• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sammankoppling av startbatteri och bodelsbatteri

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2025
Överväger att installera en DC-laddare mellan startbatteri och bodelsbatteri. Jag gör det av två skäl - dels för att förbättra laddningen, dels för att förbereda för lithiumbatterier som, enligt vad jag läst, behöver en DC-laddare.

Jag har också läst att den skall installeras mellan elblocket och startbatteriet. Nu till frågan: Till elblocket går två kablar som man inte kan se varifrån de kommer, då dragningen är dold. Den ena märkt batteri1 och den andra batteri 2. Är batteri 1 startbatteriet? Min husbil är en hobby från 2017, en optima.

Tacksam för svar
Stefan

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Överväger att installera en DC-laddare mellan startbatteri och bodelsbatteri. Jag gör det av två skäl - dels för att förbättra laddningen, dels för att förbereda för lithiumbatterier som, enligt vad jag läst, behöver en DC-laddare.

Jag har också läst att den skall installeras mellan elblocket och startbatteriet. Nu till frågan: Till elblocket går två kablar som man inte kan se varifrån de kommer, då dragningen är dold. Den ena märkt batteri1 och den andra batteri 2. Är batteri 1 startbatteriet? Min husbil är en hobby från 2017, en optima.

Tacksam för svar
Stefan
Troligen är batteri 1 startbatteri, men mät för att vara säker!

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Vad har du för elblock, EBL?

Det är inte säkert att du behöver en DC-laddare bara för att du skaffar lithiumbatterier. Men det brukar behövas på Euro6-motorer med intelligent generator.

Senast ändrad:

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2025
EBL är inte märkt, men tillhörande display är från Dometic, så jag antar att EBL också är Dometic.

Jag ska mäta när jag fått parallellkopplingen /diagonalkopplingen av batterierna klar. Får kolla om jag jag har euro-6 motor - faktiskt ingen aning! I alla fall, om det blir en DC-laddare/booster - har fått en modell Dometic gratis som väl borde utnyttjas - så behöver jag helst även hitta D+. Lika okunning här...

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2025
EBL heter EL624. Bifogar bilder på uppslaget i instruktionsboken, samt två bilder på blocket med & utan kåpa. Det finns ingen märkning på EBL, och ingen referens till vilket fabrikat det är någonstans.

Bilagor

• Instruktionsbok.jpg
    Instruktionsbok.jpg
    1,4 MB · Visningar: 54
  • Elblock 1.jpg
    Elblock 1.jpg
    3,6 MB · Visningar: 54
  • Elblock 2.jpg
    Elblock 2.jpg
    5,1 MB · Visningar: 55

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Överväger att installera en DC-laddare mellan startbatteri och bodelsbatteri. Jag gör det av två skäl - dels för att förbättra laddningen, dels för att förbereda för lithiumbatterier som, enligt vad jag läst, behöver en DC-l

Tacksam för svar
Stefan
Hej.
Du skriver att DC-DC laddaren ska monteras mellan elblock och batteri. Jag är tveksam till det . Alla kopplingsscheman jag sett och de uppgifter jag fått när jag själv skulle installera en DC-DC laddare säger att den ska monteras mellan start och bodelsbatteri. Jag tycker att du ska konsultera någon som verkligen är insatt i detta så att du får det rätt från början.

Mvh / Roland

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har en Hobby Optima Premium 2020. Tror vi har ganska lika elförsörjning. Anläggningen är Dometic. Däremot är Bat 1 bodelsbatteriet, Bat 2 är för ev utbyggnad av bodelsbatteri. Motorbatteriet är märkt Bat.Mot. Så är det i vart fall i min bil, ser ut som om det bör vara samma i din.

Du har också en separat 230 laddare, fristående från elblocket i övrigt och lätt att byta om du skulle vilja.

Jag har LiFePo4 i min, med DC/DC laddare, solcellsregulator och 230 laddare, samtliga Victron, anpassade för LiFePo4.

Du har troligen en dum generator och då behöver du inte DC/DC. Har du inte solcell behöver du inte regulator heller och din nuvarande Dometicladdare fungerar hyggligt med LiFePo4, inställt på bly/syra. Skiljer lite beroende på tillverkarens rekommendationer.

Sedan ger en DC/DC dig en jämnare och mer kontrollerad laddning till ett LiFePo4 och en anpassad 230 laddare, ex 17 A, kostar inte mycket.

Läs gärna på Sunlux hemsida. De har bra, allmäna anvisningar för Litium (LiFePo4) konvertering.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har en Hobby Optima Premium 2020. Tror vi har ganska lika elförsörjning. Anläggningen är Dometic. Däremot är Bat 1 bodelsbatteriet, Bat 2 är för ev utbyggnad av bodelsbatteri. Motorbatteriet är märkt Bat.Mot. Så är det i vart fall i min bil, ser ut som om det bör vara samma i din.

Du har också en separat 230 laddare, fristående från elblocket i övrigt och lätt att byta om du skulle vilja.

Jag har LiFePo4 i min, med DC/DC laddare, solcellsregulator och 230 laddare, samtliga Victron, anpassade för LiFePo4.

Du har troligen en dum generator och då behöver du inte DC/DC. Har du inte solcell behöver du inte regulator heller och din nuvarande Dometicladdare fungerar hyggligt med LiFePo4, inställt på bly/syra. Skiljer lite beroende på tillverkarens rekommendationer.

Sedan ger en DC/DC dig en jämnare och mer kontrollerad laddning till ett LiFePo4 och en anpassad 230 laddare, ex 17 A, kostar inte mycket.

Läs gärna på Sunlux hemsida. De har bra, allmäna anvisningar för Litium (LiFePo4) konvertering.
Förtydligande.

Jag beskrev hur batterierna redovisas i batterimenyn i TFT displayn. Jag har ingen märkning på mina kablar, så följ/mät dem noga. De kan vara annorlunda märkta än hur batterierna redovisas i batterimenyn.

Men som du fått tips om ovan, ta hjälp av någon som är insatt. Det är lätt att göra fel.

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2025
Hej. har också hittat D+ förutom nämnda på "Basis Fahrzeug". Mina kablar är märkta Bat1 & Bat2, Bat Mot. finns inte på någon kabel, så det lär bli att mäta. Bra att man inte är arbetslös. Med med all input ovan + expertkonsultation ska jag no få till det. tack alla. :).

Toppen