• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkringsproblem

Lisbo

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
8290
Medlemskap
2024
2 ggr har 20A säkringen gått .... Varför ?
1'gången har jag laddat m 220V säkringen hade gått o inget fungerade.
2'a gången idag laddat m 220V o satt på kyl/frys på 5 för några dagar sedan. Inga problem kyl kall o allt fungerar. När vi ska åka försöker vi sätta kyl/frys på 12V .... går inte lampan lyser rött. Slår på gas o kör för att undersöka problemet senare. 20A säkringen har smält men tråden hel ( se bild). Det var väl därför övrigt fungerade.

Kan någon förklara varför dylikt händer ???
 

Bilagor

  • 20230818_132806.jpg
    20230818_132806.jpg
    829,1 KB · Visningar: 62
  • 20230818_130706.jpg
    20230818_130706.jpg
    679,4 KB · Visningar: 62

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag utgår från att det är två olika värmeelement ett för 12v och ett för 230v.
Då är min första tanke att det är dålig kontakt vid aktuell säkring som medför värmeutveckling. Tillräckligt för att smälta plasten men inte tråden. Långvarigt strömuttag som ligger nära gränsen kan också skapa detta fenomen.
Det som talar emot detta är att det inte går att starta på 12v. vid första försök eller har jag misstolkat dig?
Vad är "övrigt fungerade"? Den är ju bara för kylen.
Jag hade börjat med att mäta strömuttaget på aktuell säkring.

Lycka till.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Oftast att det har varit dålig kontakt vid säkringen och strömuttag varit på gränsen men inte över. Måste ni manuellt slå över till 12 V när ni ska åka? Det brukar kylen göra automatiskt när man startar, annars har man aldrig kylen på 12V.
 

Lisbo

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
8290
Medlemskap
2024
Oftast att det har varit dålig kontakt vid säkringen och strömuttag varit på gränsen men inte över. Måste ni manuellt slå över till 12 V när ni ska åka? Det brukar kylen göra automatiskt när man startar, annars har man aldrig kylen på 12V.
Vi måste slå om från det ena till det andra.
Vad är över uttag ??? Skall man välja lägre kyla än 5 när man vill att det ska vara kallt när man startar ?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Ser mer ut som en ordentlig kortslutning, säkringen är ju helt sönderbränd. Skulle tro nån kabel nött bort isolering mot något. Kolla kabeln mellan säkringsdosan o kylen så hittar du nog felet.
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Min första åtgärd hade varit att kolla bakplanet på säkringsplinten (eftersom värme har uppstått kring säkringen som tyder på dålig kontakt).
Om det ser OK ut där hade jag gjort som "Globetrotter" skriver Mäta strömuttaget genom säkringen.
Börjar du med att mäta strömuttaget och det är kortslutning i elementet och du har dålig kontakt i bakplanet vid säkringen kan du få ett mätvärde som kan se OK ut.
 

Lisbo

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
8290
Medlemskap
2024
Min första åtgärd hade varit att kolla bakplanet på säkringsplinten (eftersom värme har uppstått kring säkringen som tyder på dålig kontakt).
Om det ser OK ut där hade jag gjort som "Globetrotter" skriver Mäta strömuttaget genom säkringen.
Börjar du med att mäta strömuttaget och det är kortslutning i elementet och du har dålig kontakt i bakplanet vid säkringen kan du få ett mätvärde som kan se OK ut.
Ska kolla baksidan.
Ännu har inte säkringen gått igen trots 220V inkopplad o kyl/frys i drift funkar
 

Lisbo

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
8290
Medlemskap
2024
Jag utgår från att det är två olika värmeelement ett för 12v och ett för 230v.
Då är min första tanke att det är dålig kontakt vid aktuell säkring som medför värmeutveckling. Tillräckligt för att smälta plasten men inte tråden. Långvarigt strömuttag som ligger nära gränsen kan också skapa detta fenomen.
Det som talar emot detta är att det inte går att starta på 12v. vid första försök eller har jag misstolkat dig?
Vad är "övrigt fungerade"? Den är ju bara för kylen.
Jag hade börjat med att mäta strömuttaget på aktuell säkring.

Lycka till.
Första gången när säkringen brann av dvs ingen tråd fungerade inget dvs lyse mm.
Andra gången ... bara kyl frys som inte gick att manuellt slå om till 12V
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Säkringen tyder på att det har varit dålig kontakt och därför överhettning. Problemet är att då har förmodligen härdningen gått ur kontakterna på baksidan av säkringshållaren. Då måste dessa bytas annars uppstår samma fel igen.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
 
Toppen