• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sala Kommun om ställplatser

H

hianders

Guest
Hej!

När jag tittade i 2007 års FC-campingplatslista från H&C finner jag att SALA inte längre finns med bland de kommuner som vill anvisa nattplatser till husbilar. Beslutade att besöka turistbyrån i kommunhuset för att höra mig för om varför.
Det visade sig att man fått en förfrågan via mail från H&C den 12 dec. 2006 och sedan skickat svaret dagen efter. Någonstans i cyberrymden har det alltså försvunnit.

Nedan följer Turistbyråns svar till H&C samt egna kommentarer kring rekommenderade husbilsplatser i Sala:

SALA:Kommunal parkering vid Sala Folkets Park nordöst om gång/cykelbanan vid Rv70.Max 24 tim, ligger intill populär gångväg till bad, kiosk och restaurang.”
Stora asfalterade ytor med gott om utrymme för riktigt stora fordon. Har inte kollat vilken service som erbjuds. På andra sidan Rv70 (via en gångtunnel) finns en ICA-butik, kiosk och bensinstation (Volvo).
Plocka ner cyklarna och trampa runt i omgivningarna. Till Sala Silvergruva t ex eller till centrum.

SALA: ”Mittemellan Rv70 och Lärkans Sportcenter.”
Inom samma område som ovan men närmare centrum.

SALA: ”Samtliga 24 tim parkeringar i centrala Sala.”
Jag blev verkligen överraskad när jag läste det första gången i FC-bilagan 2006. Att fritt kunna välja en 24-timmars parkeringsruta mitt i en stadskärna tror jag inte jag hört talas om i detta sammanhang. Det finns många 24-timmars p-platser i centrum. Om jag själv skulle välja så blir det på den mycket lummiga Vasagatan som ligger två kvarter från Stora Torget. Där vid torget finner ni Sala Turistbyrå som kan bistå med information och dessutom en innehållsrik stadskarta (jag tänker då närmast på alla markerade cykelvägar).
Öppet måndag – fredag 8.00 -17.00, lördag 10.00 -14.00.
I Sala kan man se följande skyltar vid P-platserna: P / 9 tim / 9-19. Är man lite trött efter en dag bakom ratten kan det ta tid att tyda en sådan skyltning, det är OK att parkera där över natten.
Kom ihåg att i SALA skall man använda P-skiva.

SALA Bangolfbana: När jag kontaktade turistbyrån för att få några detaljer bekräftade kring 24-tim parkeringarna kom trafikansvarige för kommunen med följande tips:
”Mellan Stadsparken och Ekeby Dammar finns platser vid golfbanan, där står det ofta husbilar.”
Kör norrut från trafikljusen vid VOLVO/ICA (inte Rv70) och tag höger in på Strandvägen där ligger golfbanan. Jag har ingen koll på hur stora utrymmen det handlar om. Men att stå där med promenadavstånd till centrum via Stadsparken måste vara helt ok.

SALA Silvergruva: Talade med vd för denna Salas stolthet och hon hälsade alla husbilar välkomna. Vid infarten till gruvområdet finns en skylt med en husvagnssymbol som pekar mot en grusad plan omgiven av gräs.
Om man kör längre in på gruvområdet finns p-platser av varierande storlek (och lutning). Det är ok att stå var som helst där utom på det plana området uppe vid huvudbygnaden.
Tag Rv67 söderut ca 1,5 km från trafikljusen och sedan höger mot Sala Silvergruva.

QUICK-STOP vid Silvköparens Camping & Stugor.
Campingen ligger 7 km nordväst om SALA utmed Rv70 och erbjuder husbilar fr o m i år stå utanför bommarna på den grusade planen mellan 21.00 och 9.00 (ej på parkeringsplatsen) med tillgång till sopcontainer, färskvatten, toa-tömning och tanktömning där egen slang skall användas. Ingen tillgång till campingens övriga faciliteter.
Följ anslagna regler för Quick-Stop vid receptionen. Pris 80:-
Som ovan men utan övernattning. Pris 50:-

Hasse Andersson

PS. Skall så snart som möjligt lägga in ovanstående under ”Husbilsplatser/Västmanland/Sala” med bilder, GPS-data mm. DS.

Toppen