• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Så blev det

F

F.d. 30092

Guest
Planerade att åka till årsmötes träffen på onsdagen med övernattning i S-vall och sen vidare till träffen. Missljud i växellådan boka tid för oljebyte och ta en dyr olja. Byter olja och kör vidare men beslutar oss för att vara hemma. Onsdag åker till en bekant och när jag stannar ingen koppling. Tar mig till verkstaden och kopplingen har rasat. Ny komplett koppling ska monteras nu på fredag.
Min tanke är vid 8000 mil nya lager fram och nu vid 9000 mil rasad koppling.
Vad är Fiat för fordon? Jag har haft många bilar genom tiderna både nya och gamla men aldrig råkat ut för något sådant. Vår andra HB är avstäld och ingen tid för besiktning förrän 29 maj. Vad tänker man då? Positivt att vi var hemma!
Christer

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Så blev det

Når man tar en underdimensjonert 1,9 liter spinkel maskin, ditto spinkel gear og drivlinje, på monterer påbygg, stor luftmotstand, sannsynlig vis overlast over tid, og stor belastning på redskapen, vel, så kan man ikke forvente all verdens levetid i mine øyne. At hjullagre, clutch, bremser og annet forbruksmateriell da sier stopp etter 10 år og 80-90000 km synes jeg er ganske normalt.

F

F.d. 30092

Guest

Jag förstår det att Fiat är ett dålig bilmärke. Men att dom bygger på sådana bilar är ett underbetyg av husbilsbyggare. Synd att man inte vet sådant innan man köper ett vrak som gått 8000 mil. Nej man kanske ska återgå till husvagn och en KIA med jävligt bra garantier? Ska nog regga in min gamla husbil som verkar vettigt val idag men vad rekommenderas för bilaltenativ?
Christer

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6334

Guest

Inte brukar det väll vara så att koplingen rasar bara sådär, möjligtvis kopplingscylinderns. är det hydraul eller wire till kopplingen

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den generasjon hadde en aksling som holdt armen inn til utløserlageret, denne aksjingen er låst i ene enden av en plast-propp. Om denne proppen ikke er satt helt inn så kan den jobbe seut og til slutt vil også akslingen bevege seg ut slik at utløserarmen løsner og du kan ikke lenger løse ut koplingen. Hadde denne feilen på en 1999 modell.

F

F.d. 30092

Guest

Waier, men det lät konstigt när man trampade ner kopplingen.
Christer

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Myk pedal som går helt i botn og skrapende lyd høres ut som akslingen.
Ned med lådan og akslingen på plass igjen - vi lagde en bedre låseanordning enn plastproppen.

F

F.d. 30092

Guest

Nu är delar beställda. Ska kolla på måndag vad som var fel.
Christer

K

Kurt & Birgitta

Guest

Planerade att åka till årsmötes träffen på onsdagen med övernattning i S-vall och sen vidare till träffen. Missljud i växellådan boka tid för oljebyte och ta en dyr olja. Byter olja och kör vidare men beslutar oss för att vara hemma. Onsdag åker till en bekant och när jag stannar ingen koppling. Tar mig till verkstaden och kopplingen har rasat. Ny komplett koppling ska monteras nu på fredag.
Min tanke är vid 8000 mil nya lager fram och nu vid 9000 mil rasad koppling.
Vad är Fiat för fordon? Jag har haft många bilar genom tiderna både nya och gamla men aldrig råkat ut för något sådant. Vår andra HB är avstäld och ingen tid för besiktning förrän 29 maj. Vad tänker man då? Positivt att vi var hemma!
Christer
Jag tycker att din bil gick länge. Min är en 12a. Gick 4 mån. 998mil. Kopplingshaveri sen bärgare. 7 veckor på verkstad.

F

F.d. 30092

Guest

Tack det värmdemen ska det va på detta vis? Tur man har två HBar, en på verkstad och en ute.
Christer

Toppen