

Själv köpte jag en Toshiba satellite med 256 SSD och AMD 8 processor. En annan värld mot min gamla Acer med vista. Jag gillar dock inte W8, tycker att Vista var bättre. Hur en 10 är vågar jag knappt tänka.
I den här nya burken har jag inte installerat E post alls eller andra uppdaringar och jag tycker det går lika fort och smidigt som en Mac. Mycket skräp kommer via E post och via uppdateringar, tycker jag... Jag använder Vistan för E post och det funkar bra...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Samsung SSD 850 EVO

Windows XP var brukbar, Vista hadda mange problemer. Windows 7 var en store forbedring. Windows 8 et eksperiment som ble feilrettet noe til 8.1 og perfekt for Surface, men ikke så bra for tradisjonelle pcer.
Windows 10 er en klar forbedring med en todelt oppførsel, i tablett mode fungerer den meget bra på Surface og lignende plater. Et trykk på en knapp i innstillinger og den er tilpasset tastatur og mus, nesten som win7 med modifisert startmeny.

Selv er jeg på Fast ring windows insider og oppdaterer både pc og telefon i snitt en gang i mnd. Dette er ikke noe jeg vil anbefale, det kommer noen ting som ikke fungerer enkelte ganger, og blir rettet via windows update etter noen dager.

Neste hovedoppdatering av windows 10 vil gi en del klare forbedringer på flere områder.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Samsung SSD 850 EVO

Den här SSD-disken har verkligen satt fart på datorn men jag vågar mig inte på Windows 10. 7:an går som tåget utan problem!

Ramminnet i datorn är på 4gb. Jag vet att det är möjligt att knö in en 8-giggare, ganska billigt faktiskt, men jag undrar om det är meningsfullt. Jag använder bara enkla program, inga spel, bara lite Youtube ibland.

Synpunkter någon?

Jappe
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.856
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Samsung SSD 850 EVO

Har du 32 bit eller 64 bit windows 7? Troligen 32 bit och då hjälper inte mer minne för 32 bit kan inte ens adressera de 4 G du har nu.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Samsung SSD 850 EVO

Det är faktiskt 64 bit och just därför skulle det vara möjligt att byta till 8gb ramminne men jag undrar om det är någon mening med det.

Jappe
 

gnillib65

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
SVEDALA
HBK-Nr
11353
Medlemskap
2024
Sv: Samsung SSD 850 EVO

Den gamla hårddisken är perfekt som backup. Jag bytte till en SSD hårddisk för några år sedan. Efter ca 2 år ville datorn inte starta. Var bara att sätta i den gamla igen och föra över nödvändiga filer. Var bara utan fungerande dator några timmar
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.856
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Samsung SSD 850 EVO

Är det 64 bit så gör 8G en hel del nytta men det beror förstås på vad du kör för applikationer.
Är det billigt så gör det bara för du kan ha flera applikationer igång.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Samsung SSD 850 EVO

Det verkar svårare än jag trodde att byta ramminnet. Ganska delikata turer i datorns innanmäte, så jag avstår. Jag har en en SSD-disk på 500 giggar och ett ramminne på 4 gb i min favoritdator Acer Aspire One och jag är helnöjd! Väldig skillnad mot HDD! Att byta hårddisken var mycket smartare än att köpa en ny dator med alla de besvär och kostnader som det för med sig!

Glad Jappe :)

PS. På väggen bakom datorn sitter en extra 12-volts LED-skärm på 24 tum så min mobila kombination av hem och postkontor fungerar glimrande!

Min plåtis är bara 5,60 meter lång!

PS 2. Elgiganten sänkte naturligtvis priset på 500gb-ssd:n efter mitt köp från nära 2000:- till 1649 kr! :(
 
Senast ändrad:
Toppen