• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Söker tips på stor husbil för familj + motocross (att hyra)

F

F.d. 6122

Guest
Hej,

Vi har lovat att ta med barnen på motocrossläger i Italien nu till påsken. De som fixar lägret rekommenderar husbil eftersom man skall förflytta sig mellan några olika banor i norra Italien.

Vi är nybörjare på husbilar - har endast hyrt en gång förut.

Jag har kikat runt i flera dagar på nätet och även pratat med en del ställen, men blir inte klokare för det. Det vi behöver är en bil som rymmer 5 personer, 2 vuxna, en tonåring och två barn (9+6 år). Svårigheten är att bilen måste också ha ett stort garage som rymmer en fullstor motocross och en liten hoj.

Finns det någon som kan ge mig något tips på vilka modeller jag skall leta efter (garagekravet är viktigast för oss) och helst av allt tipsa om en uthyrare?
Vad jag fattat också så är det här med fria mil ganska viktigt om man skall åka så långt som ToR Italien på en vecka - även längd på husbilen verkar spela roll om man skall åka färjor?

mvh/Mikael
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Söker tips på stor husbil för familj + motocross (att hyra)

Det finns en husbil med lastutrymme bak för motorcyklar, tror det var en alkovbil, Märke??

Klubbmedlemmar hjälp till!

Jägarn:D
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Söker tips på stor husbil för familj + motocross (att hyra)

Jag var också inne på en CI Paddox, som Bredbandsbandit länkar till, då ni har sånt krav på garage.
Den testades i tidningen HusbilenTest nr 6 2009 (finns att tanka ner på deras site).

Ni har inte funderat på att ta cykeln på ett släp? På det viset slipper ni att kompromissa med boutrymmet, ni är ju ändå fem pers...

//Stefan
 
F

F.d. 6122

Guest
Sv: Söker tips på stor husbil för familj + motocross (att hyra)

Tack alla ni som svara på detta!

Jag pratade med försäljaren i Haninge som hade modellen med det stora garaget. Tyvärr var de ganska nya på marknaden och det verkade inte ha sålts några ännu som skulle gå på uthyrning. Det var annars en 100% perfekt modell - kanske något att spara till om det här med husbil faller oss på läppen :)

Det är andra som tipsat om just kombinationen husbil plus släp för hojar etc. Jag känner mig tveksam för att det blir ett väldigt stort ekipage att baxa runt. Får man dessutom köra en sådan kombo med vanligt B-kort? Frågan till er som testat något liknande - är det inte svårt att köra husbil plus släp?
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Söker tips på stor husbil för familj + motocross (att hyra)

Tack alla ni som svara på detta!

Jag pratade med försäljaren i Haninge som hade modellen med det stora garaget. Tyvärr var de ganska nya på marknaden och det verkade inte ha sålts några ännu som skulle gå på uthyrning. Det var annars en 100% perfekt modell - kanske något att spara till om det här med husbil faller oss på läppen :)

Det är andra som tipsat om just kombinationen husbil plus släp för hojar etc. Jag känner mig tveksam för att det blir ett väldigt stort ekipage att baxa runt. Får man dessutom köra en sådan kombo med vanligt B-kort? Frågan till er som testat något liknande - är det inte svårt att köra husbil plus släp?

Du får alltid dra ett släp på 750 kg på B behörighet. Vi åker husbil med ett obromsat släp med två tunga hojar på. Inga större problem, men man måste ha backkamera, annars har man ingen aning om vart släpet är på väg vid backning!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Söker tips på stor husbil för familj + motocross (att hyra)



Den bilen har en totalvikt på 3500kilo och det lär ju passeras om dom skall ha med så mycket .

Dessutom ville dom hyra .

Blir det inte riktigt gristigt när man skall köra motocrossgrejer i garaget på en husbil en släpärra är ju lättare och spola av .

Det är nog mera att rekommendera en husbil med släp dels med tanke på att bodelen blir lite begränsad om dom skall ha enbart en husbil med ett så stort garage samt totalvikten blir för hög och då får man väl ändå köra för fullt på autobahn vilket man iofs inte kan med släpkärra .

Tyskland: Ny hastighetsgräns på Autobahn för husbilar
 
F

F.d. 54222

Guest
Sv: Söker tips på stor husbil för familj + motocross (att hyra)

Kolla på blocket ifall det finns någon privat uthyrare.

Kanske någon annan crossåkare hyr ut sin bil, om den inte används just då.

Jag har en bil med stort garage som jag tänkt hyra ut, men jag är lite rädd för att det kan bli bensin och oljelukt som biter sig fast, samt att det kan bli söligt.

Kanske kan diskuter detta privat med dig.

Jag bor i Småland.
 
F

F.d. 6122

Guest
Sv: Söker tips på stor husbil för familj + motocross (att hyra)

Den bilen har en totalvikt på 3500kilo och det lär ju passeras om dom skall ha med så mycket .

Dessutom ville dom hyra .

Blir det inte riktigt gristigt när man skall köra motocrossgrejer i garaget på en husbil en släpärra är ju lättare och spola av .

Det är nog mera att rekommendera en husbil med släp dels med tanke på att bodelen blir lite begränsad om dom skall ha enbart en husbil med ett så stort garage samt totalvikten blir för hög och då får man väl ändå köra för fullt på autobahn vilket man iofs inte kan med släpkärra .

