• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sälja husbilen?

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Runt denna tid, varje år, kommer en viss ångest krypande.
Funderar fram och tillbaka.
Kollar husbilar, plåtisar, skåpbilar för eventuellt hemmabygge.
Går igenom fjolårets ekonomi, fonder/aktier gått bra eller dåligt o.s.v.
Är även nu fjolårets bilägande summeras.
Alla löpande kostnader, bränsle, service underhåll o.s.v. sammanställs och läggs in i det 30år gamla excel-arket....

Varför i H-E har vi husbil?!
Tänk om man hade 500 000kr på börsen istället, då skulle man kunna ligga på hotell för avkastningen....

Om det nu fanns hotellrum lediga vid just den konserten vi skulle gå på i Göteborg.
Eller när vi skulle på Liseberg och fick ta ett hotell 3mil ifrån då allt annat var fullbokat.
Eller den gången när vi skulle åka på spontan Sverigeresa och boka hotell efter vägen och fick flera gånger köra tiotals mil extra för det inte fanns ledigt just där vi skulle stanna.
Eller när vi åker till Dalarna för å plocka Hjortron, ska man sova i tält då....
Eller då..
Eller....

Vi sitter inte i sjön, aktierna har faktiskt avkastat så bra att jag egentligen skulle kunna köpa en helt ny husbil (och ha kvar den gamla till barnen).
Men man blir snålare med åldern, eller så är det bara jag (jag räknade ut att jag sätter undan ca 25% av lönen varje månad men gnäller för att allt blivit så dyrt).

Har ju en h-etes massa fordon och bilar och det blir bara fler utan att jag aktivt påverkar mer än att jag säger ja tack jag kan ta hand om den....
Börjar så smått inse att tiden inte kommer räcka till alla projekt och andra roliga saker.
Var 100% inställd på att gå i pension vid 50år så man skulle hinna med alla projekt som ligger men det känns inte lika lockande längre.
Visserligen tycker jag fortfarande att det är ganska kul att mecka med bilar och maskiner, faktiskt roligare än mitt jobb så jag har nog valt fel karriär också....

Nu har jag byggt till mitt garage också så jag får plats med en bil till, eller plats och plats.
Körde in dotterns moppebil för en mindre reparation för några veckor sedan och det var massor att flytta innan bilen gick in, typ två motorcyklar och 18 cyklar.....

Till våren ryker motorcyklarna, den jag haft längst (sedan 1998) var jag jätteglad när den blev 50år så man slapp besiktning men inte fan blev det något extra åkande för det (skulle vara så lätt att bara ta ut den när andan föll på).

Vidare ryker min Opel Omega V6 som jag ärvde av mor (om inte dottern som fyller 18 snart förbarmar sig över den).
De 18 cyklarna har jag lovat bort till svärfar att sälja, han får behålla pengarna bara jag slipper dem (cyklarna menar jag).
Min gamla Isuzu ska jag svetsa ett hål på avgassystemet och försöka lura igenom besiktningen så kanske man kan få en slant för den (är ju en veteranare).
En Saab 9-3 är bortlovad till grannens dotter för en billig peng, en Saab 9-5 vill barnen övningsköra och sedemera ha (de vill ha manuell låda).
Det kan t.o.m. bli så att min gamla pv ryker trots att den inte är färdigrenoverad.
Kvar blir då frugans elbil, min Cheva, min tjänstebil och husbilen.

Men då når vi åter pudelns kärna, behålla husbilen eller inte.
Bakgrunden är egentligen helt ekonomisk då barnen egentligen inte vill följa med på semester, om vi inte åker utomlands och bor på hotell.
Då blir det jag och frun som ska åka.
Har färska siffror på att bilen kostar 38kr/mil för transporterna och 1007kr/natt (alla kostnader är med, t.o.m. gasolen) och vi har hittills nästan alltid varit fyra + hunden.
Att hitta ett hotell för fyra för en tusenlapp finns nog inte och för två blir det knappt.
Funderade på att köpa en transporter med popup-tak, själv skulle jag inte ha något emot att ha en sådan som bruksbil (frun är inte lika begeistrad) för att lösa tillfälliga övernattningar men det blir nog inget.
Vidare tänkte jag att min BMW är rätt bred i skuffen, den kan man nog sova i med en luftmadrass, men med helt framskjutna framstolar är längden bara 185cm och då saknas 15cm för jag ska ligga bra.
Vad fick mig då till dessa tankar?

Jo. Husbilen har kostat oss 144 000kr under de 4,5år vi haft den (inklusive ränta), hu vad mycket pengar...
Eller 32 000kr per år vilket är en utlandssemester per år.
Å andra sidan måste man då även tänka att vi har ju faktiskt nattat 98 nätter i bilen (ca 22nätter per år) vilket nog skulle kostat runt 200 000kr på hotell.
Hade vi valt att sova i bilen hade det blivit billigare (om man bortser från naprapatbesöket efter varje natt).

Men det blir väl som vanligt...ingenting.
Man drar täcket över huvudet, stoppar huvudet i sanden, biter haren i svansen och allt vad det heter och glömmer allt till nästa år när allt bubblar upp och biter en i skånkerna igen....

