• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Söker en kondensator till en liten inverter

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Var köper man en sån här kondensator ?
DEn har 2 lödben och sitter i ett aluniniumhölje
12 mm lång och 10 mm i diameter
100 uF, 25V

Ny_kondensator.jpg

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Söker en kondensator till en liten inverter

Skicka dina adressuppgifter till mig. Jag har säkerligen sådana liggande. Förresten står det någon temperatur på kondingen, tex 65 C eller 105 C ?
// Göte J

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Fick en kondensator av en hygglig HBK medlem. Mitt nästa problem är att jag inte kan se var plus el minus till kondensatorn är på kortet eftersom själva plåthöljet till kondensatorn låg löst i apparatlådan. Skickar två bilder på kortet om någon kunnig kanske kan se det. Kondensatorn är lödad till kortet längs upp i vänsta hörnet på bilden underifrån. På bilden från ovansidan är det kondensatorn till höger utan plåtkåpa som jag tänker byta ut. Går inte att bara löda dit den för blir det fel polaritet så går den sönder enligt expertisen. Annars får jag väl kassera apparaten. Det är en AC inverter från 12V till 220V, 30 W

Bilagor

• bild 1.JPG
    bild 1.JPG
    54,2 KB · Visningar: 11
  • bild 2.JPG
    bild 2.JPG
    112,9 KB · Visningar: 8

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Om bilderna varit vända åt samma håll hade det varit lättare. :wink:
Titta på den hela kondensatorn och följ kretsen från minussidan. Den borde vara hopkopplad med minussidan på den trasiga någonstans, och då bör det vara minussidan.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Om bilderna varit vända åt samma håll hade det varit lättare. :wink:
Titta på den hela kondensatorn och följ kretsen från minussidan. Den borde vara hopkopplad med minussidan på den trasiga någonstans, och då bör det vara minussidan.

Om du ser på kondensatorn på första bilden i tråden och det konstiga är att och om det tecknet uppfattas som minus så går den sidan till direkt till batteri+ via en strömbrytare och batteri- går direkt till en säkring på kortet.

Toppen