• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Sökes förgasare till Peugeot J5 -91 bensin

Lillabo

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40820
Medlemskap
2024
Hej!
Jag söker med ljus och lykta, efter en ersättningsförgasare till min Peugeot Cabby City 585 ( Nordic ), Årsmod -91.
Det är en 2,0L, bensin.63KW,84HK motor(170D(XN1TACP)). Årsmod 90-94. (Gruppkod 8231).
Chassinr: 290H4200020004
Finns det nya ersättningsförgasare att köpa någonstans??
Passar förgasare från annat märke typ Fiat eller Citroën??
Har hört att dessa bilmodeller samarbetade vid framställan av denna modell och att mycket är lika i dessa??
Mycket tacksam för svar...
Mvh: Lillabo.

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Hej, det är Peugeot bensinmotor i dessa bilar och förgasaren en Solex 34 PB.Så hittar du en ifrån ducato eller c25 så passar de.
Vad är fel med din förgasare? Finns renoveringssatser att köpa, coastal home i England, säkert flera, är ett exempel.
Har en som är isärtagen och ligger lite delar till den i en låda någonstans, ska jag leta?

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Så ser den ut. Men är lite osäker på om allt är med.

Bilagor

• 20240718_134533.jpg
    20240718_134533.jpg
    2 MB · Visningar: 20
  • 20240718_134457.jpg
    20240718_134457.jpg
    2 MB · Visningar: 20

Lillabo

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40820
Medlemskap
2024
Hej, det är Peugeot bensinmotor i dessa bilar och förgasaren en Solex 34 PB.Så hittar du en ifrån ducato eller c25 så passar de.
Vad är fel med din förgasare? Finns renoveringssatser att köpa, coastal home i England, säkert flera, är ett exempel.
Har en som är isärtagen och ligger lite delar till den i en låda någonstans, ska jag leta?
Hej Wessly!
Tack så mycket för ditt snabba svar!
Jag vill gärna fråga dig om det är bättre att sätta dit en förgasare med manuell showen, jag litar inte på denna förgasare. Samtidigt kan jag tala om att förre ägaren förmodligen tröttnade, för han slet helt enkelt bort "locket" till shoken så på denna finns inte längre någon! Samtidigt så går motorn väldigt ojämt och ibland när jag gasar så dör den hellre och då måste jag pumpa några ggr och då vaknar motorn igen..
Har du några tips? Vill ju helst bara kunna beställa en ny förgasare med manuell shoke och bara skruva dit!!
Mvh: Lillabo

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
OK, då får du söka på "nätet" efter ersättare.
Finns nytillverkade ersättningsförgasare, men vilken du skall ha får du fråga säljarna om.
Att byta tändspole tändkablar mm, är ett första steg. Ventilinställning och kolla tändningen.
Klart att om förgasaren inte är ok går motorn säkert ojämnt, men kanske även lite andra saker behövs bytas.
Hade bekymmer med min som är en likadan bil som din, men nu går den jättebra igen men inte fel på min förgasare, utan det var tänd delar som behövdes bytas. Framför allt tändspolen som var knasig.
Det finns dem som är mycket mer kunniga än jag på motorer, som säkert har bättre svar att ge.
Så det kommer säkert fler svar om du avvaktar lite, och samtidigt söker på forumet efter förgasare så hittar du säkert många svar.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej!
Jag söker med ljus och lykta, efter en ersättningsförgasare till min Peugeot Cabby City 585 ( Nordic ), Årsmod -91.
Det är en 2,0L, bensin.63KW,84HK motor(170D(XN1TACP)). Årsmod 90-94. (Gruppkod 8231).
Har hört att dessa bilmodeller samarbetade vid framställan av denna modell och att mycket är lika i dessa??
Hör med Husbilsdemontering. Det finns ett elektriskts munstycke på förgasaren. Kolla att det får ström. Tyvärr finns det inga nya munstycken att köpa.

Lillabo

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40820
Medlemskap
2024
OK, då får du söka på "nätet" efter ersättare.
Finns nytillverkade ersättningsförgasare, men vilken du skall ha får du fråga säljarna om.
Att byta tändspole tändkablar mm, är ett första steg. Ventilinställning och kolla tändningen.
Klart att om förgasaren inte är ok går motorn säkert ojämnt, men kanske även lite andra saker behövs bytas.
Hade bekymmer med min som är en likadan bil som din, men nu går den jättebra igen men inte fel på min förgasare, utan det var tänd delar som behövdes bytas. Framför allt tändspolen som var knasig.
Det finns dem som är mycket mer kunniga än jag på motorer, som säkert har bättre svar att ge.
Så det kommer säkert fler svar om du avvaktar lite, och samtidigt söker på forumet efter förgasare så hittar du säkert många svar.
Stort tack för ditt svar!
Joo, det är nog hög tid att uppdatera alla tänddelar oxå. Jag får helt enkelt börja med tändspole och sedan byta hela vägen till tändstift samt ventiljustering. Blir det inte bättre av detta får jag hoppa på bränslespåret..
Än en gång Stort tack...mvh: Per

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej!
Har du en TBIA förgasare i din bil. Det finns två varianter av förgasare till de här bilarna. Om du har en likadan förgasare som i inlägg 3 ska du vara glad. Det är den vanligaste typen av förgasare. TBIA förgasaren fanns ett tag i de nyare bilarna. Du kan se hur den ser ut i länken. TBIA, lambdasond, styrbox mm finns i de bilarna. Komplicerad lösning.

Om det går att byta ut allt till den enklare modellen med kringutrustning skulle det nog vara bra mycket jobb. Då är man även och ändrar i avgasreningen, kan bli stopp när bilen ska besiktigas. Jag kan ha fel.

Lillabo

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40820
Medlemskap
2024
Hör med Husbilsdemontering. Det finns ett elektriskts munstycke på förgasaren. Kolla att det får ström. Tyvärr finns det inga nya munstycken att köpa.

Stort tack! Jag skall kolla....mvh:p
Har du en TBIA förgasare i din bil. Det finns två varianter av förgasare till de här bilarna. Om du har en likadan förgasare som i inlägg 3 ska du vara glad. Det är den vanligaste typen av förgasare. TBIA förgasaren fanns ett tag i de nyare bilarna. Du kan se hur den ser ut i länken. TBIA, lambdasond, styrbox mm finns i de bilarna. Komplicerad lösning.

Om det går att byta ut allt till den enklare modellen med kringutrustning skulle det nog vara bra mycket jobb. Då är man även och ändrar i avgasreningen, kan bli stopp när bilen ska besiktigas. Jag kan ha fel.

Tack för info!
Hmmm, joo jag börjar förstå att det kommer att bli lite detektivarbete.
Jag tänkte inte på avgasrening, hoppas det är möjligt att konvertera till äldre eller helt ny förgasare!
Mvh: Per

Toppen