• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem Säkringen går til bilens ac hela tiden? Fiat Frankia 2003

Daniel77

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
15390
Medlemskap
2024
Är det någon som har koll på om det kan vara magnetkopplingen eller något annat kanske?
Köpte bilen i höstas så har inte testat bilens ac innan, men när jag väl lyckas å få knappen att bli gul så startar kompressorn, (motorn går lite tyngre) men efter c:a 5 sekunder så går 20A säkringen i motorutrymmet gemte batteriet. Det jag hinner märka på den korta tiden den startar är att det blir betydligt kallare luft i ventilationssystemet, så gas finns det. Har läst någonstans att förr kunde man skimsa dessa magnetkopplingar eller nåt?, har dålig koll. Men kan den orsaka att säkringen går, eller är det något annat med kompressorn?
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
407
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Det är länge sedan jag grejade med dessa äldre Ducatos men jag tror att den säkring du har problem med är till den extra kylfläkt som bilar med ac har. Kommer jag ihåg rätt så styrs fläkten av en tryckgivare så den startar inte förrän kompressorn byggt upp trycket. Jag kan komma ihåg fel men har svårt att tro att magnetkoppling är orsaken.
Hälsningar
Peter
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Vilken Motor och vilket Chassi 244?
Fiat orginal AC eller eftermonterat Diavia

På frågan om magnetkoppling och schims är svaret att det bränner inte säkringen. blir den sliten så brukar den få svårt att dra när den gått en stund. ganska vanligt problem när man böjar få för lite mängd i systemet då suger kompressorn ner sig på låg tryck sidan å då släpper magnetkopplingen tills lågtrycks vakten ser tillräckligt tryck igen. det resulterar i att kopplingen ligger å slår till å från å slits ut i förtid.

jag har för mig att tillslaget av kompressorn styrs av motorstyrboxen och att säkringen i motorrummet är för att tvångsköra kupefläkten. sitter ett relä som dras av manöverknappen inne i bilen, men matningen går till läge 1 på fläktmotståndet. så om du inte har läge 1 på fläkten kan där finnas ett samband. men det finns lite olika inkoppling beroende på modell

Motorkylfläktarna har utgångar och det sitter en tryckvakt på torkfiltret steg 1 15bar steg 2 20bar första fläkten har ett motstånd för att den ska gå som låg farts fläkt andra är full fläkt (notering Diavia eftermonterings satser har fel i kopplingschemat så högfarten startar vid 15 å låg vid 20bar)
 
Toppen