Tyskland: Ny hastighetsgräns på Autobahn för husbilar


Jag har nog vänt lite i uppfattningen om "släpkärrelösningen" efter att ha läst era kommentarer och pratat med lite andra. Det verkar ju onekligen så att man hela tiden får göra olika "trade-offs" dvs om man vill ha stort garage så minskar bodelen vice versa. Dessutom gäller det att hålla sig under maxvikten.

Hyr man vill man ju heller inte skita ner för mycket eller riskera repor/märken och annat som säkert lätt kan uppstå i en garagedel som måste lastas trångt med hojar. En liten släpkåpa med fästen för hojar är nog det bästa ändå. Då kan man ju lägga baggage och kläder i en mindre garagedel.

Letar vidare... en jättrebra sida är annars Racecampers.se som tydligen just bygger speciallösningar för oss "crossfamiljer".

mvh/Mikael
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Söker tips på stor husbil för familj + motocross (att hyra)

Titta noga på Bengt_Åke Linders inlägg innan ni hyr!!!!!

TÄNK FÖR FASEN PÅ LASTVIKTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det är precis lika stora straff om du/ni hyr en husbil och åker med överlast!
Hur skoj vore det att få lasta ur Crossarna vid tullen eller ännu värre utmed Autobahn.
Om ni INTE åker med släp så uppskattar jag att ni behöver ha en lastvikt på säkert 1000kg med det som skall med på en sådan resa!

Kolla upp detta noga så att inte drömresan blir något annat än var den var tänkt att vara:(

Anders

PS.
När frugan och jag är ute och åker så har vi ca 400kg(lastvikt) med oss i bilen!
Då är ALLT vägt med hushållsvåg i princip!
obs, att vi har inget onödigt med oss! Vi lever enkelt med engångsgrillar, lätta campingstolar o.dl.
Det jag menar är att det blir fort kilo i en husbil när man skall ut på resa!
 
Senast redigerad av en moderator:
P

Pelle

Guest
Sv: Söker tips på stor husbil för familj + motocross (att hyra)

Hej Mikael,

Jag har kört runt med husbil 7,3m pluss släp 6m i några tusen mil när grabben tävlad i karting. Min kombination krävde i och försig E behörighet men det fins massor av släp på 750kg.

Mina erfarenheter:
Med släplösningen det är lättare att få i och ur grejorna än ur ett HB garage. Inom karting är det i sverige förbjudet att champa i depån då är det bra att kunna ställa av släpet i depån. Dessutom mindre kånkande, Skiten, soppalukten och annat stannar i släpet.

Att köra med släp efter husbil upplever jag som enklare än efter personbil dels för att dragbilen är tyngre vilket gör det hela stadigare släpet märks knappt och dels gör överhänget på HB att släpet bättre följer i HB spåren d.v.s. att släpet inte genar i tvära kurvor.
Nackdelen är som sagt bakåtsikten då man backar och även lite vid normal körning så backkamera är bra, något lägre fart. Soppa ekonomiskt drar det 1-2dl mer med släpet.

Skulle jag göra om det skulle jag ta släp.
Pelle
 
F

F.d. 27192

Guest
Sv: Söker tips på stor husbil för familj + motocross (att hyra)

Kolla rimor de flesta crossåkare som använder husbil kör dessa bra lastutrymme m.m, perfekt till din resa,lycka till i italien ,har själv varit där ett antal gånger .
MVH Gösta f.d crossåkare
 
F

F.d. 6122

Guest
Sv: Söker tips på stor husbil för familj + motocross (att hyra)

Tack alla ni som svarat och gett mycket bra tips!

Jag har i stort sett bestämt mig för att hyra en "vanlig" husbil som väl täcker familjens boendebehov plus att den har dragkrok. På den kopplar vi ett mindre kåpsläp som är inrett för att lasta hojar.

Förutom era tips om denna kombination så var det himla prisskillnad eftersom den bil jag nu skall hyra kommer med fria mil. De flesta handlare och de med stora bilar erbjöd bara 200 fria mil. Det blev då ganska dyrt tor Italien...

Om vi trivs med husbil under denna resa så blir vi nog kanske permanenta besökare på ert utmärkta forum och köper en egen bil.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Söker tips på stor husbil för familj + motocross (att hyra)

Grattis till valet och passa på och se lite annat än motocrossbanorna nere i Italien för du kan får mängder av restips i närheten av där ni tävlar/tränar .

Sen kan jag tillägga att jag har nog inte sett någon som kört 80km/h med släp samt kör du med husbilen så bör du köra lite fortare för att bilen skall orka på högsta växeln och att lådan håller och ytterligare en grej .... farthållare är guld på autobahn ... kolla om det finns också på bilen .

Du har väl BE kort .
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Söker tips på stor husbil för familj + motocross (att hyra)

BE-behörighet behövs inte så länge släpets totalvikt understiger (märkligt ord) 750 kg.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Söker tips på stor husbil för familj + motocross (att hyra)

okay även om totalvikten blir över 3500 kg och husbilen är pb2 reggad ?
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Söker tips på stor husbil för familj + motocross (att hyra)

Ja, man får alltid dra 750 kg på B-behörighet även om tågvikten (fordonets och släpets totalvikt tillsammans) överstiger 3500 kg. Samma regler gäller för PB2.
Har man BE-behörighet får man dra så mycket som dragfordonet är typat för.
 
Toppen