• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sålt husbilen

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Efter fyra väldigt olika men alla härliga husbilar har jag nu sålt den senast. Den ersätts med två husvagnar. En på camping Bahia i Santa Pola på helårsplats. Den andra på sommarsäsongsplats på Havslätts camping i Oskarshamn. Detta är mina två favoritplatser att stå på och väljer därför att förflytta mig med flyg och personbilen i fortsättningen. Följer dock även i fortsättning de resor ni andra gör med husbilarna och diskussionen här på forumet.FDCCB80A-C95E-4783-BD10-686A70EB7647.jpegE36460DC-7343-46CE-BA3A-D4CA3509FD0F.jpegCB57C93D-8137-4214-A8BA-9ED301A80C65.jpeg420F5F99-8FF4-4B48-8839-5DFA3D93808A.jpegCDEB6765-8B17-462B-AFEA-DD2B29ADA99B.jpegF15F9ABE-114E-4C2E-BD3B-689AB8D2BA44.jpeg
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Lite tråkigt är det ju också!
Det är pga dina rekommendationer som vi har den husbil vi har idag och vi är supernöjda!:)

Såg att huvskyddet var borttaget vid försäljningen, var det inget bra eller var det av andra orsaker?
Har själv funderat på att montera ett huvskydd.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Lite tråkigt är det ju också!
Det är pga dina rekommendationer som vi har den husbil vi har idag och vi är supernöjda!:)

Såg att huvskyddet var borttaget vid försäljningen, var det inget bra eller var det av andra orsaker?
Har själv funderat på att montera ett huvskydd.
Kul ni är nöjda med bilen, särskilt om jag påverkade det.
Nej huvskyddet var kvar vid försäljningen. Jag var nöjd med det. Vet inte hur stor praktisk skillnad det gjorde, säkert en del, men gillade det tuffare utseendet.5D22396A-A019-40BE-84BB-339837C7645E.jpeg
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Det låter ju härligt och spännade att ha två fasta boenden anpassat efter årstider.
Visst har vi olika synsätt, rutiner och upplevelser inget är rätt eller fel.
Man väljer ju mellan "fast camping" eller en upplevelse med resandet.
Vi hade husvagn tidigare som vi drog runt i Europa och nu de senaste 16 åren samma sak med husbil.
Vi upplever själva resan som "målet" oberoende var vi hamnar efter en grov planering.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det låter ju härligt och spännade att ha två fasta boenden anpassat efter årstider.
Visst har vi olika synsätt, rutiner och upplevelser inget är rätt eller fel.
Man väljer ju mellan "fast camping" eller en upplevelse med resandet.
Vi hade husvagn tidigare som vi drog runt i Europa och nu de senaste 16 åren samma sak med husbil.
Vi upplever själva resan som "målet" oberoende var vi hamnar efter en grov planering.
Så har jag också resonerat under de 7,5 år jag haft husbil. När vi bestämde oss för husvagn på heltid i Spanien var det både för att få mer plats, slippa bygga/riva varje år och förlänga säsongen där. Då tappade husbilen lite sin mening eftersom jag mest vill umgås med barn/barnbarn under sommaren och inte hinner köra så mycket. Därför blir det en paus med husbil på obestämd tid.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hur blir det med ekonomin husvagnsplats och flyg till bahia? Jag räknade själv med 20000kr bara i transport till och från med husbil plus 10000kr för 3 månader på bahia.
Det blir billigare med helårsplats och flyg än de längre turer vi brukade ta till/från Bahia och 6 månader där. Dessutom försvinner ju skatt/försäkring/fukttest/service/däck mm för husbilen och vi kan vara på Bahia när vi vill under året.
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Kul ni är nöjda med bilen, särskilt om jag påverkade det.
Nej huvskyddet var kvar vid försäljningen. Jag var nöjd med det. Vet inte hur stor praktisk skillnad det gjorde, säkert en del, men gillade det tuffare utseendet.Visa bilaga 197819

Vi valde den något större för att alltid kunna ha handfatet på toaletten framme. Exisis-t 588.
Våra krav var som jag minns det.
Max 7 meter, det blev 6.95.
Långbäddar.
Stort garage.
Stor kyl.
Ac i förardelen.
Farthållare.
Minst 600kg lastvikt, vi fick 680kg.
Max 3500kg.

