• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

SAMÄGANDE AV HUSBIL??????

F

F.d. 3670

Guest
Vi åker väldigt gärna husbil, både längre och kortare turer både här hema och utomlands. I höst planerar vi 4 veckor i Frankrike.
Vi vill dock av olika skäl inte äga husbil själva men är intresserade av ett samägande,
t ex 3 - 4 familjer.
Användningstider och kostnadsfördelning kan vi säkert hitta former för.
Finns det några fler i trakterna av Karlshamn som är intresserade så kan vi ju träffas och planera vidare.
Tar gärna emot erfarenheter från andra som gjort på samma sätt.
Med vänlig hälsning
Håkan

F

F.d. 52943

Guest
Sv: SAMÄGANDE AV HUSBIL??????

Har samägt båtar i flera omgångar. Varit väldigt lyckat. Halverade kostnader och mycket trevligare när det ska arbetas. Första gången hittade vi partner via annons. Vi annonserade på hösten och umgicks ganska intensivt med det tilltänkta delägarna under vintern för att lära känna varann och hinna diskutera igenom hur vi och dom såg på båtägandet och vad som kändes viktigt. Sedan skrev vi avtal och gjorde affär på våren.

Andra och tredje gången bjöd vi in kompisar som vi redan kände - det funkade också jättebra.

Några reflektioner:
Skriv ett riktigt genomtänkt avtal (avtalsförslag kan hittas hos kryssarklubben bland annat - borde gå att överföra till hudbilsvärlden) om hur användningsperioderna ska fördelas, hur ansvar för uppkomna kostnader ska fördelas (något dyrt rasar), hur man ska se på om någon inte kan utnyttja bilen på grund av något som orskakats av annan delägare mm mm.

Vad ska hända den dagen delägarna blir osams och inte längre kan lösa konflikten. Hur upplöses delägarskapet, hur ska den gemensamma egendomen avyttras?

Kan låta pessimistiskt - vi har aldrigt behövt ta till avtalet i våra samäganden - men det har samtidigt kännts väldigt tryggt att veta exakt vad som ska hända om man inte längre kan komma överens.

F

F.d. 29925

Guest

Mycket kloka ord som man nog skall ta på yttersta allvar.
Ägde en eka en gång i tiden tillsammans med en svåger, utan skrivna avtal, en kanondeel för svågern. Varje vår när ekan skulle sjösättas hade han alltid annat som var viktigare. Sedan dess, inga delägarskap - allt eller inget.

F

F.d. 25170

Guest

Kanske lite sent svar, men vet att det finns en sida på nätet just för folk som äger saker ihop.
Adressen är www.bokaochplanera.se.
Kanske kan vara intressant om ni hittar några att dela husbil med! :)

F

F.d. 53358

Guest

Min gamla farfar, som är borta sedan många år, sade alltid så här "hur liten torvan än är, ska den vara min, då gör jag vad jag vill med den och har själv ansvar". Kanske en tanke.
Trevlig sommar!

F

F.d. 25267

Guest

Ska man ha husbil ihop med tre andra blir det inte mycket åkande. Hur ska man samordna vem som ska ha bilen och när? En vansinnig ide tycker jag. Det är nog ett bra sätt att bli osams på tror jag. Helt plötsligt vill en sälja och behöver pengarna och vad gör man då. En annan vill byta upp sig och vad gör man då ? Tänk att aldrig få ha bilen när man vill utan att ta hänsyn till andra. Aldrig kunna sticka iväg med kort varsel. Aldrig kunna planera utan att fråga tre andra. Inte kunna utrusta som man själv vill. Kanske passar folk som bor i kollektiv och inte vill ta egna beslut om någonting. Om alla ägare är pensionärer och kan åka när som helst kan det möjligen funka om ingen har några krav. Om man har ett jobb och är styrd till helger och semester är det en hopplös ide. Det som alla äger - äger ingen - och det som ingen äger är ingen rädd om. Hyr husbil när ni behöver istället - då kan ni åka när det passar er utan att behöva äga själv.

Per :confused:

Senast redigerad av en moderator:

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Jag håller med även om det inte är svaret trådskaparen önskade sig. Vi åker ut varje helg oavsett om det bara blir till ställplatsen 2km hemifrån. Vi skulle aldrig kunna dela. Är en för personligt "pryl" att låna ut också :)

Men vi är ju alla olika :)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Ja, det är flera saker jag aldrig vill dela med andra, och husbilen som är mitt andra hem med fulla lådor, garderober och sängar, med mina personliga saker i, skulle jag inte vilja ha någon annan trampande runt i, och inte heller vilja tömma och fylla mellan resorna. Den skall stå laddad och redo på garageuppfarten.

Men bortsett från det personliga som inte var frågan.
Något som bara har ringa värde, som kanske en liten roddbåt eller något som det räcker med en svordom över om något händer, och man förlorar går väl an. Men om det värsta händer, och kanske bli av med en tredjedel av värdet på en husbil p.g. av någon annan......... Då räcker inte svordommar till. Eller även om man själv bara har nött femtio mil på bilen under sommaren och de andra har plågat ur den tvåtusen mil. Med allt av service och värdeminskning det kräver.

M.v.h. JANKRO

F

F.d. 53358

Guest

Min åsikt, köp bilen ni har råd till eller hyr och behåll era vänner. En bil kan aldrig ersätta vänskap och det förlorar man garanterat med samägande.
Trevlig midsommar med era vänner !

F

F.d. 53053

Guest

Mitt råd, köp en egen bil som plånboken tillåter eller hyr för dom veckorna ni skall åka till typ Frankrike, det är det bästa
lycka till med vad det än blir :yes:
Gert

F

F.d. 53078

Guest

Häldre en gammal billig WV buss än tillsammans med andra.

Min far sálde bátar och mycket till flera goda samägare, men som nästan alltid slutade det med Advokater mellan familjerna.

Toppen