• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sälja huset !!

F

F.d. 2774

Guest
Nu är det klart, vi har sålt vårt hus, och nu kommer alla tankarna, naturligtvis :rolleyes:
Hur ska vi klara av att bo i en lägenhet, vi som bott i hus i så många år.........
Och alla saker ..... nu blir det loppis i Målilla, det här kommer säkert att bli bra......
Och så har vi ju vårt rullande hus, vi klarar oss säkert jättebra ...:confused: :confused: :confused:

Senast redigerad av en moderator:
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2028
Sv: Sälja huset !!

tillykke tillykke til jer her fra Danmark :music-icon::music-icon::music-icon:
håber at vi kan sige det samme som jer, om et lille år, at vi også har solgt huset
tænk al den tid I får over til husbilen:)
vi ønsker jer al mulig lykke fremover
hilsen fra michael og Marianne

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Lycka till, vad spännande.
Hur löser du det praktiska problemet med uppställning av husbilen?
Jag har stor tomt (många måsten) men där finns plats för husbilen vilket gör den saken enkel.
Sedan är det ju ett och annat som skall göras på/med huset och trädgården:wink:

F

F.d. 2774

Guest

Tack för alla lyckönskningar, det gör att det känns bara bättre och bättre!!!!
Vi bor i en litet samhälle med en del privata hyresvärdar och det är hos dom vi har satt upp oss som intresserade. Ett av våra "krav" på lägenhet har varit just bra uppställningsplats för husbilen helst precis utanför ytterdörren och inne på tomten och det verkar att lösa sig på den fronten, vi har en på gång. Vi kan byta med dom som köpt huset :D

F

F.d. 2621

Guest

Efter att ha bott i eget hus hela livet, skulle jag aldrig -frivilligt - flytta in i en liten lägenhet, men en dag så kanske man ändå blir tvungen?

Fram till den dagen är min önskemodell att sälja huset och i stället köpa två relativt billiga tomter, en här i Halland i skydd från västliga stormar och där vi redan är skrivna och en uppe i Hälsingland. Båda två ska ha el- och VA-anslutningar, var sitt garage med en enkel och billig personbil stående att använda vid behov samt friggebod för barn och besökare.

Nuvarande husbil byts mot en rejält mycket större sådan med hög komfort, som vi bor i året runt. En
s k vanlig husbil blir säkert för liten att bo i permanent.

Försäljningspriset för vårt hus i dyra Kungsbacka kommun räcker mer än väl för allt detta och den reavinstbeskattning som uppstår. I teorin låter detta som det enda vettiga att göra - med en husbil i centrum, det gäller bara att göra det också!!!

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Det var en annan modell på tänket. Spännande.
Halland och framsidan, redan skrivna, det förstår jag men utveckla detta med Hälsingland.
Rötter, var.....?

F

F.d. 13113

Guest

Sälja eller inte sälja huset.

Har själv varit inne på tanken att sälja vårt hus.

Men på nåt konstigt sätt så tänker jag mig att livet blir besvärligare och kanske till och med dyrare för en husbilsägare....

Ni som bor i hyreshus, var ställer ni husbilen?

Jag parkerar på min gård i nuläget och garagerar under vintern (2000kr) i en gammal industrilokal. Men ska man hyra året runt ett garage för sin husbil...då kostar det kanske en tusenlapp per månad..?

Som sagt, hur gör ni som bor i lägenhet med den saken.

Man törs väl inte ha husbilen uppställd på en vanlig parkering...

