• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sälja husbil

F

F.d. 25181

Guest
Varför är det så trögt att sälja husbilen nu när det snart är sommar?
Fiskarstugan

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Sälja husbil

Tror personligen att det är svårt att sälja husbilar privat. Det är stora summor det handlar om. Bankerna är inte så villiga att låna ut för privat handel, möjligen mot saftig ränta och korta lån...

F

F.d. 25181

Guest

Ja, kanske det är så. Det värsta är alla knäppisar som svarar - nån från Haiti och några jättekonstiga kommentarer, flera bilförsäljare och andra annonsörer bl a från Norge !!!!!

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021

Ja, jag råkade också ut för endel bilförmedlare, men de tackar jag nej till...vi fick bytt in bilen hos handlare där vi köpte vår nuvarande bil.
Men du kanske ska sälja och sluta åka husbil?

F

F.d. 25181

Guest

Min man och jag har åkt runt i Europa i några år och haft skitkul under våra resor, men nu har min man tyvärr dött och jag får glädja mig åt alla roliga minnen. Det känns inte så kul att åka ut ensam i husbilen - jag tror man kommer att känna sig ännu ensammare när man ser alla lyckliga par i sina bilar. Jag måste hitta på något nytt att göra.
Fiskarstugan:wub:

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Har läst att både sommarstugor och båtar är ovanligt svårsålda just nu. Kanske är det oro för ekonomi m.m. som gör oss försiktigare med denna typ av fritids varor man egentligen inte behöver:confused:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Det beror nog också mycket på att de flesta annonser försvinner i den stora mängden om man inte har något som sticker ut lite extra.
Bara på blocket ligger det nu över 6.000 annonser på husbilar. Om man lägger till alla andra internetannonser och därpå alla lokaltidningar, handlare m.m. så tror jag att man måste syns de första dagarna eller ha något speciellt som någon söker efter annars som sagt så drunknar annonsen i den stora mängden, och man skall ha tur om någon hugger på just den.
Det gäller nog att ofta förnya annonsen så den ligger bland de första och inte på "plats 2.389" när någon bläddrar runt och letar husbil.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 25181

Guest

Har den på blocket och har uppdaterat 3 gånger hittills....................

F

F.d. 29862

Guest

Försök med en pålitlig och känd förmedlingsfirma. De tar ca 10.000:- för att sälja och man har några nervösa dagar innan banken löst in ev avbetalningskontrakt.
Så måste man väl sätta ett realistiskt pris. Husbil är ingen sparbössa Rälkna med ordentliga avskrivninga föe varje år man haft den. Ett bra testprotokoll att visa upp kan nog vara en tillgång.
Lycka till!! lach

F

F.d. 24333

Guest

[FONT=&quot]Hej,

Vi fick inte vår bil såld för än vi sänkte priset rejält. Tror att de allra flesta sätter för höga priser. Säkert så jämför man med handlare och tycker att den egna vagnen är mycket finare etc. Men avsaknad av garantier samt det enorma utbudet både i Tyskland och Sverige gör att priserna går ner kraftigt.[/FONT]

[FONT=&quot]Vi själv har nu bytt till husvagn ett tag och precis som med husbil så är det ca 30% lägre priser i Tyskland. När vi köper husbil nästa gång blir det i Tyskland.[/FONT]

[FONT=&quot]På Blocket finns 2001:eek:r för mellan 182kkr och 250kkr. Naturligt vis i olika skick men på det hela taget rätt så lika. I Tyskland från 160 SEK och uppåt.[/FONT]

[FONT=&quot]Lycka till med försäljningen.[/FONT]

[FONT=&quot]/Erik[/FONT]

F

F.d. 7502

Guest

Jag har sålt min plåtis som hämtas i veckan, jag märkte en sak som bromsade
många var att jag inte tog inbyte, att jag hade finansiering var dock positivt,
att det sedan var en momsbil var rena fullträffen för köparen. Men visst det tog
tid. Håll ut - ta en telkontakt med en firma och kolla att du ligger hyfsat rätt i priset. Lycka till.

benzen

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2025

Jag köpte en husbil nu i år och letade länge på blocket.Det jag reagerade på var att säljarna ofta var ovilliga att fuktesta bilarna samt att många hade väldigt lite bilder.Bilder på husbilen var viktig för mig när det var första husbilen och att jag ofta hade långt att åka för att titta.Sen var priserna nästan i samma nivå som bilhandlarnas fast dom gav 6månader garanti.Så jag köpte av en handlare.

