• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

söker hjälp med at hitta ny husbil (eventuelt)

F

F.d. 29775

Guest
Hej
Vi är mycket nöjda med den husbil vi har idag men om rätt husbil finns så
kanske vi byter. Vi har ganska lite plats till alla 'grejer' som synes at blir bara fler och fler:(

Vi har följande krav:

max 6,5 meter (ok kanske upp till 7,0m)
totalvikt 3,5 ton
Genomgående garage med lucka i båda sidor.
stor kyl & separat frys.
evt. ugn
separat duschkabin
enkelsängar el. drottningsäng ok
tjänstevikt 2,8-3,0 ton.
Truma combi luftvärme.
Bildel Fiat ducato min. 130 hp

Hoppas den samlade fenomenala erfarenhet och kunskapsbank här i HBK kan
ge oss lite goda tips:yes:

F

F.d. 55359

Guest
Sv: söker hjälp med at hitta ny husbil (eventuelt)

Hej, ni har liknande kravlista som vi hade när vi letade 2009-2010.
Vi ville ha stort garage, golvvärme, långbäddar samt Max 3500kg och men ändå rejäl lastvikt p g a fruns körkort.

Med kravet på hög verklig lastvikt och stort genomgående garage kommer en del kompromisser, inget L-kök, ingen stor kyl och ingen separat dusch-kabin.

Vi hade heller inga preferenser på Fiat, Ford 140hk var helt OK. Bilarna vi valde mellan tillslut efter att ha sonderat marknaden var:
Hobby van 500 gesc
Hela Sverige > Husvagnar & Husbilar > Husbil | Blocket
Och
LMC/Tec van 654
Hela Sverige > Husvagnar & Husbilar > Husbil | Blocket

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25023

Guest

Kolla husbilar till salu på "aktuella annonser" här ovan på HBK!

jyrki

F

F.d. 53505

Guest

Hej vi köpte nu i juni en ny hymer bianco line 698 cl. Den har drottning säng 148 hk 720 lång garage rakt igenom. Kan fås med 3500 eller3850 kg kampang pris 632000 kr vi är jättenöjda efter en sommar i kroatsien o italien.

F

F.d. 55359

Guest

Nu ger jag mig in på något i mångas ögon känsligt ämne, lastvikt. Jag vill verkligen inte göra detta till en ny tråd med krig 3,5ton vs. Över 3,5ton!

Detta verkar vara en toppen-bil men det är också en "full-size" bil. 7,29 lång samt fullbredd 2,35. Ska man ha handen på hjärtat här pratar vi verklig lastvikt på i bästa fall 300kg, troligen närmare 200kg med en totalvikt på 3,5ton-alternativet.

Hur jag kan vara så säker på detta och vågar påstå detta? Har precis nyligen köpt ny och på nytt vänt ut och in på marknaden under 1 års tid för bilar sub. 3,5ton!

MEN, jag antar av trådskaparens kravlista, 6,5-7m, tjänstevikt 2,8-3ton och totalt max 3,5ton att trådskaparen har full koll på detta när denne spec'ar som den gör. Där av mitt tips om van-modeller ovan. Dessa bilar är i det närmaste de enda bilarna som klarar en verklig lastvikt på 500kg eller mer som efterfrågas och med långbäddar/qeenbädd.

PJohan

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3047
Medlemskap
2024

ojojoj...kanske upp till 7 m. Sitt still i båten, åk runt med er husbil - fundera över hur mycket verklig lastvikt ni behöver (väg, jämför det ni släpar med er idag med vad ni önskar kunna ta med er) och väg, väg, väg er drömbil innan ni slår till. Hoppa nu inte över det här, bilarna är ofta extrautrustade undervägs. Stora, genomgående garage rymmer mycket och dom är lätta att stuva. Som ni redan vet vill man ha med sig en hel del. Vi provkörde - innan vi handlade vår hb - 3,5 tons husbilar med 160 kg lastvikt på regbevis !!! Seriöst??
I all välmening.

PJohan.

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

En bil jag såg på Elmia var Chausson 610 Welcome. En bil med lite annorlunda planlösning men inte dum als.
Den känns väldigt luftig med en mycket stor sittgrupp, kyl med separat frys. En toalett som är den största jag sett i en husbil (nästan i storlek med den man har hemma) med separat stor duschkabin. Genomgående garage längst bak med tre stora luckor, (även bak), rejält tilltaget. Ena sidan i garaget har man en höjd från golv till tak på husbilen ca:2,10m. Allt på 6,69m och 3,5 ton.
Enda lilla nackdelen möjligtvis är att den har tak säng, klarar en vikt på 230kg. Står man ut med det så är det en väldigt trevlig husbil.

Senast ändrad:
F

F.d. 55317

Guest

Att tänka på. Om nu miljöpartiet får bestämma så blir alla bilar över 3.5 ton klassade som lastbil och åker på en kilometerskatt på 14 kr milen. Så ligg lågt med byte till en ny husbil tills det kommer besked om detta.

S

Sören-6830

Guest

Att tänka på. Om nu miljöpartiet får bestämma så blir alla bilar över 3.5 ton klassade som lastbil och åker på en kilometerskatt på 14 kr milen. Så ligg lågt med byte till en ny husbil tills det kommer besked om detta.

Var har du fått det ifrån, fakta tack?!

F

F.d. 55359

Guest

Nu är det ju ganska tydligt att trådskaparen funderar på en bil på max. 3,5ton så denna ändring är ju inte aktuell/får ingen effekt i denna tråd oavsett......

Toppen