• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sölat med gråvattnet.

F

F.d. 53022

Guest
Var på Öland torsdag till söndag, när vi åkte från Borgholms ställplats söndag förmiddag och kom ut på gatan såg jag att det rann vatten efter/under bilen, stannade och kollade stängningsventilerna, det hade då slutat att rinna men det vatten som fanns på gatan såg ut som gråvatten och inte från toan som väl var.
(Har stora fasta tankar mellan golven med elektriska ventiler på tankarna och manuella ventiler ute vid luckorna. Elventilerna har fungerat perfekt i 2 år så jag har av ren bekvämlighet haft dom manuella öppna.)
Åkte tillbaks till ställplatsen för att se hur det såg ut där jag stått, samt förklara för dom som såg när vi åkte, även dom bör ha sett att det rann under bilen.
Vi var flera som tittade där jag stått, där fanns en liten våt fläck där bilen stått samt en lång sträng vatten på grusvägen.

Åkte till High Capparall och skulle tömma tankarna, GRÅVATTENTANKEN VAR TOM där borde varit ca 100 liter. Börjar nu förstå vad som hänt, har haft elproblem sista 2 veckorna, parabolen stannade i uppläge på HBK-mötet High Capparall, fick fälla manuellt.
Omformaren 12/230 volt har stängt av o på. Trappan stannade i utläge i byxelkrok i fredags, motorn gick konstant trappan stod still. Stängde av en av huvudsäkringarna för att stanna motorn till trappan, samtidigt bröts strömmen till elventilerna.

Troligtvis har det runnit under bilen sen strömmen bröts.
Stod i Borgholm torsdag.
Böda hamn fredag.
Borgholm lördag.

Vill gärna förklara vad som hänt, många har troligen sett att det runnit.
jag har en ovanlig bil Phoenix Liner silverfärgad.

Kommer framöver även att stänga dom manuella ventiler som finns, så jag inte råkar ut för detta igen.

Häls
Bosse Falk

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Sölat med gråvattnet.

Så lätt är det att bli en gråvattenbov ;)
Tror nog att dom mesta tappningarna på ställplatser beror på tekniska fel eller glömska....

Bra att du skriver en notis om det för säkert var det många som såg dig

F

F.d. 4807

Guest

I ett sånt läge hoppas och vill man att om någon ser det, att de säger till.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det kan hända den bäste! Det har hänt mig:eek:. Stod på gatan och hällde en skvätt klorin och fyllde sen vatten i gråvattentanken. Tänkte köra en vända och skvalpa runt lite, men upptäckte att det blev blött under bilen. Hade glömt stänga kranen, förstås:(

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det där med att släppa ut vatten är väldigt känsligt även utomlands. Råkar man släppa ut gråvatten på icke avsedd plats blir det direkt böter om polisen upptäcker det.

Vi hade övernattat på en ställplats i Frankrike och tankade vatten via en dunk och en tratt i hålet, då en hel del rann över och in under bilen och ut på andra sidan. Det dröjde inte lång stund förrän två arga husbilsägare som stod bakom började gorma och skälla för att jag tömde ut vatten på ställplatsen. Trots att de såg att jag tankade färskvatten var de mycket misstänksamma och kollade noga under vår bil varifrån vattnet kunde komma. De gick därifrån och mumlade något som möjligen var en ursäkt.

Numera tankar jag vatten endast när jag står vid tömningstället för att undvika elaka misstankar om olaga utsläpp.

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021

Ja, många gånger är det ofrivilligt när det kommer vatten från bilarna.
Medan vi var inne och handlade i Konsum i Nynäshamn, för något år sedan, hade allt vatten i varmvattenberedaren runnit ut på P-platsen. Det var 5-7 grader ute och säkerhetsventilen hade löst ut. Numera håller jag ventilen stängd med våld ( se tidigare inlägg ang. säkerhetsventil på Truma värmare ).

Våta hälsningar !

F

F.d. 3077

Guest

Ofrivilligt utsläpp är väldigt pinsamt!!!!!!!
Följande hände oss en mycket varm sommardag på ett torg i en mellansvensk småstad,vi stod parkerade några husbilskompisar,när några av damerna tyckte "en duch skulle sitta fint"sagt och gjort inga problem vi har ju ALLT med,vi gubbar satt på en bänk och gonade oss,plötsligt började vatten rinna från vår nya bil i en strid ström över torget!!!
Panik tittade under bilen på ett rör rakt upp i duchen,hojtade på hustrun att sluta ducha.
Vid påpekande hos tillverkaren så är avloppstanken från duchen EXTRA TILLBEHÖR???
Detta på en Nordic för närmare 1 mille.
Hade inte haft en tanke på vart vattnet tog vägen om inte i tanken.
En tank kom på illa kvickt.
Bernt:twitcy:

Toppen