• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Så här upplevde jag årsmötet 2012.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Så här upplevde jag årsmötet 2012.

Hej Eva!

Kul att du skriver. :)
Men varför kan du inte skriva på(kopiera över till) vår sida istället för en länk till din egen sida. Ni är ju ändå "tunga" medlemmar i vår klubb. Jag tycker det skulle kännas mycket bättre. :)

Vi ses

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Husbilsklubbens årsmöte 2012-05-19

Kön ringlade sig lång utanför lokalen där årsmötes skulle gå av stapel. Varje medlem skulle bli avprickad i röstlängden och visa sitt medlemkort eller legitimation. Fullmakter skulle också lämnas och fullmaktsgivarens medlemskort uppvisas. Det flöt på och snart så var alla närvarande medlemar som ville vara med på mötet på plats.

Stolarna stod utplacerade i långa rader och dom fylldes snabbt av förväntansfulla medlemar. Fanns även bord och stolar vid sidan om och där valde jag att sätta mig. Klockan blev en stund efter tretton innan mötet kunde öppna.

Styrelsen var på plats och det rådde lugn i salen. Ordförande reste sig och utlyste en tyst minut för dom medlemmar som hade avlidit under året.
Sedan så öppnade ordförande mötet och det blev upprop och fullmaktsgranskning. Det meddelades att vi var 153 röstberättigade medlemmar på plats och det fanns 43 fullmakter, sammanlagt 196 som skulle rösta. Punkt 1 – 4 var snabb avklarade och punkterna 5 – 8 med olika val gick också snabbt eftersom alla valen var väl förberedda. Ordförande för mötet var samma person som förra året och till sekreterare valdes sittande.
Dom följande punkterna 9 – 13 som behandlade verksamhetsberättelse, förvaltningsberättelse, revisorerna berättelse, fråga om ansvarsfrihet samt behandling av förslag till verksamhetsplan samt budget och avgifter för nästkommande år klubbades igenom. Det var inga konstigheter och inga frågor och medlemmarna var väl pålästa verkade det som.

Punk 14 var behandling av motioner och propositioner. Styrelsen hade lämnat 5 propositioner och alla blev med ja besvarade. Bland annat så antogs en miljöpolicy för Husbilsklubben.se medlemmar. Det blev en liten debatt vid propositionen som föreslog att 15§ skulle ändra till att årsmötet alltid ska hållas den lördag som följer närmast efter Kristi himmelsfärds dag. En medlem tyckte inte att detta var bra för att samma helg har ”en annan husbilsklubb” sitt årsmöte och då kunde man inte vara med på bägge. Årsmötet fann att detta inte var något problem för klubben så paragrafändringen klubbades igenom med stor majoritet. Jag tycker personligen att det är bra att veta när årsmötet ska vara så man kan planera i god tid att närvara på det.

Det var inlämnat 13 motioner och var och en skulle läsas upp av motionären. Motion 1 – 6 var inlämnade av samma person. Motion 3 hade även en annan person lämnat in en likalydande så det blev en A och B. Det gällde ändring av § 7 angående ifrågasättande av styrelsen i vårt forum. Årsmötet gick enhälligt efter styrelsens yttrande och det blev avslag på den motionen. Motion 4 så beslutades att det skulle bli en ändring i texten så som motionären hade föreslagit. Dom övriga motionerna följde årsmötet styrelsens förslag.
Motionerna 7 och 8 var inlämnade av en person. Det blev nu en hel del ordväxlingar som 8 män var inblandade i. Motionen handlade om vikter på våra husbilar och hur tillkrånglat systemet är i dag. Här gick till slut årsmötet emot styrelsens förslag och röstade för att ”HBK ska verka för att få en ändring till stånd när det gäller beräkning av bötesbelopp och körförbud för överlast.”(motion 7). Även så ska ”HBK verka för att få till stånd ett krav på deklaration individuell tjänstevikt vid försäljning av husbilar.” (motion 8).
Motionerna 9 – 13 var inlämnade av samma person. Mötet följde styrelsens förslag och avslog motionerna.

