• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sänka totalvikten ?

J

Jarn

Guest
Har min nuvarande husbil till salu.
Blir den såld nu i höst så har jag funnit en något begagnad -08 som passar mig.
Den modellen finns både med totalvikt 3500 kg samt med 4000 kg.

Min fråga är, kan jag vid registreringsbesiktningen (den är från Tyskland) välja att få den reggad för 3500 kg trots att den varit 4000 kg tidigare?
Måste något ändras då?

Kan man sen i framtiden få den ändrad tillbaka om så önskas?

Ja, jag vet alla problem med vikter och liknande, men denna klarar vårt behov ändå.

Skälet är att mina barn skall kunna använda den och att de fått sina körkort utfärdade efter -96.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Sänka totalvikten ?

Hej

Jag tror att detta beror på om bilen är helfordonsgodkänd eller ej dvs att den regas med hjälp av ett CoC dokument. Har bilen ett CoC dok så behövs inga intyg från tillverkare och den är lättare att få in i Sverige men den kan inte ändras i efterhand utan nytt CoC dok och detta lär inte tillverkaren skriva ut. Min bil hade detta CoC och med det sparade jag 15-20,000:- i intyg (Frankia) men vill nu ändra totalvikt och detta går ej utan nytt CoC dok och det skriver inte tillverkaren ut.
 

LeifE

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025
Sv: Sänka totalvikten ?

Någon som vet om det går att sänka totalvikten på en bil registerad och köpt ny i Sverige? Från 4000 till 3500 kg, den väger 2850 kg enligt reg.beviset.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53242

Guest
Sv: Sänka totalvikten ?

Jag fick sänka totalvikten från 3850kilo till 3500kilo genom att betala 6000sek till säljaren innan jag fick min husbil. De ordnade med ny besiktning , sade då om att det går att höja efteråt om så önskas med ny besikting och samma kostnad .
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Sänka totalvikten ?

Om du tittar efter en husbil på 4 ton så är det Heavy chassit om det nu är Fiat.
Att vikta ned en sådan bil till 3.5T kommer säkerligen att innebära extrem liten reell lastvikt (strunta i vad som står i pappret utan väg).


Jag gissar att dina barn har barn eller kommer att få och då är lastvikten extra viktig. Lägg dom där tusenlapparna på ett körkort till den som skall köra.


Men som ett rakt svar på frågan. Kolla med en besiktningsingenjör o sedan generalagenten eller återförsäljare. :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Sänka totalvikten ?

Om du tittar efter en husbil på 4 ton så är det Heavy chassit om det nu är Fiat.
Att vikta ned en sådan bil till 3.5T kommer säkerligen att innebära extrem liten reell lastvikt (strunta i vad som står i pappret utan väg).


Jag gissar att dina barn har barn eller kommer att få och då är lastvikten extra viktig. Lägg dom där tusenlapparna på ett körkort till den som skall köra.


Men som ett rakt svar på frågan. Kolla med en besiktningsingenjör o sedan generalagenten eller återförsäljare. :)


Håller med föregående talare :yes:


För den delen tror jag inte du kan regga heavychassiet till 3.5t utan att i princip ta bort alla passagerare.


Peter :)
 
Toppen