• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Såg ni Rapport om kameror?

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Enligt inslaget är det inte tillåtet med kamera monterad på bilrutan och riktad utåt. Åtminstone inte i Sverige. Behövs tillstånd från Länstyrelsen vilket man inte skulle få.

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026
Sv: Såg ni Rapport om kameror?

Ja jag såg rapport. Det var ingen nyhet som presenterades. Det har hela tiden varit solklart att det är olagligt med dashcam om man läst kameralagen ordentligt.

Kameran är fast monterad och filmar dit allmänheten har tillträde utan att manövreras = kräver tillstånd. Övervakning utan tillstånd = olagligt.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Får nog bara konstatera att Sverige ligger efter i laghänseende. Den skyldige nekar och den laglydige står handfallen. Det gäller såna enkla ställen som stationer, där gemene man känner sig tryggare med övervakning.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Frågan är dock fortfarande inte, vad jag vet, prövat i svensk domstol, så det är inte klarlagt om en kamera i vindrutan är olaglig. Datainspektionen är inte den som skall pröva saken och Länsstyrelsen är den som bara skall pröva om tillstånd skall ges. En av frågorna som kvarstår att prövas är exempelvis om personer kan identifieras, vilket inte torde vara möjligt i normala trafiksituationer efter landsvägarna.

Johan K.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag har ännu ingen kamera, men tänker nog skaffa en. Som jag bedömer det, så är kameran rörlig och inte fast när jag framför husbilen och då behövs inget tillstånd. :)

När jag parkerat stänger jag av kameran för att inte bryta mot lagen om fast monterad kamera. :D

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

När jag parkerat stänger jag av kameran för att inte bryta mot lagen om fast monterad kamera. :D

Du behöver inte stänga av kameran, den stänger av sig själv när tändningen slås av om ciguttaget är kopplat på så vis.

Min kamera kan även slås på vid rörelse tex när bilen blir påkörd vid parkering vilket nog inte är tillåtet. Kameran kräver då strömförsörjning även när tändningen är avslagen.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

För lagvrängare gäller...vid en filmad olycka.

Fri bevisprövning som kommer till uttryck i 35 kap 1 § rättegångsbalken.

En princip som gäller i svensk processrätt. Den innebär att parterna i en rättegång får åberopa all bevisning som de kan få fram (så kallad fri bevisföring) och att värdet av bevisningen prövas fritt av domstolen (fri bevisvärdering).

För mig gäller... att hamnar jag i ett läge där länsman stoppar mig och åberopar kamerabevakningslagen och vill se tillstånd för bilkameran.
Då har jag redan vridit kameran inåt bilen...sen begär jag rådrum...erkänner inte brott på plats. Då blir det lite jobbigt för länsman.

OBS! vill inte på något vis uppmana till lagöverträdelse :rolleyes:

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

Jag har ännu ingen kamera, men tänker nog skaffa en. Som jag bedömer det, så är kameran rörlig och inte fast när jag framför husbilen och då behövs inget tillstånd. :)

Va!? Stannar du inte där det är stopplikt? ;)

Skämt åsido, den spelar in utan att manövreras dit allmänheten har tillträde. Det är det som är känsligt och kräver tillstånd.

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Det handlar inte om den är fast monterad eller inte. Man får inte filma "allmänheten" d.v allt utanför ditt eget hus/lägenhet husbil m.m.
Enbart inom din egendom.

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

Hej
Om kameran är fast monterad i bilen och man flyttar bilen, då är väl kameran (med sitt stativ) rörlig?
Mvh. Klas

Spelar ingen roll om kameran är rörlig. Problemet är att kameran spelar in utan att du manövrerar den. Det finns övervakningskameror som är rörliga (går på skenor uppe i taket på butiker) och de kräver likväl tillstånd eftersom de spelar in utan att manövreras.

F

F.d. 53358

Guest

En kamera som står på stativ och fotar Ritva o mig med fördröjning, är altså förbjudet. Det kan ju komma någon och försöka sno plånboken, han kan ju komma med på bild. Det vore förskräckligt.
Backkamera måste vara lika förbjudet, jag använder den som backspegel för att inte backa över barn o vilsna äldre som går bakom backande bilar. Backkameran sitter på samma bil men i andra ändan.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest

Jag använder min androidtelefon med appen Autogard och ett sugkoppsfäste på vindrutan . Tar alltid med telefonen när jag lämnar bilen.
Ser ut som om vi är i en legal gråzon här. Försöker använda sunt förnuft och filmar bara när bilen är i trafik. Kommer att fortsätta så tills det kommer en prejudicerande dom som visar vad som gäller.

Toppen