• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sälja bil i Norrland??

F

F.d. 10195

Guest
Hej!
Har under ett par månaders tid försökt sälja bilen i syfte att byta upp oss. Intresset är dock på fryspunkten. Detta känns anmärkningsvärt med tanke på det stora andrahandsutbud som finns, inte minst på Blocket. Ligger det mig i fatet att bilen befinner sig i Norrland (Jämtland)? Synpunkter?

/David

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Sv: Sälja bil i Norrland??

Inget svar på annonser brukar tyvärr tyda på att marknaden tycker att priset är fel :( .
Har sålt 2 husbilar, 4 eller 5 husvagnar, ett gäng motorcyklar / bilar och de har sålts inom 2 timmar till 30 dagar.
Priset ska ligga bland de lägre på blocket om det inte är i extremt bra skick för att få snabba avslut.
Just nu har jag däremot en bil till försäljning där jag ligger lite högre än de billigaste på blocket. Det beror på att det är drygt 3 månader till leverans av nya bilen och ska jag sälja den gamla bilen nu måste jag ha täckning för hyrbil vissa perioder. Får jag inte den såld innan semestern åker den ut till försäljning direkt vid hemkomst till ett nytt lägre pris, dock inte lägre än inbytespriset. Kan jag hjälpa någon att få en bra bil utan att bilhandlaren ska tjäna x tusenlappar så är jag glad (bättre att jag gör det :D )

Och att husbilen är till försäljning i Norrland ser jag inte som något hinder. Avstånd är inga problem för en norrlänning :p. Sålde en mc till en kille i Västerbotten, 125mil härifrån.
När jag frågade om det inte var lite långt att åka 250 mil ToR för att köpa en ett par år gammal mc kom svaret snabbt: "Det är väl inte långt :twitcy:" .
Avstånd är ju relativt..
Lycka till med försäljningen.

F

F.d. 5824

Guest

Just när det gäller köp av husbil tror jag många är benägna att åka ganska långt. Då kan man ju prova bilen ordentligt på vägen hem. Det är dock dumt om man på plats bestämmer sig för att man inte vill ha bilen. För att man som säljare ska visa att allt är i ordning mm. kan man ju erbjuda sig att mötas på halva vägen var.

Lycka till!

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Tror heller inte att avstånd är nåt problem.
Oftast är det priset som avgör intresset.
Har själv köpt 2 husbilar de sista 3 åren. Köpte båda osett ca 100 mil bort - en i Falköping (privat) å en i Göteborg/Lilla Edet (företag). Sålde den första "osett" i januari ifjol till en i skåne.
Så allting går att sälja bara priset är rätt. :)
En del tycker att det är viktigt med bilder i annonsen - ja plus att man har många bilder i reserv som man kan skicka efterhand som intresserade hör av sig.
Se till att annonsen kommer högt upp på säljsidan - kan innebära att du måste lägga in den igen - en del letar "röda pilar" dvs nedsatta priser på tidigare inlagd annons osv.
Blocket å Annonsbörsen å liknande är bra säljsajter. :)
Lycka till!!

T

Trilla

Guest

Vi i norrland är faktiskt lite mer benägna att åka långt och hämta grejer än vad sörlänningarna är. Så visst tror jag att vart du bor har en viss inverkan. Men sen är det priset.
Jag har sett att det hänt nåt på begmarknaden de sista 2 åren. Bilar sjunker ganska drastiskt. Och många husbilsägare som har haft några husbilar tidigare är vana att få bra betalt på beg marknaden och sätter ut för fel pris. Jag tycker ofta det är skönt att sätta ut billigast på blocket för då slipper man prutning och snack. Vill man ha den så köper man den, att få ut sista tusenlapparna blir mindre viktigt, pengar görs det nya varje dag.
Har följt utvecklingen på Solifer 6700 i ett par år och där har de sjunkit från 150-170 till 70-90 på två år. En rejäl procentuell nedgång på en bil som redan borde ha gjort den stora initiala nedgången. Hur vida dina 355 loppor är rätt pris har jag ingen aning om men det finns det säkert andra här som vet.

Senast redigerad av en moderator:
L

linde

Guest

Jag tror inte att priset ligger tillräckligt under handlarpris tyvärr.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Linde har troligen rätt.
När jag sålt mina husbilar har jag baserat försäljningspriset på nedan sätt:

Samma bil köps i tyskland för ca 25.000EUR. Räknar man högt så är omkostnaderna ca 20.000kr = ca 250.000 hemma.
Att slippa göra den resan kan en del säkert uppskatta, så lägg till 50.000kr.
Med andra ord borde priset ligga runt 300.000 kr för husbilen som omfrågas.

Med detta resonemang har jag sålt mina husbilar. Betald semester och snabb försäljning :mcride:.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag tror absolut att det är en nackdel att bilen finns i Norrland. Dvs det blir långt att åka för majoriteten av husbilsköparna.
Har man inte en väldigt speciell bil eller ett väldigt lågt pris som lockar så finns det ju ingen anledning för köparna att åka så långt när det troligen finns massor med andra bilar att välja på i deras närhet.
Har du ingen du kan ställa bilen hos?

Sen håller jag med om att det verkar hända saker med begpriset i Sverige. Troligen har importvågen punkterat prisbilden på privatsidan och även fixat pyspunka på handlarnas uppblåsta prismodell. De bjuder bra i inbyte när man köper nytt eller byter upp sig och de tar ibland dubbla priset för sina begbilar jämfört med samma bil privat.

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

-Sen håller jag med om att det verkar hända saker med begpriset i Sverige. Troligen har importvågen punkterat prisbilden på privatsidan

Håller med .... Ungefär samma läge nu för HB som det var när man började plocka hem privatbilar från Tyskland

Priset sjunker på beg. marknaden
Tex Davids bil finns i Tyskland för 200-250 000 , tråkigt men sant

Toppen