• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Söderut för nybörjare hösten 2018

H

Holsten

Guest
Hej alla i Husbilsklubben!

Vi är nybörjare som husbilsägare och campare, endast övernattat i bilen några testnätter. Seglat i många år och trivs med det men då säsongen är kort ville vi förlänga den med att "segla runt" på vägarna som verkar snarlikt. Sett många husbilar i gästhamnarna.

Båten är nu upptagen och under presenning, jag har precis fyllt 70 så nu tänkte vi åka söderut möjligen till Portugal. Hustrun Eva kan vara borta 1 månad. Jag och Perry (portugisisk vattenhund) ytterligare en månad.

Vi har köpt en Hymer T 678 CL 2013, ca 1600 mil med lättviktschassi och extratillbehör som: aircondition, gasolugn, 2 bodelsbatterier, solfångare, nedsänkbar extrasäng, uppfällbar bältad barnstol, dragkrok, markis mm. Blev inte mycket över för övrig last så barnstol och dragkrok är bortmonterade och jag har ökat totalvikten till 3850 kg. Väntar på registreringsbeviset innan vi kan åka. Har Tomtom Camper och apparna Ställplatser, Campervan Guide och Park4night samt M:s kartbok (från 2001!).

Följt trådar på forumet och snappat upp många bra tips. Grovplanen är att i lugn och ro åka på mindre vägar, undvika motorvägar och storstäder. Föredrar landsbyggd och natur.

Vi bor på Lidingö och tänkte först hälsa på min syster i Böda några dagar. Åka vidare genom Danmark (Stora och Lilla Bält), färja över Elbe, Obelink (köpa prylar), Gouda. Sen är det mer löst. Hustrun vill se Bayeuxtapeten.

Fått tips på forumet om France Passion som verkar passa oss. Någon som vet var man får tag i den? Har inte tid att beställa på nätet. Tänkte skriva fortlöpande på forumet och lägga upp lite bilder och är tacksam för tips på vägen och kanske träffa någon annan "Husbilksklubbare".

På återhörande!

Gunnar, Eva och Perry
 
D

Deleted member 11118

Guest
Jag är nästan säker på att France Passion endast kan beställas på nätet, vi har använt den en del år. Tips, kör inpå en vingård och fråga om du får stå där över natten, sen handlar du någon flaska vin, de brukar inte säga nej till detta.
 

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Ny kartbok från M. Det har hänt en hel del i Europa under så lång tid. Önskar er en fin första resa. Om en vecka far vi också, men mot sydost, dvs Balkan för hela slanten. God Tur, Eva och Beppe.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Ny karta behövs , för vikten brukar jag köpa en ny papperskarta för varje land kostar ca 75 kr. Svårt med gamla kartor och fel vägnummer.
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Om du nyligen köpt bilen bör du kolla så att bränslefiltret är bytt. Vi köpte 2011 en 2008 som gått 1200 mil. Blev stående utanför Bremen då all diesel läckt ut från filtret som sannolikt var igensatt. Efter byte på en verkstad gick resten som en dans. Fått lära mig att byta vartannat år.
 
F

F.d. 24550

Guest
När det gäller kartor så bör man ha dessa i skala 1:200 000 för att ha någon verklig nytta av dem. Vi använder Michelin, förutom Tyskland där vi har ADAC. En karta som är mer än 2-3 år behöver förnyas, det är vår erfarenhet. En GPS där man kan ställa in bilens mått är också bra, så slipper man bli inlurad på vägar där man inte kan ta sig fram med husbil.

Bästa sättet att hitta ställplatser är Campercontact. Finns som websida (gratis) eller app (kostar en liten slant).
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vi är på väg mot Portugal just nu. Vi kör med hjälp av TomTom Camper och hittar ofta platser att övernatta på via Campercontact och/eller ACSI. Bra att kunna lägga in bilens storlek och vikt. Vår väger 3500 kg och vi har kommit på ett flertal ställen som varit för max 3500 kg. Trist att behöva vända om man har tyngre bil! Campercontacts platser finns inlagda i vår TomTom vilket är praktiskt. Vi står just nu på en ACSI camping vid Foz på spanska nordkusten. Tänk efter hur mycket och hur långt ni kan tänkas komma på en månad. Man vill ju inte bara köra utan även uppleva en del längs vägen. Lägg in resmålet i er GPS och välj både med betalväg och utan. Då ser ni vilken skillnad det blir både vad gäller tid och avstånd. Ibland är de försumbara men ibland jättestora. Här i norra Spanien skulle jag akta mig för att välja bort motorvägar. De sträckor vi kört hittills har gått genom fantastiska landskap på motorvägar med många långa broar och tunnlar. Utan motorvägar hade det tagit otroligt lång tid att passera alla berg. Och dalar.
 
