• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Så har det hänt igen.

F

F.d. 30146

Guest
Sv: Så har det hänt igen.

Tråkig läsning, men hur gick det sedan? Fick din kompis en "ny" husbil?

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Det var en gammal husbil hon hade och ersättningen från försäkringsbolaget var helt OK.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Ser ut att vara en lite äldremodell och att branden är koncentrerad till främre delen. Troligen har det börjat i motorutrymmet.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det är tydligen vanligt att en brand börjar i generatorn. Här lyckades föraren släcka elden med en flaska nyinköpt schampo. Generatorn och en motorslang förstörd, resten oskadd.

generatorn.JPG

F

F.d. 23327

Guest

tveksamt om en generator kan göra så mycket mer än att skapa lite lukt och rök då den till 99% är av metall.
Men är det fullt med oljig skit så blir möjligheten mycket bättre.
Vad gäller husbilar blir man mest förvånad att det inte brinner mer pga alla taskiga elsystem som div hemmapulare brukar utsätta dom för och fabrikanterna är inte direkt mycket bättre heller.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

De branntilløp i bil jeg har sett (mellom 5 og 10 - plus noen helt utbrente) så er dårlige kontakter hovedsynderen, godt hjulpet av brennbar isolasjon på ledninger. Siste var en starterkabel som ble varm ved starter og isolasjonen tok fyr. En annen for noen få år siden tente ved jordkabelens feste til karosseriet, heldigvis i begge tilfeller var det lite brennbart i nærheten. En som ble slukket også med jordkabelfeste hadde fått fyr på understellsbehandlingen, pulverslukkeren ga mulighet for å se hva som var galt.

Gamle bensindrevne biler hadde sine problemer - V4 med forgasser mellom cylindrene og lekk forgasser var i sin tid en klassiker.

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Är inte gasolslang färskvara? Fem år har jag hört .Stämmer det ? Ganska stor brandrisk med en läckande gasolslang .

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Är inte gasolslang färskvara? Fem år har jag hört .Stämmer det ? Ganska stor brandrisk med en läckande gasolslang .

Gasolslangen är färskvara 5 år gäller. När jag i höstas skulle köpa ny slang tittade jag på tillverkningsdatum år och månad. Till min förfäran såg jag att slangen skulle behöva bytas redan 2015 på våren innebar det att jag bara skulle kunna använda den denna sommar. Jag sade till expediten och han beställde en ny slang till mig från Kama och den kan jag nu använda i fyra år till. Så ...kolla ordentligt på slangen efter tillverkningsdatum så ni inte blir lurade

Toppen