• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sammankopplade batterier vid laddning.

Skalet

FD HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
9695
Medlemskap
2023
Har en fundering ang. laddningen av batterierna.
När man sätter i 230V kabeln så laddas ju både bodels och startbatteriet. Samma när bilens generator går. Fast prioriteringen är ju olika beroende på energikälla. Batterierna är ju då sammankopplade. Att de är sammankopplade kan man se på kontrollpanelen.
Ska denna sammankoppling "släppa" när strömmen bryts. Har lagt märke till att sammankopplingen hänger kvar ett tag efter att strömmen är bruten. Eller bryts det när spänningen sjunker? Någon som vet?

/Stefan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sammankopplade batterier vid laddning.

Det er forskjellige "løsninger" som benyttes for sammenkobling og samtidig ladning så det finnes ikke ett felles svar på denne fråga. Noen elblokker har i 230V ladderen en egen utgang til bilbatteriet med en lav ladning. Andre har en styring av skillereleet som normalt brukes for ladning fra bilmotoren og som under kjøring styres av D+ signalet. Denne styringen fra elblokken er oftest trigget av spenningsnivåer, men det finnes og andre varianter.

Skalet

FD HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
9695
Medlemskap
2023

Tack Knut

Nu har jag också fått svar från tillverkaren.
Batterierna kopplar ifrån när spänningen går under 13V.

K

Kaninbur

Guest

På min gamla Dethleffs laddas inte bilbatteriet ALLS av nätströmmen!
Något som kan vara bra att veta.
Risken finns att man står på en camping och spelar radio tills batteriet tröttnar, och motorn inte kan starta...

Jag har löst det lilla problemet genom att montera en liten automatsäkring mellan de 2 elsystemen.
Vid nödläge sluter jag den och låter bilbatteriet laddas från nätladdaren.
Om det vore en vanlig strömbrytare, skulle man skada elsystemet allvarligt vid motorstart och sluten krets.
Därför använder jag en automatbrytare som strömbrytare.

Toppen