Globetrotter
HBK Medlem
All diesel i Sverige ändras – blankdieseln blandas ut All diesel i Sverige ändras – blankdieseln blandas ut | Carup.se
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Verkar vara en sällsynt vederhäftig informationsspridare.......All diesel i Sverige ändras – blankdieseln blandas ut All diesel i Sverige ändras – blankdieseln blandas ut | Carup.se
Nu får du förklara!Fantastikt bra nyheter!
HVO100 är tekniskt sett ett överlägset bränsle VS fossil diesel MK1.Nu får du förklara!
Det är troligen olika datum beroende på bolag.Enligt länken i första inlägget är det genomfört i södara Sverige först i mars.
Visst, det såg jag med men vi är fortfarande i februari.Det är troligen olika datum beroende på bolag.
Preem har nu diesel utan RME (dvs B0) i t.ex. Kristianstad enl länken jag angav i inlägg #6
Men all denna behandling och modifiering av bränslet måste väl kosta en massa sen vet man kanske inte hur miljön i själva rafinaderiet påverkas är det utrett.?HVO100 är tekniskt sett ett överlägset bränsle VS fossil diesel MK1.
Med HVO100 inblandning blir en del av HVO egenskaperna överförda i MK1 / HVO blandningen.
Till detta kan miljönyttan så klart adderas.
Kolla själv och berätta vad du hittar, med källhänvisning.Men all denna behandling och modifiering av bränslet måste väl kosta en massa sen vet man kanske inte hur miljön i själva rafinaderiet påverkas är det utrett.?
Håller med. Tex. E-bränsle som ska ersätta bensin kräver så mycket energi att framställa så forskare sågar den produkten. (Källa, Vi Bilägare)Men all denna behandling och modifiering av bränslet måste väl kosta en massa sen vet man kanske inte hur miljön i själva rafinaderiet påverkas är det utrett.?
Inte mycket E-bensin i blankdiesel.Håller med. Tex. E-bränsle som ska ersätta bensin kräver så mycket energi att framställa så forskare sågar den produkten. (Källa, Vi Bilägare)
Jag förstår och vet det...Inte mycket E-bensin i blankdiesel.
Bra info. Men då infinner sig frågan på vanlig Diesel. Hur mycket MJ går det åt till färdig produkt?Frågade CahtGPT om energi för framstallning av HVO100
Energianvändning i HVO100-produktion
- Råvaruframställning
- Användning av vegetabiliska oljor (som rapsolja eller palmolja) eller avfallsoljor (som använd frityrolja eller animaliska fetter).
- Odling av oljeväxter kräver energi för gödsling, bevattning och skörd.
- Insamling och transport av avfallsoljor kräver bränsle och energi.
- Hydreringsprocessen (raffinering till HVO100)
- HVO framställs genom hydrogenering, där väte används för att behandla oljorna och ta bort syre.
- Processen sker vid höga temperaturer (ca 300–400°C) och högt tryck.
- Väteproduktionen kräver energi (ofta från naturgas, men även elektrolys med grön el kan användas).
- Totalt energibehov i denna fas uppskattas till 4–6 MJ per liter HVO.
- Transport och distribution
- HVO100 distribueras till tankstationer med lastbil, båt eller järnväg.
- Energianvändningen här är relativt låg jämfört med produktionen.
Total energiförbrukning och verkningsgrad
- Studier visar att energiåtgången för HVO100 ligger på cirka 0,6–1,2 MJ per MJ färdig produkt.
- Jämfört med fossil diesel, som har en liknande energitäthet, kan HVO100 ha lägre totala utsläpp beroende på råvarans ursprung.