• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

F

F.d. 297

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Ett förslag från mig är att man startar en lista som alla vi som inte har fiatbilar som är byggda på chassin från 2007-2008 skriver på att vi inte kommer att byta till husbil med fiatchassi av dessa årsmodeller.
Det borde bli många namnunderskriffter som vi sedan kan skicka vidare till de som importerar husbilar med fiatchassin av berörda årsmodeller.
Man kan då också uppmana dessa importörer att vidarebefordra detta till Fiat i Sverige eller Italien.
Ett förslag från mig som vill ställa upp för mina kompisar som råkat illa ut i sitt val av husbilschassi.
Själv har jag en 2006a med fiatchassi och har således inga problem än.
Frågan är om webbarna kan hjälpa till med detta.
Hls Laika.
Vi fick en kampanj att vi skulle lämna in våran nya husbil för just det felet så det är redan åtgärdat men mycket dåligt av husvagnsförsäljarna att inte upplysa om sådana allvarliga brister på sådana dyra bilar vi har en kabe Trawel Master 07 ny förra året om vi inte fått detta erbjudande hem så hade vi inte vetat om felet och då hade det blivet kastastrof. Men vi talade om det här till våran försäljare men dom visste inget om det heller och det är dåligt tycker vi men tror att det just var på 07orna bara detta fel i alla fall på kabe husbilarna.

Anita o Risto i Täby
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Problemet ligger i en konstruksjonsfeil i karosseriet som er felles for alle 3 Eurochassi leverandørene Fiat, Citroen og Peugot - de to siste hører til PSA gruppen i Frankrike og har en felles løsning på problemet som ikke belastes kundene. Tettingen av sprekken under vinduet er første trinn, en utvidet drenering av vannrennen er den neste og fjerning av rust på toppen av motoren samt behandling med spesialvoks er kosmetikken.

Da PSA gruppen bruke sine egne motorer passer ikke Iveco sin plastkappe på disse - Fiat bruker motorer fra Iveco.

Det som er merkelig er at dette ikke er første gang at en slik lekkasje har blitt konstruert på nye neser på Eurochassi, og fiksen er den samme hver gang!
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Om man ligger på så får man kanske hjälp. Jag kollade med FIAT Svergie och de sa att fabriken inte tog på sig att montera kåpan över kamaxlarna. Vid kontakt med lokal verkstad ang. "kampanjer" framkom att det fanns 7 st på min Tysklandsimporterade bil. Jag beställde tid och sa att jag ville ha en kåpa löst för att montera själv. Kostanaden taog jag, bara det blev bra med löckaget. När bilen var klar i onsdags var allt åtgärdat Kåpan satt på plats utan exta kostnad. Jag bad att få en lista på utfört arbete, och ser där alla punkter som fixats. Det allvarligaste var nog att byta bultarna som håller kronhjulet mot diffen, delar och arbete mer än 5000:- sådant vill man inte råka ut för på vägarna.

Leffe
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Väcker en gammal tråd till liv då jag har nu en bil med den här felet :-/

Ni får väl gärna titta på dem här:

Jag har beställt motorkåpa som ska installeras samt täta med butyl eller sika
 
Toppen