• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Så började mitt motorliv - Intresse

BoBil333

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Hej, skrev lite om nostalgi 1973, men nu tänkte jag berätta hur mitt motorintresse kom till. Vi bodde på en liten ort i norrbotten (Malmberget) mina föräldrar hade inte körkort, så jag fick nästan aldrig åka bil och kanske av den anledningen så blev suget större att få köra bil själv. Vi tolkade bakom bilar och bussar :) när vi var unga, när någon kört fast så hjälpte vi gärna till att knuffa igång dom, men vi "glömde" släppa kofångaren, så vi åkte på skorna en bra bit och fort gick det ibland, vi tolkade efter bussarna och där körde man upp mot 70km/timmen, vi hade våra favoritkurvor där vi släppte taget och åkte rätt ut i snödrivorna.....
Hittade ett kort på mig från 1969 när jag fått min första moppe en Puch Florida .... någon annan som har gamla bilder...... och berättelser...

Bilagor

• 3903_1092294421107_2758720_n.jpg
    3903_1092294421107_2758720_n.jpg
    50,9 KB · Visningar: 10

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Så började mitt motorliv - Intresse

Min första moped var ett lån från min morfar, en Berini påhängsmotor.
Efter att ha jobbar i morfars färgaffär i Skövde från 11 års ålder på skolloven fram till min 15års-dag hade jag sparat ihop till en Puch MS50, året var 1956.
Det var det häftigaste man kunde ha, tyckte jag då.
År 2011 hittade jag ett skrotfärdigt vrak av en Puch MS50V 1958 som jag gjorde iordning. Resten av resan har jag skrivit om i några trådar här på forumet.
IMG_0012.jpg

2012-1956.jpg

linden

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025

Efter en Puch lyx -59 och sedan en Puch Florida -61 som blev stulen jobbade jag på sommarlovet hos en cykel och mopedhandlare. Där plockade jag sedan ihop en Crescent raketare som fick hänga med till jag tog körkort. Tyvärr inga bilder på mopparna.

Till sommaren -69 inhandlades en AJS 500cc från -53 den hängde med hela sommaren och till hösten byttes den mot en DKW autounion.
AJS 1953.jpg

Sommaren -71 blev det ett riktigt lyft på mcfronten för då köpte jag en BSA Lightning -69 som fick hänga med till våren -73 då den byttes bort mot en båt.
BSA Lightning.jpg

För tillfället har jag en Yamaha XJ900 som jag har varit en sväng med till Skottland samt en Crescent raketare.

F

F.d. 29925

Guest

Har tyvärr varit med om att "trimma sönder" en del Puch.:)

BoBil333

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023

Vilka härliga bilder, det väcker mycket känslor, det måste inte vara moppe eller mc, det kan vara första bilen......
Bilder och berättelser är roligt. Kommer ihåg när jag började köra min Silverpil 175cc, då gick det på vikt och inte kubik, dessutom fick man köra utan hjälm 16 år gammal, jösses!!!!!
Bosse

Toppen