Det var du som tipsade om just Exsis-modellerna. :)
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vi valde den något större för att alltid kunna ha handfatet på toaletten framme. Exisis-t 588.
Våra krav var som jag minns det.
Max 7 meter, det blev 6.95.
Långbäddar.
Stort garage.
Stor kyl.
Ac i förardelen.
Farthållare.
Minst 600kg lastvikt, vi fick 680kg.
Max 3500kg.

Det var du som tipsade om just Exsis-modellerna. :)
Klarar ni er på 3.500? Jag tyckte det blev för tajt med full packning för övervintring så jag vägde upp den till 3.850 för ett år sedan.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag brukar ha med mig 60 liter vatten extra utöver full vattentank när vi drar iväg för våra fri-campingnätter, klarar oss då i ca 6 nätter.
2 stora elcyklar 50kg, sen allt det andra som alla andra har.

Ska börjat plocka ut onödiga prylar som en himla massa böcker, tidningar mm. Vissa verktyg och extra långa elkabeln 2.5m2 som inte har använts någon gång. Extra anslutningskablar för elstolpar som jag bara lånar ut till andra som inte har rätt elkabel, den stora mattan som vi bara har använt 2ggr är tung, använder oftast en mindre lättare matta.

Trots att vi inte har rensat så får vi bara 20-40kg överlast vid full dieseltank, det brukar bara vara överlast ca 2-3 timmar efter full tank, sen passerar vi inte maxvikten någon gång under semestern.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det blir billigare med helårsplats och flyg än de längre turer vi brukade ta till/från Bahia och 6 månader där. Dessutom försvinner ju skatt/försäkring/fukttest/service/däck mm för husbilen och vi kan vara på Bahia när vi vill under året.
Jag har tänkt lite på samma sätt att det sliter både på en själv och husbilen att göra långresor äventyrligheten får ge via för bekvämligheten. Sen blir det ju nästan som att ha en köpt lägenhet söderut med fördelen att kunna komma och gå lite som man vill. Inte lär det bli billigare att resa långt heller.
Måste ju vara ett bättre alternativ än att skaffa lägenhet, husvagnen går ju alltid att flytta på med hjälp av inhyrt folk.
Min bil börjar bli lite för gammal att dra iväg med kan ju bli väldigt dyrt om det går sönder någonting.
Hoppas de öppnar bahia till hösten men det är väl inte så säkert som det ser ut nu, finns för mycket dumt folk överallt som inte kan sköta sej.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har tänkt lite på samma sätt att det sliter både på en själv och husbilen att göra långresor äventyrligheten får ge via för bekvämligheten. Sen blir det ju nästan som att ha en köpt lägenhet söderut med fördelen att kunna komma och gå lite som man vill. Inte lär det bli billigare att resa långt heller.
Måste ju vara ett bättre alternativ än att skaffa lägenhet, husvagnen går ju alltid att flytta på med hjälp av inhyrt folk.
Min bil börjar bli lite för gammal att dra iväg med kan ju bli väldigt dyrt om det går sönder någonting.
Hoppas de öppnar bahia till hösten men det är väl inte så säkert som det ser ut nu, finns för mycket dumt folk överallt som inte kan sköta sej.
Vi tycker det är ett bättre alternativ än en lägenhet. Det är ett mycket mer socialt liv på en camping än i ett hus med lägenheter.
Bahia är öppet redan nu om än med de begränsningar som Coronan kräver. Jag var där nere för ett par veckor sedan och fixade lite med husvagnen.
 
Toppen