F

F.d. 24333

Guest

Hej,

Roade mig med att kolla antalet objekt till salu.

Just nu finns det:

9831 Husvagnar
5664 Husbilar

Till salu på Blocket.

Då vi köpte husbil för 4 år sedan fanns det 1500 bilar under sommaren och sedan 2500 under vintern.

Utbudet är enormt och priserna borde anpassas där efter.

/Erik

D

Deleted member 11118

Guest

Att det är svårt sälja privat beror på lite olika faktorer, en är ekonomin i samhället ingen vet vart krisen tar vägen, men den mest troliga anledningen är att den som säljer vill ha kontant betalning. Du måste som köpare ha pengar. Priset är en annan faktor, kanske man sätter det för högt?

Köper du via en firma så kan du låna pengar.

Angående Blocket använder jag det i stort sätt aldrig.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej.

Även om finansiering är ordnad är försäljning förnärvarande rätt trög.
Har haft ute min Bavaria, nu till dryga 100.000 under likvärdig bil på Blocket...
Förmodligen är den såld nu i veckan, men det svider att släppa till ett allt för lågt/bra pris!

Men å andra sidan det är förnärvarande vinst även i andra ändan, jag tittat just nu på bilar runt 1 till 1½milj.
Priset är %-uellt nästan lika mycket lägre där vilket ändå ger "hyfsad" vinst i bytet vilket som!

Att bara sälja är inte riktigt fördelaktigt just nu, tillgång & efterfrågan styr.
Mvh. Magnus (som tittat på Flair 8000 el. Concorde 840-940, -07 till -09)

F

F.d. 25181

Guest

Tack för alla svar och tips. Nu plockar jag tillbaka alla grejor i bilen fyller gasol, diesel och vatten och drar till Gotland över midsommar (första gången ensam) .... sen sätter jag igång igen och annonserar och sänker priset lite till.
Ha en skön midsommar alla!
Fiskarstugan

barene

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2025

Tack för alla svar och tips. Nu plockar jag tillbaka alla grejor i bilen fyller gasol, diesel och vatten och drar till Gotland över midsommar (första gången ensam) .... sen sätter jag igång igen och annonserar och sänker priset lite till.
Fiskarstugan

Hoppas Du får en underbar midsommar!
Barbro o Ingemar

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Fiskarstugan
-----------------------------
Vänta inte - ge inte upp!
Sätt in en ny annons med det nya priset NU innan du åker iväg - och meddela att du är på Gotland mellan "det och det datumet" - för att där på plats kunna visa upp husbilen.
Det kan finnas gotlänningar som är/blir intresserade.
Lägg ut flera bilder i annonsen - och ha fler bilder med dig på en sticka eller i dator motsvarande att kunna skicka till intresserade.
Jag har köpt alla mina 3 husbilar osett - med hjälp av att ha fått många bilder och många långa telefonsamtal om service och kamremsbyte mm på bildelen.
Lycka till - du ska se att det löser sig bra! :)

S

Sören-6830

Guest

På torsdag åker vi till Tyskland och hämtar vår nya bil. Vår "gamla", mycket fina och välutrustade Hymer -07 lämnar vi i byte.
Trots att vi haft den annonserad på Blocket till ett pris som t o m är lägre än vad man kan hitta liknande för på mobile.de har den inte blivit såld här hemma.
Så trög är marknaden......
Det gör nu inte så mycket för den nya bilen är beställd och utrustad med det vi önskar, till ett mycket bra pris, så mellanpriset blir ändå fullt acceptabelt.
Det är en bra bil vi lämnar så nu får man väl hoppas att den nya inte är sämre.

Toppen