F
F.d. 55451
Guest
Et spørgsmål i anden tråd af Trådstarter :
Svaret er enkelt og let at forstå, hvis det accepteres at skrive på dansk :
ca. 0,964 kilowatt pr. 100 Ah AGM batterier.
ved 20 timers ens belastning og ca. 18 grader.
PRAKTISK testet:
280 ah AGM målt over 20 timer med ens belastning (C20) testet 2.7 kWh ned til 11,5 volt.
Hvis du bruger mere/mindre end ca. 50 watt eller 4 ampere pr. 100Ah AGM
bliver batterierne uforholdsmæssigt hurtigere/langsommere afladt:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/522029
Jag har läst ett antal trådar och inlägg om elförsörjning i husbilen. Jag har även dammat av mina gamla gymnasiekunskaper kring fysikaliska lagar. Tycker mig nu ha fått ganska bra grepp om hur det hela hänger samman men en fråga hittar jag inte svar på:
Hur mycket kan man ta ur ett batteri?
Våra två batterier innehöll 190A när de var nya för ett halvår sedan. Har förstått att de relativt snabbt tappar till ca 70% av ursprunget. Idag räknar jag därför på att vi har ca 135 A. Då vi laddat på stolpe är batterierna fulladdade och håller ca 12,8 V. När spänningen sjunker till 11,5 V kommer en varning på displayen. Har jag då använt alla mina 135 A eller hur många av dem kan jag räkna med att kunna utnyttja.
Vår bil drar i underhåll av olika system ca 20 A/dygn. Om jag tänker mig att vi ligger stilla och fricampar totalt utan tillskott via solcellerna har vi använt 60 A efter tre dygn. Kan jag använda de resterande 75 A till typ kaffekokare, hårfön mm via invertern eller hur mycket kan jag räkna med att få ur batterierna innan spänningen understiger 11,5 V?
Hoppas någon förstår vad jag menar och kan förklara med ord på vanlig svenska för jag klarar inte av mer formler och beräkningar än vad jag redan tagit del av.
Fru Livibil
Svaret er enkelt og let at forstå, hvis det accepteres at skrive på dansk :
ca. 0,964 kilowatt pr. 100 Ah AGM batterier.
ved 20 timers ens belastning og ca. 18 grader.
PRAKTISK testet:
280 ah AGM målt over 20 timer med ens belastning (C20) testet 2.7 kWh ned til 11,5 volt.
Hvis du bruger mere/mindre end ca. 50 watt eller 4 ampere pr. 100Ah AGM
bliver batterierne uforholdsmæssigt hurtigere/langsommere afladt:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/522029