Senast ändrad:

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Finns massor av fria ställplatser i alla länder neråt mot Portugal och speciellt i norra Spanien längs kusten. Behövs inget Acsi-kort eller att leta campingar.
Och undvik motorvägarna - nationalvägarna är vackrare. Bilden är från Paderne i Portugal, bra tvättställe.
 

Bilagor

  • IMG_2837.jpg
    IMG_2837.jpg
    3 MB · Visningar: 165

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Finns massor av fria ställplatser i alla länder neråt mot Portugal och speciellt i norra Spanien längs kusten. Behövs inget Acsi-kort eller att leta campingar.
Och undvik motorvägarna - nationalvägarna är vackrare. Bilden är från Paderne i Portugal, bra tvättställe.
Med Campercontact väljer du i filtret vad du söker både vad gäller pris, service, längd på husbil mm. Där finns många gratis platser men vill du gärna bo nära en viss plats kanske du hellre väljer camping och då finns även de där.
Ofta kan nationalvägarna vara helt ok men ibland i oländig terräng kan de bli väl jobbiga och tidskrävande.
 

Mrcardu

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Portugal
HBK-Nr
25401
Medlemskap
2024
Investera i en Alugas flaska med 4 adaptrar för hela Europa så slipper du problem med gasolfyllning. Finns bensinstationer med LPG på de flesta ställen söderut. Körde till Portugal i januari och norrut igen i april. Fungerade perfekt speciellt under den kalla årstiden när värmebehovet är stort. På väg söderut igen.
 
H

Holsten

Guest
Har Campercontact i min Tomtom Camper men även laddat ner appen. Alugas får ev vänta till senare. Hinner inte ordna med det - åker imorgonbitti. Har 2 st fulla 11 kg.
 
H

Holsten

Guest
Vägt bilen sgs färdiglastad med full diesel- och tom vatten-, gråvatten- och toatank. Vägde 3690 kg. Tillkommer hustrun med tillbehör och lite ytterligare käk så det blir väl ca 100 kg dvs totalt 3790. Med lite färskvatten, en extra vinare och några pilsner är vi uppe i maxvikten 3850. Hade blivit en rejäl överlast om jag inte ökat totalvikten från 3500.

Många bud på forumet vad man skall ha för kartmaterial med sig. Det är bra att det finns många möjligheter att bli nöjd.
Vi börjar med M:s kartbok från 2001 för överblick. För övrigt navigator (Tomtom Camper), 4 olika ställplatsappar och laptop med Google map.

Nu är det mörkt, regnar, blåser och är 6 grader varmt. Är väl lite exalterad vaknade 4! Skall bli skönt att komma iväg om några timmar.
 

Chriper

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Sunne
maps.me kan också vara ett bra hjälpmedel.
Finns som app till IPhone och Android.
Bra eftersom man laddar ner önskad karta till appen och behöver därför inte surfa för att få det att funka.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Om du inte vill köra hela vägen i Portugal på gratisvägar med en snitthastighet på 50 km/ h måste du se till att registrera ditt regnummer och betalkort så snart du får tillfälle sen du passerat gränsen. Det kostar knappt €1 att registreras. Sen kan du fritt välja om du vill köra betal eller gratisvägar. Det finns två sorters betalvägar i Portugal. Den ena tar du biljett och betalar cash eller med kort när du lämnar den. Den andra sorten måste du vara registrerad för att köra på. Tyvärr väljer man bort båda när man anger icke betalväg i GPSen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Om du har gamla kartor, tänk på att man har bytt vägnummer på alla? vägar i Frankrike för några år sedan.
 
H

Holsten

Guest
Tack för tipset Livibil. Ska jag tänka på när jag passerat gränsen. Är nu sydväst om Rotterdam efter kusten. Passerat Oberlink och Gouda.
Jag har slängt min M-karta från 2001 - Wizard. Tycker inte jag behöver papperskartor.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Du behöver inte registrera ditt betalkort eller det nummer i Portugal. Portugal har ingen administration för att kräva in utländska bilisters vägavgifter.

Du har delvis rätt. Men vi gjorde ett misstag att inte ta biljett och också köra ut där man skulle ha en responder (för vi hade ju ingen biljett). Ena gången var för 3 år sedan och andra gången för 1 år sedan. Vi blev fotade och det kom ett brev till oss ifrån www.epcplc.com med anmodan att betala vägavgiften. Det var även ett administrativt påslag. Bara att betala. Det var vi själva som hade gjort fel.
Men på dom andra motorvägarna (utan biljett) har dom ännu inte, vad jag vet, någon kontroll över utländska fordon.
 
Toppen