Christer

F

F.d. 24284

Guest

Under resans gång har jag träffat flera husbilsåkare som vid pensionen, sålt huset och flyttat in i en liten lägenhet. Köpt en större husbil och sen dragit söderut under vintern till Spanien, Portugal eller varför inte Marocco där det är varmt även under den kallare tiden i Europa. Där är det billigt att leva. ( 3 rätters middag i Agadir kunde fås för 40 Dirham = 35 sv kr. ) Julafton 19 gr i havet.
Campingen Atlantica Parc ca 3 mil norr om Agadir tog 75 Dirham pr dygn ink El.( strax under 70 sv kr. )
Fanns alla faciliteter som vi förknippar med en bra camping. Vakter gick dygnet runt på campingen. ( inte för att det är speciellt mycket brottslighet i Marocco, värre i Spanien )
Sen kan man ju tillbringa sommaren i Sverige genom att terrorisera :wink: barn o barnbarn.
Marocco är et mycket vänligt land och med mycket trevliga människor, som villigt bjuder på sig själva.
Färjan från Algeciras till Ceuta tar ca 45 min och kostar 100 € T/R
Från Ceuta kör man till Agadir på två dagar. På vägen ned kan man ta in på camping i El Jadida för 45 kr. ( dålig standard ). Men varför inte spendera lite mer tid på nedresan. Marocco är ett säkert land för turister.
3 månader får man stanna utan förlängning ( vilket är lätt att få )

Svend

Har rättat lite stavfel och lagt in länken till campingen:

ATLANTICA PARC 4*: Camping caravaning de haut standing Agadir - Maroc

Senast redigerad av en moderator:

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Vi sålde huset för 2 år sedan och flyttade till lägenhet. Det valet har vi aldrig ångrat.

Nu kan vi packa bilen låsa dörren till lägenheten och fara iväg.
Ny blommor kan köpas vid hemkomst om dom gamla tagit slut

Nu slipper vi en massa måste som vi eller andra måste åtgärda då vi inte är hemma!

Vi har parkering 20 meter från lägenheten, kabel från lägenheten, brunnar att tappa ur vattentankarna i samt kostnaden 150 :-/mån.

Kan inte bli så mycket bättre.

/Bosse

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

För framtida bruk har vi köpt en villa vagn 13 x 4 meter = 3 rum o kök som vi vinterisolerat ,lagt på riktigt tak med resning. Och ska nästa helg ställa den på en del av vår tomt som är avstyckad ca 500 m2 ,med eget avlopp och el där ska också ställas en liten bod som blir tvättstuga och förråd.Här har vi tänkt bo när vi blir pensionärer och sålt gården vi har i dag , tillsvidare kommer ena sonen att bo där.
Det behövs inga bygglov eller tillstånd då vagnen står på hjul och boden är 15 m2 och det är ingen fastighets skatt.
Tror det är bra att ha någon fast punkt att komma hem till från övervintringen utomlands.

Total kostnad för detta projekt ca 200,000 kr

F

F.d. 3581

Guest

För framtida bruk har vi köpt en villa vagn 13 x 4 meter = 3 rum o kök som vi vinterisolerat ,lagt på riktigt tak med resning. Och ska nästa helg ställa den på en del av vår tomt som är avstyckad ca 500 m2 ,med eget avlopp och el där ska också ställas en liten bod som blir tvättstuga och förråd.Här har vi tänkt bo när vi blir pensionärer och sålt gården vi har i dag , tillsvidare kommer ena sonen att bo där.
Det behövs inga bygglov eller tillstånd då vagnen står på hjul och boden är 15 m2 och det är ingen fastighets skatt.
Tror det är bra att ha någon fast punkt att komma hem till från övervintringen utomlands.

Total kostnad för detta projekt ca 200,000 kr

Claes Mia.
Intressant. Har oxå tittat på villavagn, men hört att det kan bli problem med vissa kommuner som kräver bygglov om man ansluter vatten o avlopp.

Husbilen blir dock boendet när man "rullar".

Känner ni till något mer om detta med villavagn ?

Mvh
Dag

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Hej!
Intressant att åter igen frågan om att sälja huset kommer upp. Besluta sig om att flytta till något mindre hus eller lägenhet kan för många va en lång process. Vi sålde huset och flyttade in en liten lägenhet för att därfrån permanent bosätta oss i husbilen. Inget vi dag ångrar. Margot och jag arbetar fortfarande men trivs med att inte behöva allt som vi hade runt oss tidgare. Vi behöver så mycket mindre än vad vi tror. Vi kan bara lyckönska alla som planera att ta steget till ett friare liv.

