• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Såg ni Rapport om kameror?

mlarsson74

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7522
Medlemskap
2025
Sv: Såg ni Rapport om kameror?

Klart intressant tips med Blackvue, tack! Det verkar ha kommit en 600 nu som verkar kunna visa live också. Verkar inte finnas wifi på garminen och ser en nytta att lättare tanka mm. Det är också väldigt smidig. Skärmar har man ju gott om ändå.

Martin Svensson

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025

Vad skall ni använda era filmer till?
Är det för att filma sin färd så blir det ju inga problem så länga man inte blir stoppad men om det är för att filma olyckor m.m. och använda som bevismaterial vågar ni då använda detta materialet kanske blir dyrare med böter för olovlig övervakning än vad det är värt och har filmen något bevisvärde om den är olagligt inspelad?
Martin

mlarsson74

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7522
Medlemskap
2025

Jag åker oerhört mycket både med husbil och i tjänsten. Ser helt hårresande saker i trafiken som få skulle tro på i ett vittnesmål. Ser fram emot en nämndeman eller åklagare som väljer att driva den fråga du beskriver, kameraövervakning, vid en trafikförseelse som riskerar andras liv. Sedan kan vi ju alltid diskutera nyttan och sannolikheten att du får använding av det. Det rättsliga oroar mig föga. Men vi har alla olika bevekelsegrunder och syn på saker. Om det oroar ska man avstå. Svårare än så behöver vi inte göra det. Jag anser att detta borde vara standard i alla bilar för att öka trafiksäkerheten.

F

F.d. 52943

Guest

Jag föredrar definitivt att kunna dokumentera vad som skett. Om domstolen sen väljer att bortse från den dokumentationen så må det väl ske.
Tror för övrigt att det är lättare att få polisen att lyssna om det finns bildbevis. Om det sedan håller i rätten är en senare fråga.
Med nuvarande rättsläge torde det vara svårt att hävda att en aktiv dashcam, som inte sitter fast monterad, utan bara aktiveras vid färd, är lagstridig. Jag använder mobilen med en app, och tar bort den varje gång vi stannar - alltså min vanliga mobil som jag bär med mig när jag inte sitter i bilen och har klämt fast den i vindrutefäste.
Så tänker jag fortsätta tills det, mot all förmodan, kommer ett prejudikat i högre rätt, som visar att all inspelning via vindrutan i bilen under färd är lagstridig.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Vad skall ni använda era filmer till?
Är det för att filma sin färd så blir det ju inga problem så länga man inte blir stoppad men om det är för att filma olyckor m.m. och använda som bevismaterial vågar ni då använda detta materialet kanske blir dyrare med böter för olovlig övervakning än vad det är värt och har filmen något bevisvärde om den är olagligt inspelad?
Martin

Jag har hittat ett användningsområde för dessa kameror. När veckan har gått så kan man se över vansinnet som man kanske inte han med att se i verkligheten, så kan man i lugn och ro sitta och reta upp sig och förundras över vad som hänt med den vuxna befolkningen i en storstad. Man går och cyklar helt laglöst numera oavsett ålder och kön.

Bilagor

• Davidhallsgatan 2.jpg
    Davidhallsgatan 2.jpg
    318,6 KB · Visningar: 27
  • Föreningsgatan Amiralsgatan.jpg
    Föreningsgatan Amiralsgatan.jpg
    289,9 KB · Visningar: 26
  • Amiralsgatan.jpg
    Amiralsgatan.jpg
    225,1 KB · Visningar: 22
  • Amiralsgatan 2.jpg
    Amiralsgatan 2.jpg
    289,3 KB · Visningar: 21
  • Amiralsgatan Bergsgatan.jpg
    Amiralsgatan Bergsgatan.jpg
    330,5 KB · Visningar: 15
  • Bruksgatan 2.jpg
    Bruksgatan 2.jpg
    216 KB · Visningar: 32
  • Spångatan.jpg
    Spångatan.jpg
    240,7 KB · Visningar: 30
  • Roskildevägen.jpg
    Roskildevägen.jpg
    190,3 KB · Visningar: 23
  • Bruksgatan.jpg
    Bruksgatan.jpg
    237,1 KB · Visningar: 34

Martin Svensson

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025

He he tur att jag inte bor i samma stad som dig få kanske man hade varit med på dessa bilder;)

Bästa hittills ...

F

F.d. 52943

Guest

Cyklisterna här i Bromölla tyx anse att dom har företräde på gångtrafikanternas övergångsställen. Var oxå så i centrala Göteborg när vi bodde i den landsändan för några år sedan.
Själv försöker jag att hålla mig vid liv när jag cyklar - tar inte sådana risker.
Jag och hustrun använder också cykelhjälm - tyx vara mer eller mindre okänt bland vuxna här. Hjälmanvändning bland vuxna är nog MYCKET vanligare i större städer än här på landet - åtminstone av vad vi sett i Götet och Tokholm.

F

F.d. 29925

Guest

Finns nog många bestämmelser som har tillkommit utan någon närmare eftertanke, :confused:

Kan inte vara fel att använda sunt förnunft.:)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Alldeles för många bilar i städerna! Alldeles för billigt att köra bil i städerna! Alldeles för få trängselavgiftskameror i städerna!

Ugh!

Jappe

F

F.d. 50609

Guest

Jag kollade mina betalningar till Transportstyrelsens konto för trängselskatt. 195kr inte mycket att bråka om, då ligger ändå mitt jobb på "andra sidan" kameran.

195kr på ett år!
Vägtullar, broavgifter, trängselkameror etc kommer att bli allt vanligare, synd att man inte valt ett bättre fungerande system (brobizz tex) då skulle även dom utländska fordonen i högre grad vara med och bidra till vår infrastruktur.

Toppen