• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sälja själv - köpa rent - byta - gjorde jag fel?

M

Matts Torebring

Guest
Hej alla husbilsvänner. Innan vi bestämde oss för vår nya Kabe för ett par månader sedan, hade jag naturligtvis scannat av marknaden på begagnade husbilar. Det blev till sist Östgöta Camping i Mantorp som fick affären. Du kommer att sälja min bil så snart den rullar in i hallen för den är så välvårdad, trots 5000 mil och 4 somrar runt i Europa, sa jag, till Torgny Ekman. Efter 3 dagar ringer Torgny och säger, "Du fick rätt Matts, din bil är såld nu. Mitt inbytespris, jag fick, var på samma nivå som de dyraste begagnade bilarna jag såg på nätet. Nu i efterhand funderar jag, gjorde jag fel, skulle jag sålt min bil själv och köpt rent, hade jag tjänat nå´t på det? Vad har ni för erfarenheter ute på vägarna? Mvh Matts Torebring

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sälja själv - köpa rent - byta - gjorde jag fel?

Ved bytte så er det mellomlaget som teller, jeg gjorde som deg forrige året ved oppgradering og angrer ikke. Det er oftest lettere for et firma å få maks pris for en eldre bil enn for en privat, og du slipper alle problemer med reklamasjon.

F

F.d. 3847

Guest

Hej alla husbilsvänner. Innan vi bestämde oss för vår nya Kabe för ett par månader sedan, hade jag naturligtvis scannat av marknaden på begagnade husbilar. Det blev till sist Östgöta Camping i Mantorp som fick affären. Du kommer att sälja min bil så snart den rullar in i hallen för den är så välvårdad, trots 5000 mil och 4 somrar runt i Europa, sa jag, till Torgny Ekman. Efter 3 dagar ringer Torgny och säger, "Du fick rätt Matts, din bil är såld nu. Mitt inbytespris, jag fick, var på samma nivå som de dyraste begagnade bilarna jag såg på nätet. Nu i efterhand funderar jag, gjorde jag fel, skulle jag sålt min bil själv och köpt rent, hade jag tjänat nå´t på det? Vad har ni för erfarenheter ute på vägarna? Mvh Matts Torebring

Finns inget fel och rätt i sammanhanget men man får räkna med att det kostar mellan 10-20% mer att vända sig till handlarna som också ska leva.
Bästa affären ekonomiskt hade varit att sålt bilen själv och sedan köpt en privat som är något begagnad.

F

F.d. 53012

Guest

Inköpspris minus inbytespris multipliserat med 25% är säljarens provition, avgör själv om det var värt det.

F

F.d. 55256

Guest

Att slippa provkörningskunder,tjafs om prutning, eventuella fel efter köpet, är värt en hel del. Affären du gjort är klar. Var nöjd och glad för din nya bil, Läste nånstans att Strindberg sa en gång "Stryk över och gå vidare" det tror jag är bra inställning.
Ove.G

Toppen