Kurt & Margot

Bonzo

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023

Grattis Ingel o Kenth!
Det var snabba ryck, ni kommer säkert att få det jättebra. Våran modell blir att sälja huset och hyra ett billigt mindre hus på landsbygden. Vi har en del att fixa till här före försäljningen men i höst skall allt vara klart. Förhoppningsvis övervintrar vi söderut.

Kerstin & Sven-Åke

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vi sålde huset för snart ett år sedan och flyttade till lägenhet i Borås. Det var en process som tog några år, det måste liksom mogna så man känner sig redo. Efter 30 år i villa, som man själv varit upphov till, så är det ett stort beslut.

Vi har inte ångrat oss. Husbilslivet blev med en gång mycket enklare. Husbilen står parkerad på syn/gångavstånd på en parkeringsplats. Detta funkar utmärkt för oss.

Nu har vi nya husbilen larmad och med extra lås, både hängslen och livrem, det känns bra.

barene

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2025

Vi tycker att det verkar vara ett klokt beslut!
Bor i ett radhus bara så det är lite måste!
Lycka till!

Vår husbil har inte kommit ännu men till midsommar räknar vi att komma iväg!

Barbro o Ingemar

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Hej Hundvakten

Jag kan bara svara för Skurups kommun och där var det inga problem, vi styckade först av tomten drog dit vatten , el o avlopp.innan vi talade om att det var en villa vagn som skulle stå där.Byggnads nämnden har besiktigat villavagnen,den är klädd med lockpanel,riktiga fönster,dörr och tak.Deras åsikt var att det är en villa men då den står på hjul säger lagen att inget bygglov behövs. El har vi gjort så att den går direkt till säkringskåpet på utsidan via en 380 volts kabel med kopplingshandske ,vatten har avstängning på inkommande ledning och är lätt att demontera ,avloppet är bara att koppla loss,och inget av detta räknas som fast montering ,det tar inte 5 min att koppla loss vagnen om det behövs. Vi bygger en uteplats i tryckt trä som blir 13 m x 3,5 och på den sätter vi 2 st mindre hjul på i framkant och förankrar i vagnen med bult och vingmutter också godkänt.Allt kommer att pallas upp på cement block och den sk grunden är gjord i oljefast plyfa som är vävad och seponitad för att likna en putsad grund.

Tomten 560

FD HBK Medlem
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023

Vi har just nu sålt vår villa i Lerum och köpt en lägenhet i Alingsås. Så nu är det ett kring flackande liv med kartonger, prylar och annat på E20. I mitten av juni är slutdatum för det hela. Sen pensionerar vi oss och hoppas att kunna utnyttja husbilen, som man många gånger har villat, men ej kunnat, pga. arbete, och alla dessa måsten. Övervintring söderut ligger högt på listan. Den som lever får se, men vi arbetar på det. Nu ser vi fram emot en riktigt skön husbilssommar och vi kan ta dagarna som de kommer.

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Hej!
Och grattis till ett bra val!

Kan säga att det är det bästa vi gjort,att sälja huset.
Inga måsten längre.
Jag (Ingela) som är trädgårds o blomintresserad,trodde att det skulle bli jobbigt.
Men vi har vår härliga balkong att plantera det vi vill.
Överblickbart så att säga.

Vårliga hälsn. från varberg!
Ingela

Oj såg inte att min man vart inne och skrivit,men han fick ju inte med allt:wub:

Senast ändrad:

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

Nu har även vi fått lägenhet,. så nästa blir att sälja huset. Känns lite konstigt
men rätt på något sätt,man ska nog vänja sig men det känns bra inga måsten
och lättare att ge sig ut med husbilen.Man får hoppas att Tristan ska vänja
på ny plats. Flytten går i augusti så det är tid att ångra sig.

Toppen