Efter detta så var det dags för val till ordförande, ledamöter, suppleanter, revisorer och valberedning, punkterna 15 - 19. Röstsedlar hade lämnats när vi gick in och där fanns det valberednings förslag samt namnen på alla andra kandidater. Det var nu dags för dom att gå fram och presentera sig lite kort. Presentationerna har också funnits på klubbens hemsida ett tag. Först så var det valberednings kandidater och sedan gick även några av dom andra upp. Det var trevligt att lyssna på och alla gjorde bra ifrån sig.

Sedan var det dags att gå till val. Det fanns 5 röstsedlar att lämna och det fanns då 5 rösträknare att lämna dom hos. Det blev en lång kö som sedan fortsatte fram till kaffe och fralla. När alla hade lämnat sina röster så var det dags att räkna dom och det gjordes på platsen så att alla kunde se hur det gick till.

Efter en stund så var det färdigräknat och resultatet skulle redovisas. I dom 4 olika valen så var det valberednings förslag som vann och i valet till valberedning, det femte, så var det revisorerna förslag som vann.
Punkterna 20 och 22 var snabb avklarade och det var dag för punkt 22 medlemsärende. Det var en medlem som hade blivit utesluten som skulle yttra sig. Han kom in och presenterade sig och sa att han absolut inte kunde förstå varför han hade blivit utesluten. Ett visst meningsutbyte blev nu och ord stod mot ord om vad som hade hänt. Till slut läste en avgående styrelsemedlem upp ett mejl som den uteslutne medlemen hade skickat till honom. Det återger jag inte för det var så elakt och fult skrivit. Årsmötet beslöt enhälligt att medlemen hade blivit utesluten på goda grunder.

Dags för dagens sista punkt och mötet var avslutat för i år. Det var ett bra och väl genomfört årsmöte där allt var väl genomgånget och förberett.

Eva

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Motionerna 7 och 8 var inlämnade av en person. Det blev nu en hel del ordväxlingar som 8 män var inblandade i. Motionen handlade om vikter på våra husbilar och hur tillkrånglat systemet är i dag. Här gick till slut årsmötet emot styrelsens förslag och röstade för att ”HBK ska verka för att få en ändring till stånd när det gäller beräkning av bötesbelopp och körförbud för överlast.”(motion 7). Även så ska ”HBK verka för att få till stånd ett krav på deklaration individuell tjänstevikt vid försäljning av husbilar.” (motion 8).

Eva

När jag före årsmötet läste att styrelsen gått emot dessa utmärkta förslag (7 - 8) och sade sig inte kunna påverka, blev jag minst sagt förvånad. Det gläder mig att mötet rättade till detta och biföll motionerna. Nu blir det intressant att se uppföljningen.

Tack Eva för en utförlig rapport om årsmötet.

L

Lärkan 321

Guest

Trevligt.

Jag tycker det är jättetrevligt att någon frivilligt tar på sig att skriva ett sammanfattande referat av årsmötet.
Det är alltid lite lättare att få en bild av vad som skett med ett kompletterande material till de ofta "torra och formella" årsmötesprotokollen.
Ett stort tack till Eva för att du bemödade dig.

Jag vill ändå komplettera bilden med att ge min syn på årsmötet och hur jag upplevde timmarna i möteslokalen.

Detta var vårt 5:e årsmöte inom HBK och vi upplevde en stark avsaknad av en vi-känsla på mötet, samtidigt som det var nästan lite tältmötesstämmning. Många vi talade med som var nya medlemmar hade en liknande känsla.
Det uttrycktes som en känsla av VI och DOM. VI var de som stödde styrelsens förslag/kommentarer/avslag t o m när det var riktigt tokiga förslag. Sådant som ibland verkligen kan skrämma mig. Hur läser man egentligen? Hur tänker man?

En sådan uppdelning skapar ingen bra grogrund för framtida utveckling av vår klubb. Det kan t o m bli så att de ca 150 personer som är närvarande på mötet kan tro att det är de som är klubben.