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Du är rolig o du skriver roligt o trevligt.... samtidigt så är det så att du egentligen berör... en massa allvarliga saker som handlar om sista delen av livet. men du gör det på det sätt som man gör i din ålder..det gjorde jag också när jag var så gammal som du.
Det du fortfarande inte tar med i dina funderingar är hur fort tiden går... och att det händer/ kan hända saker i livet som du inte har makt över.
Men du funderar..o det är en mycket bra start.
Ps mycket av funderandet handlar fortfarande om pengar. det gör nästan alltid det i den åldern... men ju äldre du blir kommer pengar " att minska i betydelse" och andra saker att öka. Särskilt din hälsa men också annat.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Du skriver skitbra. Har haft lite samma. Ungarna är viktiga - skapa minnen med dom så länge det går - varje sommar kan vara den sista dom vill med. Vill dom med på semester och det ska vara utomlands och hotell och ni har möjligheten då är det det som gäller. Vad det innebär för husbilen är jag säker på att du klurar ut. Lycka till.

plastpelle

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2026
Jag åkte till London när ungarna inte ville då gick det bra sista gången med alla tre sen bara lille pojken som är professor i Toronto

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Funderandet har ökat de senaste 6 månaderna.
Dels gick min mamma bort i en olycka, endast 74år ung, dagen före Nationaldagen.
Sedan hade en kompis ihållande hosta och gick till doktorn 2dar in på semestern, det var cancer som spridit sig i hela kroppen, han är borta nu (det gick fort).
Själv fick jag en blodpropp, visserligen bara i knät men har allt funderat lite på vad som skulle hänt om den satt sig någon annanstans (är nästan fullt återställd).

Frun tycker att jag ska göra det som känns bäst för mig just nu, ett nytt jobb kan man ju alltid skaffa senare om det behövs.
Kruxet är att det som känns bäst är att säga upp sig från jobbet, snickra lite på sommarstugan och resa med husbilen, men jag lär få göra det själv för ungarna är ju i skolan och frun säger att hon kommer behöva jobba till 70.....

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ser husbilslivet lite som en livsstil. Det har absolut inget med ekonomi att göra längre. Det var det för 40 år sedan när vi började åka söderut med en gammal Adriahusvagn!

Har nu lämnat in vår 6 år gamla husbil på stor service med kamremsbyte. Bad Marcus gå genom bilen. Så förutom service och kamrem blir det nya däck (tydliga torrsprickor på insidan), delvis renoverade bromsar och justering handbroms, nytt startbatteri, ny jordfläta i motorrummet och lite annat pyssel som jag inte kommer ihåg nu. Men det blir nog dubbelt så dyrt som jag planerat. Men det förändrar inte vår inställning till husbilslivet! :)

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Frun gick bort i cancer - bästa kompisen - själv blodpropp i benet förra året - nu i pension.

Det du funderar över tog mig 3 år, men jag är äldre.

Inget jag tror man löser i detta forum - frun känner dig nog bäst - dock en tanke - måste man gå så långt att säga upp sig eller hade det varit en tanke att ta tjänstledigt ?

Bästa hälsningar

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Frun gick bort i cancer - bästa kompisen - själv blodpropp i benet förra året - nu i pension.

Det du funderar över tog mig 3 år, men jag är äldre.

Inget jag tror man löser i detta forum - frun känner dig nog bäst - dock en tanke - måste man gå så långt att säga upp sig eller hade det varit en tanke att ta tjänstledigt ?

Bästa hälsningar
Precis som du säger så frågade jag faktiskt om man kunde ta 6 månader tjänstledigt (då i samband med att mamma gick bort) för att kunna jobba åt mig själv.
Ska bygga ut sommarstugan med nytt sovrum och badrum samt avloppsanläggning vilket är betydligt roligare än mitt vanliga jobb.
Då skulle det gå alldeles utmärkt.
Nu går det nog inte det längre då jag bytt tjänst, så man skulle passat på när man hade chansen (istället för att jaga högre lön).
Men en nedtrappning till 80% har jag funderat allvarligt på den senaste tiden, om inte annat för att orka jobba 100% de andra dagarna man idag jobbar 150% på.....

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Läs gärna mitt inlägg # 2 några gånger... även om jag inte konkret skriver ut allt.. så finns saker med som den som är äldre bör kunna förstå ( men alla gör inte det..o det går ju lika bra det)

Att göra det som känns rätt...i alla situationer i livet, det är ingen bra strategi. Att säga upp sig från sitt jobb i din ålder ska man nog helst undvika.
För de allra flesta som inte är multi multi-miljonärer kan detta ha stor ekonomisk betydelse... ( samma här... jag vill inte tydligt skriva ev komplikationer ).

Mitt råd blir så här.... till dig i din ålder... Du ska ha ett liv som består av en rimlig fördelning av minnen från förr--- ett bra liv just nu---- och rimliga tankar om framtiden. De här tre sakerna ska balansera emot varandra.
Att tro att pensionering eller att bygga till en sommarstuga mm mm mm löser allt? Det tror inte jag....
Ps är du en person som gillar att träffa andra människor? Möter du många andra i ditt jobb? För det finns ju skillnad på olika jobb...en del är man kanske mera ensam i ?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Med alla funderingar ovan i tåden redan funderade, köper jag en totalvild MC till den nyblivna pensionären*.
(*undertecknad)

Husbilen behåller vi så länge jag kan/vill köra den.
Detta oavsett kostnaden, så länge vi har råd.
För oss är husbil den grej som ger mest livskvalitet för pengarna.

För andra kan max livskvalitet bestå i att ha pengarna på ett konto.

Toppen