• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så var MB 508:an besiktigad

F

F.d. 4326

Guest
torsdagen den 7:e Juni harde jag fått besiktningstid till ny inbytade MB508:an. 14.40 skulle jag vara i Landkrona för besiktning. Så på morgonen tog jag med skönheten till jobbet i Helsingborg för att arbeta några timmar. 13.45 lämnade jag jobbet för att vara ute i god tid om något strulade. Tog E6:an söderut men efter ca 1 Km började motorn hosta och hosta och hosta för att sedan stanna. ROLIGT att sitta på vägrenen med en mycket vältrafikerad E6. Provade få igång den och plötsligt går den igång, 500m för att sen stanna och vara heldöd. Blir man deprinerad eller??. Ringer en föredetta kollega som arbetat som tekniker på Philipssons. Han kommer inte på något annat än soppatorrt, en sådan bil stannar inte när den kommit igång som han sa. Jaha ringer fadern som bor i Landskrona och ber honom köpa soppa samt ta med en bogserlina för säkerhets skull. Det hör till saken att säljaren poängterade särskilt att bränslemätaren kunde man lita på, jag hade ju kvarts tank. 45 min senare anländer han, soppa tankas med livet som insats. tappra startförsök men ingenting händer. Så då beslutar vi oss för att bogsera till Rydebäck av motorvägen, till en mack och 20 liter diesel tankas. Bränslesystemet luftas efter kollegans råd, vipps så kommer det diesel från luftningsnippeln. Provar att starta, går igång direkt. Men besiktningstiden är avbeställd, så det är bara att åka hem igen. Ringer då bilprovningen och får en tid dagen efter 07.50. Klipper denna och åker dit, får 4:ra poäng DVS 2 tvåor bromsarna fram liger på och gasolen läcker. Så det är bara att fixa, tycker det är bra på en bil som stått stilla i två år. Och utan att göra något. Så nu kan jag köra åtminstånde 1 månad, får väl boka tid för ombesktining nu direkt så den blir klar. Så kan det gå med gamla husbilar, men är iallafall en erfarenhet rikare. Hur man luftar en dieselbil :wink:
 
Senast redigerad av en moderator:

Lars

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Klippan
HBK-Nr
100
Medlemskap
2024
Sv: Så var MB 508:an besiktigad

Roligt att det löste sig . Återbesöket går säkert bätre , nu vet du hur långt ner mätaren går (tråkigt sätt att få reda på det )
Hälsningar från Anne o Lars HBK 100 i grannkomunen (Ekeby)
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: Så var MB 508:an besiktigad

Ja vist är det tråkigt sätt att få reda på det. Men nu är man en erfarenhet rikare, man måste se det från den ljusa sidan. Gasolläckan är nu också fixad, var packningen till reduceringsventilen som läckte. Så jag bytade hela ventilen. Ska väl ta tag i bromasarna nu i veckan, så det också blir fixat.

Men jag har ett annat problem, den vill inte ladda riktigt. Lampan gliste och blinkade nä jag körde, så jag bytade kolen i generatorn. Då slocknade lampan, men den laddar ändå inte. Någon som har tipps att komma med??
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Så var MB 508:an besiktigad

Kolla även returslangarna från spridarna. Det är orginal tygomspunna slangar som med åren vittrar sönder utan att det syns. När motorn får stå ett tag så läker det in luft den vägen och motorn går en bit och sen stannar den. Jag hade det felet på min 508.
 
Toppen