• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Så många problem det finns i en Husbil

• Startad av Deleted member 11118
  • Startdatum
D

Deleted member 11118

Guest
Folk köper begagnat, folk köper nytt och nästan alltid uppstår problem av olika slag och då oftast i bodelen.

Efter att under en lång tid läst fruktansvärt många inlägg slås jag av tanken varför blir det ofta problem i en husbils bodel. Själv har jag haft problem med värme och pump men fåt det åtgärdat tack vare många kunniga här på forumet.

Många får verkligen hjälp med allt, det finns alltid någon kunnig person här i HBK som gärna hjälper till.

Men frågan kvarstår ändå, felen tar ju aldrig slut det är alltid någon som får problem av ett eller annat slag, varför? En liten filosofisk undran bara.

Ett STORT tack till alla som tar sig tid att hjälpa till, utan ER medverkan hade alla vi med något fel på husbilen, troligen varit förtvivlade och bett högre makter om hjälp.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Så många problem det finns i en Husbil

Kloka ord Lasse

Det jag funderar över är att vissa märke är överrepresenterade. Tyvärr har vi också medlemmar som blir ovanligt hårt drabbade. Jag vet inte riktig när husbilsbranschen tog riktig fart men jag fick känslan av att det var 2009.

Visst har man tittat på nya bilar men man vågar knappt tänka tanken på att byta pga alla barnsjukdomar på dagens nya husbilar.

Sen fattar jag inte hur vissa husbilshandlare ens vågar tjafsa i garantiärende. Är företagare inte rädda att gå i konkurs?

F

F.d. 53053

Guest

Hej
Vi är inne på vår tredje HB, en 00, en 07 och till sist denna 09, vi har "peppar peppar ta i trä" inte haft något problem på någon av bilarna
men vi har kanske haft tur :wub::yes:
mvh
Gert

S

Sören-6830

Guest

Visst har man tittat på nya bilar men man vågar knappt tänka tanken på att byta pga alla barnsjukdomar på dagens nya husbilar.
Klart att du ska våga tänka på ny bil, alla har inte barnsjukdomar. Vi köpte en ny Arto-12 och har nu kört ca 1100 mil. De fel vi haft hittills är
1.En av de plastbitar som håller hyllorna uppe gick av vid passage av ett stort hål i asfalten, på hyllan stod manualerna, ca 5 kg.
2. Ett litet, nu löst, problem med låsningen an gasolluckan.
3. Plastlocket som täcker tanklocket har mist sin låsningsförmåga, provisoriskt löst med en liten plåtskruv.
Det är faktiskt alla de "bekymmer" vi hittills haft med bilen.

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Har inte haft nå problem med våra senaste 3 bilarna, inte med bilen eller bodelen. Men man skall vara glad för det o så vet man inte vad framtiden har med sig. Har nyligen varit på 90000 km service som gjordes enligt fabrikens rekommendation o var ganska omfattande, det är skönt att veta att är ok o resan börjar strax dagens post kommit.

Resehälsningar.
/Leif

H

Husbilgolf

Guest

Tycker det är en interessant tråd! Våran första bil, en fransk Challenger, så bra ut, men var billig. Efter ett tag upptäcker man varför billig är just det; billig! Handlaren lagade alla fel, men det måste också vara tråkigt att måste göra så mycket arbete i efterhand.
Nummer två, en Adria, hadde inte fel på någon Adria-del, men i eftertid har Trumaen lagt av. Oavsätt dyr eller billig bil; några deler är gjorde av samma företag och inte alltid av samma kvalité som resten av bygget!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hadde min introduksjon til husbiler i 1996 da vi overtok en 1985 model Hymerliner 644 på Fiat. Fikk lære meg kylskåpets, Truma varme og varmvatn pluss rekonstruere hele det elektriske anlegget. At vi hadde et motorhavari i Paris og mistet sykkelstativet i Irland var litt ekstremt, men vi hadde denne bilen i 4 år før vi i mai 2000 kjøpte en 1999 N+B Flair 6700 iLTA som vi hadde frem fil mai 2008. På denne bilen var det bare ett havari av 2an i veksellådan innenfor garantien, men koplingen ble feilmontert og vi fikk problemer med denne et par år senere. Neste større problem var brudd på høyre drivaksel foran i en bratt bakke ner med en høyresving og med maks motorbrems så ga knuten opp. Drivakslene ble byttet en gang og yttre knute en gang i løpet av 120 000 km. Men bodelen hadde aldri problemer!.

Mai 2008 byttet vi til en ny N+B Flair 8000 iCEB med luftfjæring og mye ekstra (kjøpte en utstillingsbil fra fabrikken så utstyrsvalget ble tatt der, men vi slapp å betale for allt ekstrautstyret :D:D. På denne bilen var det ett lite problem - radioen som og er forsterker for TV-lyden ble forsynt fra bilbatteriet. Dette måtte jeg koble om til bobatteriet i løpet av den første måneden. Ett rør i vannforsyningen hadde fått en skade under montering så det var en ørliten lekasje - nytt rør og saken var ute av verden. Noen plastdetaljer utenpå karrossen bak var feilmontert slik at de fikk sprekker så vi fikk nye på garantien - disse ble montert rett med forborring av hullene i plasten.

