• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sökfunktionen är den rätt inställd?

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Försöker man söka på forumet med ex; Ta bort nackstöden på en Burstner T604
Kommer ett felmeddelande att man måste ha minst 4 tecken i varje ord..

Skriver man: Lossa nackstöden, kommer ingen träff.
Skriver man: Avlägsna nackstöden, kommer ingen träff
Skriver man: Nackstöden, kommer ingen info om hur man tar bort nackstöden.

Skriver man samma sak via Google: Ta bort nackstöden på en Burstner T604
Kommer man in direkt på rätt sida i detta forum:confused:

Varför är det så?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sökfunktionen är den rätt inställd?

Søkefunksjonen i vår database er ikke en like sterk fulltekst funksjon som den som er skreddersydd i google. En av de viktigste skillnadene er at google har søking på mening mer enn på skrivemåte, i mange tilfeler får en hos google også opp treff som er riktige når siden blir oversatt til det språk en skriverx søkingen i. Hos oss kan en i hovedsak bare søke på enkeltord, skriver en flere ord så blir det en sterk og mellom ordene. Søkemotoren ser på skrivemåten så det kan ofte lønne seg å søke på ordstamme slik at en får treff på gramatikalske bøyninger.

Den åpne delen av vårt forum er fullt søkbar gjennom google og andre globale søkemotorer.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Jag är faktiskt lessen, sökfunktionen på det här forumet är inte bra, har aldrig varit med i ett forum som har sämre sökfunktioner..

Jag som kommer in på forumet som en nyfiken hund och försöker spåra upp allt man kan lära sig om ditt å datt, det är omöjligt att söka fram informationen via sökfunktionen i alla fall..

Missförstå mig rätt, det är ett kanonforum!!!!!!

Två vädurar

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
9247
Medlemskap
2022

Håller med!
Såg info om vägarbeten i Södra Norrland och skulle läsa på mer var det var. Hittade inte den "insändaren". Sökte via sökmotor på Norrland, kom bara upp andra inlägg. Då gick jag ut på Google, skrev Norrland, trafik och hittade länken till inlägget på Husbilsklubben.
Som att gå över ån efter vatten! :mad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag skrev vägarbeten Norrland, och det fungerade, man får prova ett par varianter i de flesta forum?! :wink:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Håller med att den inte är perfekt, men den uppfyller mina förväntningar! :)

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

En annan sak: Har ni funktionen "Nya svar" ?

Det kanske finns men jag har inte hittat den, det betyder i alla fall att i dom trådar JAG har svarat i kommer upp om någon annan har svarat...

Det kan annars bli väldigt jobbigt om man måste leta igenom alla trådar och dessutom komma ihåg vilka trådar man har svarat i..

Med vänlig hälsning/Chippen

F

F.d. 14324

Guest

Hej Chippen, om det finns "nya svar" som du söker vet jag inte, men jag har ändrat en inställning i kontrollpanelen så att jag får ett mail direkt om någon annan svarar i en tråd där jag har postat nåt.

Så här klickade jag mig fram:

Kontrollpanel
Redigera alternativ

Där hittar du rubriken Meddelanden och ämnesbavakning" och under den finner du en ruta som heter "Standardalternativ för ämnesprenumeration"
Där finns det några alternativ och just nu testar jag med Omedelbart e-postmeddelande och då kommer det ett mail inom någon minut om det händer nåt i tråden som jag stuckit in näsan i.:)

mvh jocke

F

F.d. 50195

Guest

Håller också med om att sökfunktionen är kass, när jag söker med min samsung surfplatta så försvinner sökfunktionen så fort jag börja skriva i sökfältet, ska det vara på dette viset. :confused:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Under Android er det stor forskjell på hvilken webleser du benytter, veksler selv mellom Browser, Chrome og Firefox - noen andre er og testet / brukes for spesielle saker. Noen oppfører seg som du skriver, andre helt normalt. Forskjellen kommer muligens av hvordan javascript er implementert, har ikke laget noen direkte test av dette.

Ser samme oppførsel på mange websteder, noen mister helt muligheten til å benytte undermenyer som ruller ned. De forsvinner etter meget kort tid og resulterer i det samme som å velge første opsjon. Problemet ligger desverre i webleseren, selv om en muligens kan kode seg rundt det ved å skrive om brukergrensesnittet for websiden. Mange steder gir oss en telefonutgave når vi kommer inn fra en tablett!

F

F.d. 4220

Guest

Håller också med om att sökfunktionen är kass, när jag söker med min samsung surfplatta så försvinner sökfunktionen så fort jag börja skriva i sökfältet, ska det vara på dette viset. :confused:

Du kan gå runt det problemet genom att klicka på "Avancerad sökning" i snabbsökrutan.
Detta och problemen med sökningen gäller för alla forum som anväder denna "Forummotor".
Dessutom uplever jag att alla forum har usel sökning. De enda undantagen är de som kopplat in Google som lokal sökmotor... Men jag antar att det kostar en del.

/Stefan

F

F.d. 50195

Guest

STACT, Tack för tippset, det fungerar.:)

Toppen