• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så här kan det gå när man litar på GPSen (Garmin)

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Torsdags kväll när vi kört upp från Frankfurt så skulle vi hitta till en av platserna i centrum i Lubeck. Hamnade på en enkelriktad gata med bilar parkerade upp på trottoarerna, kunde inte backa så fick följa vägen till en höger sväng sedan vänter och sedan 450 m innan vi kom ut på den vägen som skulle visa sig va vägen till ställplatsen, totalt 1050 m,trode aldrig jag skulle komma ut utan repor på HB, första gången i mitt liv jag kör en helintergrerad husbil!
Ni kan se videon här oxå
 

Bilagor

  • video-1552398253.mp4
    2,5 MB · Visningar: 107

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Det ser tight ut:swoon:
GPS en kan verkligen lura ut en på konstiga äventyr ibland. Det gäller att hålla tungan rätt i mun:yes::yes:

//Jocke
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Känner igen det där. Råkade ut för en liknande sak för några år sen. Skillnaden var att jag hamnat på en återvändsgata utan möjlighet att vända. Fick förlita mig på några vänliga själar som dirigerade mig några hundra meter. Var läge att byta T-shirten efter den pärsen :twitcy:
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Liknande situation hade vi råkat ut i Nederländerna. Garmin ledde oss via allt smalare väg mellan poldrarna. Jag vågade inte vända, att backa var det för långt, bestämde då att fortsätta köra fram och som tur var inga mötande bilar. Extra adrenalinkick fick vi i alla fall...
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Jo, ”GPS-äventyr” har man varit på några gånger... både positiva och mindre positiva . Man får helt enkelt lära sig att ifrågasätta navigatorn, förgranska rutt och när det verkar mindre rimligt kolla alternativ rutt.
Så sant. Med 40 år bakom husbilsratten ute i Europa har vi upplevt liknande GPS- misstag vid ett flertal tillfällen. Rekordet var när vi körde rakt in i en utomhus teaterföreställning i Tyskland. Lår vara att vi fick en rungande applåd av en gapskrattade publik men nog tusan kändes det minst sagt kymigt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, "det här går åt helevetsituationer" har man varit ute för några gånger & vid några tillfällen har GPS'en varit ställd på den kortaste vägen. I Goslar mötte jag en buss inne på en smal gata & det var nära till panik men ett djupt andetag & samla sig gjorde susen. Det gick faktiskt bra, båda fick vi vika in backspeglarna då levde hustrun som gick ut & dirigerade oss båda. Sakta, sakta passerade vi varandra med ett par centimetrar tillgodo. Det var säkert inte sista gången som jag råkar ut för något liknande men den tiden den sorgen,det liksom hör till husbilslivet.
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Man behöver inte vara utomlands för att hamna i trubbel.
För några år sen skulle vi åka genom centrala Söderköping, alltså förbi det lilla torget. och enligt gps:en var det inga problem, men tyvärr...
Det var avstängt för genomfart och vi blev tvungna att försöka vända på nåt sätt.
Detta var mitt i semestern, mitt på dan, vackert väder och det kryllade av folk, småbarn, cyklister, glassätare, ja alla tänkbara människor och ingen verkade det minsta rädd för en stor husbil som försöker vända.
Dom var överallt runtomkring och det var livsfarligt.
Frun fick hoppa ut och försöka fösa och skrämma bort folk bakom så jag kunde backa och vända.
Hade jag varit ensam hade jag fått ge upp tror jag.
Fy vad otäckt det var.
Nä, man ska aldrig lita på gps-kartor.

/Roger
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Det är nog inte sista gången som man hamnar i kläm men läskigt var det, kan ju inte mer än att försöka ta sig ur sådana lägen, hade jag kunnat så hade jag hoppat ut ur Hben och gått därifrån:twitcy:
 
Toppen