• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

så blåser man turister.

stig ingemansson

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
18861
Medlemskap
2025
hej på er har en husbil som var en wolksvagen Lt31 under 3,5 ton. bet någon hundralapp när jag körde i genom österike till italien.
flyttade över skåpet till en exakt likadan bil men med totalvikt 4,5 ton nu blev kostnaden
tusen kr nu skall jag helt plötsligt bet per körd kilometer med så kallad go box i fönstret.
varge avvikelse som jag nu gör så får jag betala extra.vilket gör att jag alldrig mer turistar i österrike jag har inte råd.jag tycker att vi alla ska bojkotta sådana tilltag av länder som detta.det stod en tysk familj framför mig när jag skulle lämna min box senast
dom var alldeles förtvivlade dom hade turistat för 1100 eoro. tror ni dom kommer tillbaka.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: så blåser man turister.

Måste man ha en s.k. gobox även om man inte kör betalvägar (motorvägar)? I så fall är det ju lätt att ställa in navigatorn på "undvik motorvägar/betalvägar".

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Om det skulle vara så enkelt. Ställde in min Tom Tom på undvik betalvägar vid en hämtning vid flygplaten Rygge i Norge, men nog tusan hamnade jag framför en betalstation. Och en 200-sedel lägger man ju inte gärna i korgen. SSå det blev, blunda och kör. Efter 4 månader har det ännu inte kommit några krav. Men man skall inte vara säker för det kan ta över 6 månader.

Men hellre Norge än Österike.:eek:

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

G box gäller bara om du kör på motorväg eller motortrafikled om jag förstått rätt!

stig ingemansson

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
18861
Medlemskap
2025

tyvär mina vänner du skall hämta ut en sådan vid gränsen till österike om du deponerar 50eoro så kan du behålla den till hemresan annars så skall den lämnas vid utfart österrike.men glöm inte att den skall lämnas på samma ställe som du har ämtat den på om du vill ha tillbaka deponerade pengar. du deb alla vägar i österike.

F

F.d. 55256

Guest

Husbil över 3,5 ton, andra tunga fordon:
För motorvägar/leder och enstaka andra vägar tas kilometeravgift ut. Avgiften beror på fordonets miljöklass och antalet hjulaxlar. Antalet körda kilometer bokförs av en räknare GO-box som sätts på vindrutan. GO-boxar går att hämta ut hos de flesta ställlen som säljer vignetter. Man förbetalar cirka 100 €, inkl. boxdeposition. Ej utnyttjat belopp återbetalas när boxen lämnas tillbaka. Om boxen behöver fyllas på piper den.

Ovanstående klippt ur restipd från motormännen. Man behöver inte GO Box om man inte kör på Motorväg /betalväg. Det finns alltid alternativ men det blir ganska mycket koll så man inte halkar in på betalväg. Det blir längre men vackrare väg, men GO BOx behövs inte. Tänk på att själva resan kan målet för semestern.
Ove.G

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

tyvär mina vänner du skall hämta ut en sådan vid gränsen till österike om du deponerar 50eoro så kan du behålla den till hemresan annars så skall den lämnas vid utfart österrike.men glöm inte att den skall lämnas på samma ställe som du har ämtat den på om du vill ha tillbaka deponerade pengar. du deb alla vägar i österike.

Är det verkligen så att den ska återlämnas på samma ställe? Om det nu är så måste man inse att turisvänligt är det inte.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Gokväll

Om inte reglerna har ändrats ..

Nyttjade en GO-BOX förra sommaren, fickbetala 80 eurovilket var minimuninsats.

Man måste inte heller ta ut en box ,bara om man ska köra på "mautstrasse" dvs betalvägar som motorvägar o vissa motortrafikleder.

När vi hade åkt färdigt lämnade vi boxen på ett helt annat ställe än vi hade fått den. Inga problem.

Boxen lästes elekroniskt och återstående pengar sattes in på mitt kortkonto som jag använde vid betalningen. Tog ca en vecka.

Avdrag 5 (fem) euro vilket var kostnaden för boxen, inte 50 euro som Stig skriver.

Dessa uppgifter grundar jag på personliga erfarenheter från förra sommaren (2009)

Hejs

Claes 105

Knerten

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2026

Det Claes 105 skriver stemmer perfekt med mine erfaringer de to siste årene.

Jeg har brukt samme GO-box i to år, men i år leverer jeg den nok inn (og får tilbake restbeløpet) i stedet for å registrere den om til vår nye tre-akslede bil - som jo koster enda mere.

Så i år tar vi ikke motorveier på vår ferd gjennom Østerrike :)

mvh Magne

PS: Det er ikke noe særlig billigere med husbil over 3500 kg i Tjekkia, Slovenia eller Kroatia...

F

F.d. 3088

Guest

Säger bara Sverige !! Sverige är bra underbart :p Vi håller oss här vi......:D

Jo Sverige är fint bara man slapp alla höjdhinder som hänger lite varstans samt soppåse a 85 kr :D
Ursäkt lite vid sidan om ämnet åter till ämnet :D

Gurra

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53074

Guest

Jo Sverige är kanon! Skulle bara önska att vägen låg lite närmare marken, i varje fall gäller detta många vägar hemma i Värmland...

