• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Säsongen 2014 nu är den slut!

MaBi

HBK Valberedning
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Nu är husbilen urplockad, känns sorligt att denna härliga sommar nu har fått sitt slut, men det är bara att hålla ut, snart är det vår igen och då står Rapidon på gården igen!!!

mvh Birgittha, Mats och Jeff!

elliot easy

HBK Medlem
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2025
Sv: Säsongen 2014 nu är den slut!

Nu är husbilen urplockad, känns sorligt att denna härliga sommar nu har fått sitt slut, men det är bara att hålla ut, snart är det vår igen och då står Rapidon på gården igen!!!

MEN! Säsongen behöver väl inte vara slut väl,,, många fina dagar kvar att köra:mcride:vi kör året runt med vår bil, finns mycket skoj att hitta på även när den kalla perioden närmar sig..:yes:
Hälsningar från husbilen någonstans i Sverige,,,,,,,,

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Sicket prat! Om ett par månader börjar den verkliga högsäsongen med rena, torra vintervägar och fin is på fjällsjöarna.

aake

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Alla har vi olika bevekelsegrunder men jag instämmer med MaBi och ställer av min husbil denna vecka. Under den ”mörka” årstiden vill jag inte sitta i ett litet husbilsutrymme på 10 – 18 kvm, i varje fall inte här hemma i norra europa, med;

¤ Invändigt kallras från vindrutor, i bästa fall kondens på desamma i sämsta fall invändig is
¤ Små disponibla utrymmen inne i husbilar oavsett storlek kan man på sin höjd ”disponera” 8 till 18 kvm oavsett kostnad/storlek
¤ Ett mer eller mindre stort beroende av yttre el och andra faciliteter som färskvatten, tömning av svart- och gråvatten på lämpliga platser där man vill vara för att få ut något av att vistas just på en viss plats för mer än någon enstaka dag i taget. Bortser från campingar där tycks ju inte många kollegor vilja vistas och fö inte många c som är vinteröppna
¤ Körning och nedbrytning av fordonet på saltade och skitiga vägar med ökade totala kostnader som följer med detta, lite positivt utbyte av de ökade kostnaderna med bla vinterdäck …. mm
¤ Till detta kommer att ”uteverandan/-livet” i det närmaste försvinner helt
¤ Extra skrymmande kläder och prylar avsedda för utebruk måste medföras
¤ Inte sällan lägger sig snö och is över bilen, v-torkare fryser fast (pga värme inifrån bilen), i vissa fall behöver man hacka is från rutor, motorhuv, tak ….

Ett axplock av motigheter som just jag upplever med att ha husbilen rullande under den mörka/kalla årstiden. Står jag uppställd på en vintercamping med allt, eller befinner mig i södra europa är det förstås en helt annan sak.
Jag föredrar att ”vila husbilen” och bla vårda säsongens reseminnen med att övervintra i min ordinarie bostad med dess jämförelsevis ”jättelika utrymmen och extrema bekvämligheter” ... i varje fall jämfört med livet i en husbil.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Relax

Håller med om att det inte är problemfritt att använda husbil i ett kallt klimat. De flesta av de problem du tar upp går dock lösa utom detta med salt (och slask) på vägarna. Bodde jag i södra delen av landet, och av någon anledning inte ville flytta, skulle jag sannolikt inte heller använda husbil på vintern. Det finns ju andra sätt att ta sig ut i vinterfjällen!

aake

MaBi

HBK Valberedning
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025

Är ju ingen vintermänniska och ännu är det flera år till innan även vi kan åka söderut på vintern så det är bara att gilla läget!!

Birgittha

F

F.d. 52929

Guest

Jag håller med aake fast lite tvärtom! Nu kommer den i och för sig härliga hösten och vintern som gjorda för att längtan söderut ska infinna sig! Nu börjar en fin säsong!

Jappe
Håller fullständigt med, men det finns en liten hake...... Jag är inte fritidsforskare riktigt ännu, så det får väl bli med nåt charterbolag och tyvärr Max två veckor.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Vi har tyvärr också ställt av för iår. Är dock avundsjuk på Aake med sina fina rena vägar och på Jappe mfl som är fria att följa fåglarna söderut. Det gäller dock att jobba på några år till.
Det är bara att vårda de fina minnena från den gångna säsongen och drömma om nästa.
När suget blir för stort går jag ut i husbilen och tittar på skidskytte på tv med något gott i glaset som dövar suget.:) Man måste ju hålla koll så inget händer med dunderklumpen:D

55kjelle

FD HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022

Tycker det är synd att ställa in Bilen när den är Vinter bonad och det finns trevliga Julmarknader mm både i Sverige och i andra närliggande länder. Sedan kan det även ev. bli Nyårsfirande i Husbilen detta var en trevlig upplevelse förra året då vi var i Tyskland sedan vi Danmark hem.:rolleyes:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Visst, någon resa till det enda närliggande utlandet brukar det bli varje vinter. Rena och saltfria vägar där också om man undviker att köra på E6.

aake

leif.o

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5836
Medlemskap
2025

Vi ställer av våran Rapido 30/10 sedan är det att längta till APRIL då blir det en lång och trevlig säsong igen,kanske en vinter 2015/2016 i Spanien.

F

F.d. 1470

Guest

Visst, någon resa till det enda närliggande utlandet brukar det bli varje vinter. Rena och saltfria vägar där också om man undviker att köra på E6.

aake

Rostskydd Åke! Förstår dig dock, avskyr saltade vägar och alla som åker omkring med dubbdäck på den blöta asfalten för att det någon gång kan vara halt, vilket leder till all smuts. Men, en orostskyddad avställd bil på västkusten med den saltmättade vinden som kan nå ganska långt inåt land far kanske mer illa?

Anders

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Rostskydd Åke! Förstår dig dock, avskyr saltade vägar och alla som åker omkring med dubbdäck på den blöta asfalten för att det någon gång kan vara halt, vilket leder till all smuts. Men, en orostskyddad avställd bil på västkusten med den saltmättade vinden som kan nå ganska långt inåt land far kanske mer illa?

Anders

Det är saltet som är boven! Framåt vårvintern brukar det förvisso kunna slaska ordentligt på fjällvägarna här hemma, men trots att nästan alla kör med dubbdäck så blir inte bilarna igenmurade av smuts som när man kör söderut. Jag klarar mig oftast utan att använda vindrutespolaren.
Men visst har jag rostskyddsbehandlat bilen för säkerhets skull, man vet ju inte säkert vad Vägverket kan tänkas hitta på.

aake

Carina & Hans

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
8781
Medlemskap
2025

Och för oss börjar den. Hela sommaren har det varit jobb med försäljning av hus och flytt. Nu längtar vi tills vi får fara ner mot Spanien omkring den 5/12 drar vi.

Toppen