• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkringen går när jag skall starta

F

F.d. 16761

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.8 JTD 128 hk
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Advantage 5880
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Elsystem
Var och hämtade ut husbilen idag efter vinterförvaring. Fungerade helt felfritt. När jag skall starta bilen hemma på gården senare på dagen så är den "helt död". Efter en del letande så hittar jag en trasig säkring(näst längst till höger) vid startbatteriet som är sönder (20 A). Jag letar i mina manualer vad säkringen kan vara till men kan inte hitta något. Jag bytte säkringen och då startade bilen EN GÅNG, när jag skulle starta nästa gång så gick säkringen sönder igen. Finns det någon som vet vad säkringen går till? Tilläggas bör att när säkringen går så slocknar alla lampor på instrumentbrädan. Vor ju bra om man kunde fixa felet själv så man slipper att bärja bilen till verkstan.

Hjälp mottages tacksamt

Hans-Åke

Lösning
Hej kolla om du har en värmare på vevhusventilationslangen som går till luftrenaren ca 20mm tjock och där borde en elvärmare sitta.Dra ur kontakten o kolla med en ny säkring
om det fungerar då så har elementet brunnit (ganska vanligt)men det behövs ej om man endast använder bilen sommartid.

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Hej kolla om du har en värmare på vevhusventilationslangen som går till luftrenaren ca 20mm tjock och där borde en elvärmare sitta.Dra ur kontakten o kolla med en ny säkring
om det fungerar då så har elementet brunnit (ganska vanligt)men det behövs ej om man endast använder bilen sommartid.

Lösning
Toppen