• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Safari room???

F

F.d. 5878

Guest
Hej govänner..

Vi är nya medlemar här på hbk och nya med husbil oxå. Vi har en Omnistor markis 3,5m. Vi fundera på att köpa sidostycken och front till markisen. Men nu undra vi hur är det när det blåser, måste man plocka ner eller räcker de med linor till marken. Är det omständigt att sätta upp eller är det något annat man måste tänka på innan man spendera pengar.:confused:

Mvh Sten å Leiva

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25011

Guest
Sv: Safari room???

Vi köpte ett Safari room till vår förrförra husbil och det använde vi två gånger.
Första gången tog det en dryg halvtimma att sätta upp det.
En annan nackdel är att de tar stor plats när det är nedpackat och väger cirka 30 kilo.

G

Göran & Carola

Guest

Vi har också ett Safari Room som vi företrädesvis använder under de norrländska för- och eftersäsongerna, och då vi står stilla några dagar med tillgång till 220V. Då kan vi köra kupevärmare och sitta ute även kvällstid.

Då det blåser kraftigt sätter vi upp en stormlina typ FI-60195 (60195), från Kama fritid.

Bilagor

• Stormlina.jpg
    Stormlina.jpg
    12,5 KB · Visningar: 51

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Även vi har satt upp vårt Safari room endast en gång på prov. Det är lätt att sätta upp, men det tar för mycket plats och väger för mycket. Har man inte för avsikt att stanna längre på ett ställe, är det ingen mening att släpa med det.

Senast ändrad:

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021

Hur gör man med "hålet" under bilen?
På husvagn har man ju en tältskena som man sätter en kappa i, blir ju vindtätt.

//micke

F

F.d. 9384

Guest

Men nu undra vi hur är det när det blåser, måste man plocka ner eller räcker de med linor till marken. Är det omständigt att sätta upp eller är det något annat man måste tänka på innan man spendera pengar.:confused:

Mvh Sten å Leiva

Det är lite bökigt att sätta upp första gången innan man vet hur grejerna skall sitta ihop, men sen går det lätt.
Man kolla vad man har för mått på markisen H/L/B o köper sen sidor efter det, domräcker ner till marken o fästs ordentligt så markisen sitter faktiskt stadigare med än utan.

F

F.d. 9384

Guest

//micke

Vi har en likadan tältskena på husbilen där vi sätter en markkappa, finns det inte på er bil så går det att köpa löst och montera dit.

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021

Vi köpte ett Safari room till vår förrförra husbil och det använde vi två gånger.
Första gången tog det en dryg halvtimma att sätta upp det.
En annan nackdel är att de tar stor plats när det är nedpackat och väger cirka 30 kilo.

Hej!
Kan bara citera Leif. Samma erfarenhet. Dessutom ligger vi farligt nära maxvikten och då gäller det att prioitera. ca 30 kg och vi glider över totalvikten på 4200 kg. Tänk till innan du investerar ca 20 000 kr.

Hälsningar
Hans

Senast ändrad:
F

F.d. 9384

Guest

Vi använder vårt safari room rätt flitigt, men sällan hela på en gång.
För det mesta så åker en eller två sidor upp som vind eller regnskydd.

Fronten åker bara fram (med i bilen) om vi planerar att stå längre nånstans, vilket inte händer så ofta.

G

Göran & Carola

Guest

//micke

Med vårt Safari Room följde det med en kappa. Tältskena fick vi dock köpa till själv och skruva dit, liksom hjulhuskappa.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Marano, har du någon bild på hur du monterat "tältskenan"?
Har funderat på att montera en skena men är osäker på hur passagen vid hjulhusen skall se ut.

G

Göran & Carola

Guest

Marano, har du någon bild på hur du monterat "tältskenan"?
Har funderat på att montera en skena men är osäker på hur passagen vid hjulhusen skall se ut.

Skickar 2 bilder som jag har från förra hösten, då vi hade Safari roomet uppe.
På bilden inifrån tältet syns lite grand av skenan samt tält- och hjulhuskappan som jag har över hjulhuset. Själva listen är skruvad under den grå aluminiumkjolen längs hela safari roomets bredd, en väldigt kort bit bakom hjulhuset och en längre framför.
Hoppas du får en bild av hur jag gjort. Hör av dig om något är oklart.

Bilagor

• PICT0056.JPG
    PICT0056.JPG
    2 MB · Visningar: 390
  • PICT0023.JPG
    PICT0023.JPG
    3,2 MB · Visningar: 76
F

F.d. 5106

Guest

Hmm... Flåt, men jag lånar denna tråd till en fråga bara !

Stången med krokar i ändarna som följer safariroom fronten , vad har man den till ?

Denna

Bild.jpg

jonils

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2025

Hej, stången skall sitta på insidan av det öppningsbara främre fönstret, plastfönstret skall hänga över denna , krokarna skall sättas i "gardinhållarna" mvh kent

F

F.d. 5878

Guest

Tack för alla goda idèr och råd angående safari room, men vi väntar nog med att investera i något safari room för utrymme är det ont om hos oss. Vi åker runt med 2 små barn å deras favorit leksaker är många och skrymande.. Tack alla Sten och Leiva

F

F.d. 21408

Guest

Hei

Vi har et Inaca (privacy) tror det heter det. Veier bare 17 kg, tar ikke mer en 15 min å sette opp/ ta ned. Vi bruker det hele tiden. Veldig fornøyd med det, har hatt det i 3 år. Og med denne sommeren vi har i norden er det deilig å kunne sitte der :)

Hilsen Liv

Sbohl

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
22241
Medlemskap
2024

Hej du verka ha koll på safari room, en liten fråga
Hej.

Kan jag använda XL Safari Residence room till min Thule/ 5003 markis nedre kanten på markisen och till marken mäter 2400 cm?

Varför inte är det skydds kanten i nedre delen som inte passa ?

Med vänlig hälsning sbohl. 22241:mcride:

Toppen