En sikring inne på hovedkortet i Alde 3010 røk sommeren 2012 - og vi måtte kjøpe nytt kort - sikringen "kunne" ikke byttes i følge Alde support. En lekkasje inne i en ventilblokk på luftfjæringen og en merkelig status fra motorkontrollen som Iveco verkstaden her i Sverige ikke klarer å fikse er saker vi drar til Tyskland for å få orden på.

Bilbatteriet måtte byttes etter 5 år - dette skulle være innenfor normalen.

Men med 3 biler på 17 år og dette var hele feillisten - om en holder skader en selv lager utenfor :cool::cool:

D

Deleted member 11118

Guest

Bara gratulera de som har felfri husbil. Är inne på min andra husbil, båda varit nya. Båda haft fel, men jag tror jag i något fall bara haft otur. Ta mitt Alde problem, där jag inte tror Alde har dålig kvallite, var bara ett kontakt fel när felet hittades. Mycket med hjälp av Alde. Men visst hänger nog billigt ihop med sämre kvalltite.

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2025

Knut!
Hade du inte något fel med garagegolvet?

/Olle

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ojj, glemte at vi fikk nytt gulv bak i 6700 på tetthetsgarantien - disse modellene hadde et kondensproblem i hjørnene bak. Vatnet rant ned på golvet og trakk seg inn i den tynne plywood platen innvendig. Det nye gulvet var et epoksy gulv som ble støpt direkte på isolasjonen, det ble og lagt inn drenering i hjørnene slik at kondensen kan komme ut. Jobben ble utført når bilen var 7 år.

På 2008 modellen er det ikke noe kondensproblem, men under tetthetskontroll er den store luken på høyre side justert et par ganger. Golvet er og med annen type plywood som ikke trekker vatn.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Har inte haft nå problem med våra senaste 3 bilarna, inte med bilen eller bodelen. Men man skall vara glad för det o så vet man inte vad framtiden har med sig. Har nyligen varit på 90000 km service som gjordes enligt fabrikens rekommendation o var ganska omfattande, det är skönt att veta att är ok o resan börjar strax dagens post kommit.

Resehälsningar.
/Leif

Klart att du ska våga tänka på ny bil, alla har inte barnsjukdomar. Vi köpte en ny Arto-12 och har nu kört ca 1100 mil. De fel vi haft hittills är
1.En av de plastbitar som håller hyllorna uppe gick av vid passage av ett stort hål i asfalten, på hyllan stod manualerna, ca 5 kg.
2. Ett litet, nu löst, problem med låsningen an gasolluckan.
3. Plastlocket som täcker tanklocket har mist sin låsningsförmåga, provisoriskt löst med en liten plåtskruv.
Det är faktiskt alla de "bekymmer" vi hittills haft med bilen.

Hej
Vi är inne på vår tredje HB, en 00, en 07 och till sist denna 09, vi har "peppar peppar ta i trä" inte haft något problem på någon av bilarna
men vi har kanske haft tur :wub::yes:
mvh
Gert

Nja, vi har 6.000 trådar som handlar om problem. Det blir 13% det ... :)

F

F.d. 51386

Guest

Det känns som om en del av problemet är att allt i bodelen ska vara så lätt som möjligt, ingenting är direkt massivt eller av högre kvalité. Vattenkranar i plast, inredning i tunna tunna spånskivor med tunnt laminat osv. Bristfälliga kopplingar på färskvatten och avlopp, eldragningar som i vissa fabrikat ser ut som f..! Men, allt detta beror väl troligen på att fabrikanterna vill hålla ned prislappen dels för att få sälja fler då vi som konsument vill köpa så billigt som möjligt, men den största anledningen är nog att generera så mycket vinst som möjligt till bolaget.

F

F.d. 55451

Guest

lassej
Ditt livs syfte är att eliminera problemen med livets nödvändigheter.
Sysslolöshet gör dig värdelös och frustrerad.
Om problemens årsak är ambitiösa eller givande - då måste du lösa dem.
Livet är inte ett mål - snarare ett sätt eller resa.

Problem är inte förtret - problem skapas för att lösas.

computer-problemer.jpg
,
2376574-636910-en-kvinde-vred-over-din-computer-problemer-med-hardware-software-og-internet-shopping.jpg

:twitcy:

Senast redigerad av en moderator:

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Många fel beror på återförsäljarens förmåga och kunskap att ta hand om felen vi har haft vår bil i 4 år nu och bara ett fel jag fiick markisboxen utbytt första året i tenhult inga problem det är boxtillverkarens huvudvärk förklarade dom och monterade dit en ny medan dom bjödpå kaffe under tiden.

när jag köpte min bil så krävde jag att blev där något fel skulle köpet gå tillbaka dom ställde upp på min begäran utan prut och där har inte varit något under dessa år.

Toppen