• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Söderut för nybörjare hösten 2018

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Du har delvis rätt. Men vi gjorde ett misstag att inte ta biljett och också köra ut där man skulle ha en responder (för vi hade ju ingen biljett). Ena gången var för 3 år sedan och andra gången för 1 år sedan. Vi blev fotade och det kom ett brev till oss ifrån www.epcplc.com med anmodan att betala vägavgiften. Det var även ett administrativt påslag. Bara att betala. Det var vi själva som hade gjort fel.
Men på dom andra motorvägarna (utan biljett) har dom ännu inte, vad jag vet, någon kontroll över utländska fordon.
Det är möjligt att de inte har någon kontroll där men risken finns ju att man blir kontrolleras längs vägen. Vi hade inte haft något emot att betala om vi bara visst att man skulle registrera sig strax efter gränsen. Gör man inte det blir det sååå mycket knepigare att fixa senare. Därför har vi valt bort betalvägar helt i år. Tar oss fram med ungefär 50 km/h i snitt.
 
H

Holsten

Guest
Är nu på Landwinkel de Plantage i Holland. Fantastiskt ställe mitt i en äppelodling och med trevlig gårdsbutik med fik. Allt för 16 Euro.
Igår gick säkringen till vattenpumpen när vi slog på vattnet. Bytte säkring men likadant igen. Misstänkte fel på vattenpumpen och lyckades hitta Hymerservice 10 mil bort och som hade pump. Stressigt då det är fredag och allt är stängt till måndag. Lyckades hinna i tid och köpa ny pump och byta på plats.
När jag skulle betala visade det sig att dom inte tog Mastercard vilket dom inte gör i flera butiker här.
Fick åka och ta ut cash.
Även noterat att dieseln är mycket dyrare utefter motorvägarna jämfört med mindre orter. 1,64 Euro jmf med 1,40.
Underbart väder 20 gr och sol. Åt middag med vin (det är ju fredag) och livet leker igen. På återhörande.DSC_1937.JPG
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hej
Vi laddade ner denna fil från "portugisiska vägverket" och undvikta de röda motorvägarna som är s.k e-nätvägar och är obemannade men kräver krånglig betalning om man inte skaffat en "transponder"
Lycka till
//Bosse

Visa bilaga 157882 Hej
Det är väl ingen transponder du behöver utan snarare att du registrerar ditt regnummer tillsammans med ditt kreditkort snarast sen du passerat gränsen och kommit in på en av dessa vägar.
Tack för övrigt för kartan! Vi missade registreringen och har därför fått välja gratisvägar sen vi kom på vårt misstag.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Om man ska lita på vad en anställd på en turistbyrå i Portugal har sagt till oss (för 2-3 vintrar sen) så kommer det inte att hända ett dugg om man kör fel och hamnar på betal-motorvägen. Det lär inte finnas kontroller som i andra länder och ingen verkar bry sig om en utländsk registrerad HB skulle hamna några mil fel...

Har någon någonsin betalat "motorvägsböter" i den här klubben pga att ha kört betalvägar utan att ha varit registrerad vid gränsen? Hade varit intressant att veta!
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Jag frågar pga att när jag senast var i Tyskland (sept. -18), så sa en Tysk kille till mig att man bör ha vinterdäck från oktober till påsk... inte lag men om något händer kan det bli problem.
 

Hedvan

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
26827
Medlemskap
2023
Hej. Fråga. Hur gör ni som reser söder över längre än 45 dagar ? Tänker på hemförsäkring. Och ställer ni av era husbilar om ni parkerar på någon flygplats parkering mer än en månad eller så. Frågar en nya "Husbils ägare på resande hjul i södra Spanien" PS om någon undra hur ni får igång Wiffi om ni har en mobilt Dlink så hör sv så kan förklarar. Tack
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hej. Fråga. Hur gör ni som reser söder över längre än 45 dagar ? Tänker på hemförsäkring. Och ställer ni av era husbilar om ni parkerar på någon flygplats parkering mer än en månad eller så. Frågar en nya "Husbils ägare på resande hjul i södra Spanien" PS om någon undra hur ni får igång Wiffi om ni har en mobilt Dlink så hör sv så kan förklarar. Tack
Jag har både husbil och hemförsäkring via Caravan Club. Då får jag 90 dagars reseskydd. Sedan gör vi så att vi flyger hem några månader över helgerna för att träffa barn och barnbarn. Passar också på att göra en längre resa då till varmare land. Lämnar husbilen på bevakad långtidsparkering avställd. När vi återkommer är det 90 nya resdagar som gäller vilket räcker gott och väl för hemresan.
 
H

Holsten

Guest
En annan undran? Är gasolflaskor i Portugal kompatibla med Spanska. Ska man välja Propan eller Butan? Många frågor men tacksam för svar.

Hitills fantastisk resa med många fina ställen. Även några malörer. Backade in i betongrör på camping i Danmark. Skada hö bak. Pyrt!!
I Holland pajade sötvattenpumpen. Man är bra lost utan vatten. Lyckades hitta Hymerverkstad 10 mil bort som hade pump. Demonterade och installerade själv. Skönt att ha vatten igen.
Siktar på Madrid. Har nån några erfarenheter därifrån? Platser där man är någorlunda safe.
Varit i Barcelona, där blev man lurad eller rånad i var och varannat gathörn.
 
Toppen