• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sängmått i olika plåtismodeller

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Som ni kanske sett i annan tråd letar vi plåtis. Verkar som om vi måste vara beredda på att åka runt lite för att hitta rätt modell. Men en sak som är lite avgörande är sängens längd, framför allt om det är tvärbäddat. Testade nyss en plåtis som var alldeles för smal för mina 1,85. Skulle kännas dumt att åka 30 mil till en bilhandlare bara för att upptäcka en sån sak :). Men ser att det verkar finnas vissa modeller som har 1,90-1,95 sängar som skulle funka.
Finns det någonstans en bra överförteckning över olika fabrikat, årgångar, modeller och deras innermått, bla sängen?
Mer specifikt: Just nu kanske vi ska åka och kika på Pössl win från 2011 resp 2012. Någon som vet sängmått på den modellen så tar jag tacksamt emot info.
 

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Hej,
Vi har en Pössl Roadcruiser 636 långbädd, högerbädd ca 1,90m och vänsterbädd ca 1,93m , mäter man till fönstren i bakdörrarna blir det 10cm till och öppnar man fönstren så kan man ju sticka ut fötterna;-) .jag är 1,82 och tycker att längden funkar.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Titta inte bara på sänglängden.
Takhöjden i duschen brukar kunna vara ett problem om du nu tänker använda dusch i bilen. Ofta finns det en tröskel eller så, som sänker takhöjden rejält från de 1,98 som verkar vara någon slags standard.

När jag (1,96 i strumplästen) skulle studera olika bilar inför mitt köp fick jag nästan alltid gå till tillverkarnas hemsidor och deras tekniska data. Sedan fick man titta noga på interiörbilderna för att avslöja ev. trösklar. En del tillverkare är notoriskt dåliga med måttangivelser.

MVH
Hans
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi fick väldigt fin respons när vi gick i planeringstankar av Rickard i Pukavik. Han saluför bl.a. plåtisar och borde kunna hjälpa dig om du ställer ”rätt” frågor. Hur du än gör så försök att hitta en husbil med långbäddar istället för ”på tvären” och kanske med kylskåp i ståhöjd, det är min rekommendation till dig. Är man så pass lång som du är, då är det inte så lätt att byta en husbil heller, mycket bra att du intresserar dig för detaljer redan nu...

Mycket att välja på:
upload_2019-3-19_19-1-3.png

Obs! Har inga aktier, släktrelationer eller några som helst intressen hos berörd husbilsförsäljare! Tyckte bara att vi fick väldigt fint bemötande för 4 år sen...
 

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Håller med Marianne & Ranko,
Är du intresserad av plåtisar så är det värt att åka till Pukavik, där finns det många att titta på och jämföra med, många andra firmor har inte många plåtisar inne.
Och jag säger som Marianne & Ranko
Obs! Har inga aktier, släktrelationer eller några som helst intressen hos berörd husbilsförsäljare! Tyckte bara att vi fick väldigt fint bemötande för 1 år sen...
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Nu finns det blandade uppfattningar om Richard i Pukavik (ibland lite kärv) men jag håller med om att han är seriös även efter köpet. Svarar på mail te.x det gör inte alla. Bra priser och han kan ta hem begagnat från Tyskland. Väl värt ett besök.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för tips om Pukavik. Men tyvärr är en enkelresa på över 90 mil för att resonera om modeller o mått lite väl saftigt även för en norrlänning. Lägger nog den resekostnaden på köpeskillingen istället :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för tips om Pukavik. Men tyvärr är en enkelresa på över 90 mil för att resonera om modeller o mått lite väl saftigt även för en norrlänning. Lägger nog den resekostnaden på köpeskillingen istället :)

Gör en trevlig långhelg nedåt så att du får se de olika bilarna i verkligheten, det är närmast omöjligt att utvärdera de olika funktionerna från mått och bilder. Om du jämför de kostnaderna med kostnader och värdeminskning vi ett felköp, så är det väl använda pengar, det kan ju bli ganska trevligt också!
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Sedan 2006 har Fiat Ducato/Citroen Jumper en yttre bredd på 205 cm. Med tvärbädd hamnar du på ett innermått på ca 195 cm, lite beroende på väggkonstruktion.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Den plåtis vi är intresserade av har vi haft förmånen att kika på då bekanta till oss har samma modell (Pössl 2win).
Så vi vet att en sådan funkar fint för oss. Var bara det där med sängen :).
I den bästa av världar hade vi förstås velat kunna åka runt till flera handlare i hela landet och kolla men det är inte riktigt rimligt för oss (livet...).
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
testat på långa bäddar el korta. För min del ligger jag vanligtsvis på sidan och lite hopvikt och har nu en bädd på 180 men minn längd är bara 178. Ibland kan det ju vara skönt att sträcja ut
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes Plåtis som har buler på sidene for å få lengre seng på tvers. Disse benytter en vindusposisjon til sine gfk buler som også kan isoleres litt. Dette er mer vanlig på MB og VW da disse er litt smalere enn Ducato, Jumper og Boxer.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68
Toppen