Ursäkta dikeskörningen på tråden/ Kjell :D

F

F.d. 53012

Guest

hej på er har en husbil som var en wolksvagen Lt31 under 3,5 ton. bet någon hundralapp när jag körde i genom österike till italien.
flyttade över skåpet till en exakt likadan bil men med totalvikt 4,5 ton nu blev kostnaden
tusen kr nu skall jag helt plötsligt bet per körd kilometer med så kallad go box i fönstret.
varge avvikelse som jag nu gör så får jag betala extra.vilket gör att jag alldrig mer turistar i österrike jag har inte råd.jag tycker att vi alla ska bojkotta sådana tilltag av länder som detta.det stod en tysk familj framför mig när jag skulle lämna min box senast
dom var alldeles förtvivlade dom hade turistat för 1100 eoro. tror ni dom kommer tillbaka.

Dom måste ha in alla inkomster dom kan få i det landet med alla udda typer som har sin familj i källaren.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Anledningen till att dom började med GoBox var väl att Schweiz började med att ta betalt för alla lastbilstransporter genom landet och då började dom köra genom Österike som då började ta betalt.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

En stor del av problemen beror på att länder, ex Sverige, ensidigt ändrar internationella överenskommelser. Det ställer till problem, dels vid tolkning av lagstiftning, även om "man tar reglerna med sig", men också vid avgifter, ex betalvägar, eftersom man i flera länder har totalvikten 3500 kg som gräns för olika tariffsystem. När benämningen är lätt eller tung lb borde man klara sig undan med vår klass pb2, men flera länder har inte den definitionen. Österrike benämner därför viktgränsen "motorfordon över 3500 kg totalvikt".

Har nu sett att Österrike dessutom kommer att ha olika tariffer för GO box även efter fordonets avgasutsläpp. Tariffer som då ska regleras i GO boxen. Det blir 10% eller 4 % billigare för de två miljövänligaste klasserna och 10% dyrare för den "sämsta" klassen.

Se vidare: Tips fr dig som kr bil

Men inte fasen kan vi bara töffa runt i gamla Svedala...? Vi måste ut i Europa också.., även om det kostrat en slant! Det mår vi bra av.:)

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Jag tycker Österrike visar tydligt att de inte tycker om resenärer som nöter på deras vägnät.
Deras böter på upp till 40 000 kronor för att man glömt köpa vinjett påvisar en mycket ogästvänlig attityd mot turisten.

Jag undrar vad som händer om man köper en vinjett för husbil upp till 3500 kg och råkar köra med några 100 kilos övervikt på deras motorvägar ?
Då gäller det nog att ha en frisk plånbok med sig !

Personligen kommer jag inte att turista på den östra delen av Europa mer.
Jag har fattat budskapet från dessa länder.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag tror visst att Österrikarna gillar turister som kommer med bil eller husbil! Problemet är den ständigt växande tunga lastbilstrafiken över Alperna som tar hårt på miljön och förargar många innevånare som gillar ren alpluft. Att en och annan husbilist med fordon över 3500 kg råkar illa ut, bekymrar inte Österrikarna särskilt mycket. Det är ett väldigt marginellt fenomen och lär man sig bestämmelserna och följer dom så behöver det inte bli så kostsamt att resa i Österrike!

Smakar det så kostar det! Det blir säkert dyrare att köra runt Alperna än att betala lite pengar vid en snabb Alpgenomfart. Dessutom är inte alla vägar avgiftsbelagda. Jag tycker mig skönja en viss gnälltendens här. Att jag tycker så kanske beror på att jag älskar Österrike som har världens bästa skidåkning, världens godaste mat (Tirol) och världens trevligaste människor i turistnäringen!

:):):):):) av fem för Österrike!

Jappe

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag tror visst att Österrikarna gillar turister som kommer med bil eller husbil! Problemet är den ständigt växande tunga lastbilstrafiken över Alperna som tar hårt på miljön och förargar många innevånare som gillar ren alpluft. Att en och annan husbilist med fordon över 3500 kg råkar illa ut, bekymrar inte Österrikarna särskilt mycket. Det är ett väldigt marginellt fenomen och lär man sig bestämmelserna och följer dom så behöver det inte bli så kostsamt att resa i Österrike!

Smakar det så kostar det! Det blir säkert dyrare att köra runt Alperna än att betala lite pengar vid en snabb Alpgenomfart. Dessutom är inte alla vägar avgiftsbelagda. Jag tycker mig skönja en viss gnälltendens här. Att jag tycker så kanske beror på att jag älskar Österrike som har världens bästa skidåkning, världens godaste mat (Tirol) och världens trevligaste människor i turistnäringen!

:):):):):) av fem för Österrike!

Jappe

Klockren tolkning Jappe. Vi ska inte glömma att Österrike många gånger plockat hem titeln "Europas campingvänligaste land"! Sen är det kanske lite typiskt svenskt att reta sig på attt inte övriga världen förstår våra krångliga undantag.

VI GILLAR OCKSÅ ÖSTERRIKE SKARPT!
:):):):):):) av fem möjliga! :D

Toppen