Styrelsens uppgift är naturligtvis att företräda ALLA medlemmar i klubben i husbilsfrågor oavsett hur länge men varit medlemmar eller var i landet man bor.
De som varit medlemmar länge eller bor inom en viss del av landet har naturligtvis ingen starkare röst än andra.

Hur bör vi agera i framtiden för att klara av detta? Hur fångar vi upp medlemmarnas röster och synpunkter? Hur skapar vi delaktighet i utvecklingen?

Jag hade anmält mig som kandidat till ett uppdrag inom föreningen men valde ändå att helt rösta på valberedningens förslag - på alla poster. Jag tycker att valbererdningens förslag var rätt bra.

Jag hoppas nu att den nya styrelsen känner sig manad att se över flera av de "gamla och föråldrade" uppfattningarna och kan fånga upp och utveckla den landsomfattande klubb som är vår - för oss alla.

Den slutenhet som jag uppfattade präglade mycket av den förra styrelsen hoppas jag nu kommer att ersättas med större öppenhet och lyhördhet.

Jag känner inte de nya styrelsemedlemmarna men hoppas ändå mycket på dem och önskar dem ett hjärtligt "Lycka till" i sitt viktiga arbete.

Lars

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Min synvinkel:
192 röstande, om jag minns rätt. Det var en bra stämning för att vara en internetbaserad klubb. Många var bekanta med varandra sen tidigare, men det var inte många som jag träffat tidigare. Självklart ser vi olika på detta. Men själva årsmötet förlöpte mycket bra!
Välplanerat och strukturerat! Sällan man ser ett så proffsigt årsmöte.

F

F.d. 25270

Guest

Min synvinkel: 192 röstande på årsmötet. Det innebär ett "valdeltagande" på strax under 2,5 %. Hoppas det går att ta fram en nätröstningsmodell som fungerar. Skall HBK bli en instans att räkna med tror jag man måste försöka bredda väljarunderlaget. Så lågt valdeltagande anser jag vara katastrofalt.
Mvh
Harry Hymer

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Lokal idrottsförenings årsmöte drog 14 deltagare (och det var många!) av drygt 400 medlemmar. Bara som exempel....

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Min synvinkel: 192 röstande på årsmötet. Det innebär ett "valdeltagande" på strax under 2,5 %. Hoppas det går att ta fram en nätröstningsmodell som fungerar. Skall HBK bli en instans att räkna med tror jag man måste försöka bredda väljarunderlaget. Så lågt valdeltagande anser jag vara katastrofalt.
Mvh
Harry Hymer

...eller ett väldigt gott betyg åt hur klubben drivs idag! :)

:-/<rister

F

F.d. 2692

Guest

Var mitt fjärde årsmöte och alla har har haft samma besöksfrekvens.

Är väl bara att konstatera vad det är som gör att klubben fortsätter att växa...

...inte är det för formalia och årsmöte i alla fall.

F

F.d. 25270

Guest

Lokal idrottsförenings årsmöte drog 14 deltagare (och det var många!) av drygt 400 medlemmar. Bara som exempel....

Det var ju ett fantastiskt exempel, 14 av 400 är 3,5%.
Mvh
Harry Hymer

F

F.d. 25270

Guest

Var mitt fjärde årsmöte och alla har har haft samma besöksfrekvens.

Är väl bara att konstatera vad det är som gör att klubben fortsätter att växa...

...inte är det för formalia och årsmöte i alla fall.

Nej, det är jag den förste att hålla med om.....
Mvh
Harry Hymer

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Den var bra Harry ... på tal om skri ... :D

Jag har varit på massor av olika årsmöten och fullmäktigemöten men aldrig har de rungade "JA"na varit så ljudliga och snärtiga som på detta mötet. Det kallar jag engagemang av de närvarande. :)

Sen blir vi ju fler och fler för varje årsmöte så nästa år blir vi kanske 300 deltagare? :wink:

Toppen