• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Så var det slut med blankdiesel

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Sannolikt är det så att blankdieseln blev billigare än alternativen. Men frågan är vad försvaret skall tanka för något, med tanke på hållbarheten.
Blankdieseln kommer nog att förbli men svårare att få tag på för allmänheten.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
879
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
HVO100 är tekniskt sett ett överlägset bränsle VS fossil diesel MK1.
Med HVO100 inblandning blir en del av HVO egenskaperna överförda i MK1 / HVO blandningen.

Till detta kan miljönyttan så klart adderas.
Men all denna behandling och modifiering av bränslet måste väl kosta en massa sen vet man kanske inte hur miljön i själva rafinaderiet påverkas är det utrett.?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.312
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Men all denna behandling och modifiering av bränslet måste väl kosta en massa sen vet man kanske inte hur miljön i själva rafinaderiet påverkas är det utrett.?
Håller med. Tex. E-bränsle som ska ersätta bensin kräver så mycket energi att framställa så forskare sågar den produkten. (Källa, Vi Bilägare)
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.312
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Inte mycket E-bensin i blankdiesel.
Jag förstår och vet det...

Men anar att omvandla en Tall till HVO är inte helt utan att använda energi... Hur mycket energi och luftföroreningar det blir för att tillverka HVO skulle vara intressant att veta.

Provade att sätta några grova tallgrenar i en dunk. Men ännu efter 4 månader har det inte kommit tallolja ur dom..
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
389
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2025
Frågade CahtGPT om energi för framstallning av HVO100

Energianvändning i HVO100-produktion

  1. Råvaruframställning
    • Användning av vegetabiliska oljor (som rapsolja eller palmolja) eller avfallsoljor (som använd frityrolja eller animaliska fetter).
    • Odling av oljeväxter kräver energi för gödsling, bevattning och skörd.
    • Insamling och transport av avfallsoljor kräver bränsle och energi.
  2. Hydreringsprocessen (raffinering till HVO100)
    • HVO framställs genom hydrogenering, där väte används för att behandla oljorna och ta bort syre.
    • Processen sker vid höga temperaturer (ca 300–400°C) och högt tryck.
    • Väteproduktionen kräver energi (ofta från naturgas, men även elektrolys med grön el kan användas).
    • Totalt energibehov i denna fas uppskattas till 4–6 MJ per liter HVO.
  3. Transport och distribution
    • HVO100 distribueras till tankstationer med lastbil, båt eller järnväg.
    • Energianvändningen här är relativt låg jämfört med produktionen.

Total energiförbrukning och verkningsgrad

  • Studier visar att energiåtgången för HVO100 ligger på cirka 0,6–1,2 MJ per MJ färdig produkt.
  • Jämfört med fossil diesel, som har en liknande energitäthet, kan HVO100 ha lägre totala utsläpp beroende på råvarans ursprung.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.312
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Frågade CahtGPT om energi för framstallning av HVO100

Energianvändning i HVO100-produktion

  1. Råvaruframställning
    • Användning av vegetabiliska oljor (som rapsolja eller palmolja) eller avfallsoljor (som använd frityrolja eller animaliska fetter).
    • Odling av oljeväxter kräver energi för gödsling, bevattning och skörd.
    • Insamling och transport av avfallsoljor kräver bränsle och energi.
  2. Hydreringsprocessen (raffinering till HVO100)
    • HVO framställs genom hydrogenering, där väte används för att behandla oljorna och ta bort syre.
    • Processen sker vid höga temperaturer (ca 300–400°C) och högt tryck.
    • Väteproduktionen kräver energi (ofta från naturgas, men även elektrolys med grön el kan användas).
    • Totalt energibehov i denna fas uppskattas till 4–6 MJ per liter HVO.
  3. Transport och distribution
    • HVO100 distribueras till tankstationer med lastbil, båt eller järnväg.
    • Energianvändningen här är relativt låg jämfört med produktionen.

Total energiförbrukning och verkningsgrad

  • Studier visar att energiåtgången för HVO100 ligger på cirka 0,6–1,2 MJ per MJ färdig produkt.
  • Jämfört med fossil diesel, som har en liknande energitäthet, kan HVO100 ha lägre totala utsläpp beroende på råvarans ursprung.
Bra info. Men då infinner sig frågan på vanlig Diesel. Hur mycket MJ går det åt till färdig produkt?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.312
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Svarar mig själv. Går åt mer energi att tillverka HVO100 än att tillverka Diesel
Sen har HVO100 lägre energiinnehåll. Sen ska råvaror till HVO100 samlas in med många lastbilar
Se bilder
 

Bilagor

  • Screenshot_20250211_141336_Google.jpg
    Screenshot_20250211_141336_Google.jpg
    115,8 KB · Visningar: 13
  • Screenshot_20250211_141243_Google.jpg
    Screenshot_20250211_141243_Google.jpg
    248,2 KB · Visningar: 13
Toppen