F
F.d. 51064
Guest
Vi var på väg mot Tyskland men stannade för i Svedala för att hälsa på vänner. Då vi har en Bürstner så passade vi på att besöka Skånecamp. Vi sökte en vattenslang för vattenpåfyllning. Har ju sett i flera inlägg att vattenslangen har många användningsområden, så vi ville ha en egen. Vi frågade om de visste var vi kunde köpa en sådan. Säljaren plockade fram en och vi fick den! Varför, jo dom hade sett att vi var kunder i Östgötacamping gruppen. Han hade hunnit att kolla upp oss innan vi kom in och såg att vi hade köpt vår Bürstner i Mantorp. Han var dock väldigt trevlig och det ledde till att vi såg oss omkring.
1 timme senare var vi ägare av en Bürstner Aviano I 694P -10.
(I våras tog vi ett beslut att behålla den gamla bilen från -06.)
Där ser man resultatet av att säljaren är trevlig......
Vi får nu hoppas att dom är lika trevliga när vi börjar ringa om de fel vi upptäckt. Vi har bara haft bilen en vecka.
1. Kylskåpet har slutat fungera.
2. Motorn suckar/tappar kraft i nån tiondels sekund, då och då. Om vi använder fartkontrollen så kan man känna det hela tiden.
3. Varmvattnet försvinner, ur ledningen till handfatet, under natten. Kommer bara luft när vi öppnar kranen.
Lite erfarenheter så här långt, efter en vecka.
Gillar modellen med en extra pilotstol istället för tvärställd soffa. Negativt är dock bordet. Man har satt fast bordet för nära soffan så att man har svårigheter att sätta sig. Där blir det att tänka till, då det är el golvvärme, men bordet måste flyttas.
Toaletten gillar vi. Nu kan man sätta sig ner utan att känna sig instängd. Läste i en tråd om en som pratade om för mycket lull lull. Där kan jag hålla med. I toaletten har man satt upp två stora speglar . Där hade jag nog gärna sett att en av speglarna fått byta plats med en prylficka. Förvaring får man aldrig för mycket av.
Upphängning av ytterkläder. Plats att sätta krokar saknas. Garderoben behövs till kläderna man har med sig, då förvaringsskåpen är få. Här gäller det också att tänka till. Denna vecka har ytterkläderna legat på sängen. Troligt är att där blir dom liggande.....
Vi får nu se i vinter hur luftvärmen fungerar. Vi hade Aldepanna i förra bilen. Men den var vi inte nöjd med. Pannan tjyvstannade någon gång då och då och vi vaknade och frös. Värst var det när det blev -30 grader ute en natt och pannan stannade. Vi hade 3 grader inne när vi vaknade och upptäckte att den inte gick. Mycket gasol gick det också. Första bilen hade luftvärme så vi har ju även testat den varianten.
I natt var det inga problem, -4,5 grader ute och värmen var perfekt.
Bilen är viktmässigt 4000 kilo, och borde vara en PB2, men på regbeviset står det PB1. ? Felstansat?
Det var lite tankar kring vår nya husbil. Kommer säkert mer med tiden.
1 timme senare var vi ägare av en Bürstner Aviano I 694P -10.
(I våras tog vi ett beslut att behålla den gamla bilen från -06.)
Där ser man resultatet av att säljaren är trevlig......
Vi får nu hoppas att dom är lika trevliga när vi börjar ringa om de fel vi upptäckt. Vi har bara haft bilen en vecka.
1. Kylskåpet har slutat fungera.
2. Motorn suckar/tappar kraft i nån tiondels sekund, då och då. Om vi använder fartkontrollen så kan man känna det hela tiden.
3. Varmvattnet försvinner, ur ledningen till handfatet, under natten. Kommer bara luft när vi öppnar kranen.
Lite erfarenheter så här långt, efter en vecka.
Gillar modellen med en extra pilotstol istället för tvärställd soffa. Negativt är dock bordet. Man har satt fast bordet för nära soffan så att man har svårigheter att sätta sig. Där blir det att tänka till, då det är el golvvärme, men bordet måste flyttas.
Toaletten gillar vi. Nu kan man sätta sig ner utan att känna sig instängd. Läste i en tråd om en som pratade om för mycket lull lull. Där kan jag hålla med. I toaletten har man satt upp två stora speglar . Där hade jag nog gärna sett att en av speglarna fått byta plats med en prylficka. Förvaring får man aldrig för mycket av.
Upphängning av ytterkläder. Plats att sätta krokar saknas. Garderoben behövs till kläderna man har med sig, då förvaringsskåpen är få. Här gäller det också att tänka till. Denna vecka har ytterkläderna legat på sängen. Troligt är att där blir dom liggande.....
Vi får nu se i vinter hur luftvärmen fungerar. Vi hade Aldepanna i förra bilen. Men den var vi inte nöjd med. Pannan tjyvstannade någon gång då och då och vi vaknade och frös. Värst var det när det blev -30 grader ute en natt och pannan stannade. Vi hade 3 grader inne när vi vaknade och upptäckte att den inte gick. Mycket gasol gick det också. Första bilen hade luftvärme så vi har ju även testat den varianten.
I natt var det inga problem, -4,5 grader ute och värmen var perfekt.
Bilen är viktmässigt 4000 kilo, och borde vara en PB2, men på regbeviset står det PB1. ? Felstansat?
Det var lite tankar kring vår nya husbil. Kommer säkert mer med tiden.