• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sälja husbil

Fredrik Ekstedt

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
32380
Medlemskap
2024
Hej
Jag ska sälja min husbil en MC Louis 375 -21.
Jag behöver råd på hur jag ska tänka.
Sälja privat kontra via förmedling?

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Sälj privat och gör ägarbytet när du fått betalt aldrig innan. Ska du sälja via förmedling så är det dom större aktörerna med dokumenterat bra rykte du ska vända dig till inga andra typ via Blocket eller marketplace.
Du förlorar en rätt stor del på den affären men slipper å andra sidan annonsera och visa bilen det kanske är mer värt för dig än att få ut mesta möjliga.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
dom större aktörerna med dokumenterat bra rykte
Hur kan man vara säker på att det är en sådan man anlitar? Av många av de trådar jag läst på detta forum, verkar många av de större aktörerna INTE ha ett dokumenterat gott rykte – snarare tvärtom.

Pålle

Senast ändrad:

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Det finns 2 sidor av detta mynt. Säljaren som bestämmer vilken process och köparen som bestämmer vilka han vill köpa av.

En husbil är dyr - på sitt sätt kanske inte jättekomplicerad, men det är ganska mycket som kan vara fel.

Jag är helt övertygad om - säljer du privat finns det en del köpare som du inte når.

Vad det innebär för priset kan var och en diskutera med sig själv/spekulera i.

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Problemet när man säljer dyra fordon är att köparen vill låna pengar och jag som säljare kan ju inte låna ut pengar.
Jag försöker för det mesta sälja mina fordon privat via Blocket.
Det gäller att lägga sig på en lagom prisnivå.
Sen gäller det att man skriver bra och informativt.
Bra bilder.
Jag brukar ta en bild på utsidan och resten på insidan.
Man behöver ju inte ta två bilder på köket t,ex.
Korta meningar i annonsen och sen
ny rad.
Korrekturläs också.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Hur kan man vara säker på att det är en sådan man anlitar? Av många av de trådar jag läst på detta forum, verkar många av de större aktörerna INTE ha ett dokumenterat gott rykte – snarare tvärtom.

Pålle
Ja det är lite knepigt men man får kolla med dom som sålt och vad dom tyckt, det är rätt mycket jobb att leta upp en seriös förmedlare.

Lubbis

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2025
Sålde min husbil på Blocket på 3 timmar och hade 5 till som stod i kö.

Lade mig på ett pris mellan vad företag tog och vad en förmedling skulle kosta.

Bilen var nyservad med kamremsbyte, nybesiktad och nyss genomförd täthetskontroll, allt med full dokumentation i form av ifylld servicebok och kvitton.

Hade som villkor att betalning skulle genomföras på banken. Inga problem förutom att köparens bank krävde en kopia på köpekvittot för att föra över pengarna till mitt konto i annan bank.

Om ägarbytet inte sker digitalt se till att det är du som säljare som postar ägarbytet.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Det är äpplen och päron - bil och husbil är olika marknader.

Ändå.

Jag har såld ungarnas bilar på Blocket senaste 2 åren. Jag har själv haft ett par bilar - en via auktionssite - en till uppköpare.

Privatförsäljning - vidrigt. Kanske typ 70 svar första dagen— typ 15-20 inom en timme - absoluta merparten skambud på 50-60% av begärd pris - några i kombination med ” jag swisha handpenning”. Lämna inte mobilnummer på Blocket. När finns ”avtal” baserad på skambud och handpenning ? Den diskussionen med dom gossarna vill jag inte hamna i.

Själv har jag landat i att det får bli andra vägar - det är inte ofarligt längre- har historiskt kanske såld ca 20 bilar privat, men det känns direkt obehagligt numera må vara att identifiering ska ske för såväl annons samt korrespondens.

Och - var och en gör sina val och anser sig kunna kontrollera.

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Säljer man personbil privat är det som du säger. Lämna inte ut telnr eller regnr. Se till så att regnr inte syns på bild.
När man Säljer husbil är det oftast helt annorlunda men en kompis till mig råkade ut för en väldigt påstridig bilhandlare som kom hem till honom och var väldigt jobbig.
Det har tyvärr blivit så idag att man får i första läget hålla sig anonym och gallra i svaren på annonsen.

Toppen