• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

saknar luft i handbromstanken på mb 0309

F

F.d. 15129

Guest
Chassiefabrikat: Mercedes-Benz
Chassiemodell: o309
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 120 hk diesel
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Mercedes-Benz
Husbilsmodell: MB o309
Husbilstyp: Ospecificerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej
Har fått bekymmer med bromsarna, saknar luft till handbromstanken samt spärrventilen.
Har bytt fyrkretsventilen men får ingen luft ur anslutningen till hand broms o spärrventil.
Snälla hjälp, om någon varit med om detta tidigare???
hälsningar Svante :confused:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Har också en O309 -79, men lyckligtvis inga luftproblem ännu.
Handbromsen ska väl inte ha tryckluft. Den är helt mekanisk.
Har du något schema över luftdragningen? Jag har ett i instruktionsboken. Behöver du ett sådant?
Calle

F

F.d. 25038

Guest
Vill också gärna ha ett bromsschema tror min är ganska lika fast min pbroms är luftstyrd och med blockeringsventil tar gärna lite skötsel info om maskin också tackar på förhand häls Mikael

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025
För många år sedan fick jag samma fenomen på vår Scania när jag dränerade alla lufttankarna. När jag startade motorn blev det aldrig något tryck i tanken till p-broms och dörr. Detta berodde enligt "min" verkmästare att skyddsventilen agerade som att det var avbrott och därför stängde av för att säkerställa tryck till fotbromskretsarna.
På bussen var det lätt avhjälpt, det finns ju oftast en typ däckventil där man kan skapa tryck i tanken till p-bromsen för att kunna flytta fordonet utan fungerande motor.
Det var bara att pumpa upp trycket med hjälp av extern kompressor och sedan var problemet löst.
/Nisse

Toppen