• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkringar?

Käthe & Per

HBK Medlem
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2025
Äger en Dethleffs 6501. Årsmodell 2008. Efter många år införskaffat en 12/240 V TV.
Tv är placerad i ett fack akter om kyl/frys. I fackets botten finns två uttag för 12V.
Har aldrig tidigare nyttjad dessa uttag av förklarliga skäl ... ingen TV.
Vid installationen och kontroll av TV upptäckte jag att båda uttagen saknar spänning?
Vid kontroll av 12V-kabeln mot annat uttag/cigarettändaren, fungerade denna.
TV fungerar u.a. med 240V adaptern.

Fråga: Var hittar jag säkringen till TV-uttagen? Letat på gängse platser; elblocket, under passagerarstolen
b-stolpen (tror jag det heter) höger sida.
Finns det andra platser att finna säkringar på?

Hälsningar

Per

Käthe & Per

HBK Medlem
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2025
Hej Tony.
När jag skriver detta svar har jag satt på mig dumstruten. Du vet den där som används av stjärngossarna vid Luciafirandet. På min finns det inga stjärnor av förklarliga skär som kommer nedan.
Glad i hågen gick jag till husbilen med nyinköpta TV. Solen värmde både husbilen och mig. Skruvade fast TV på dess plats stoppade i kontakten och tryckte på ON på medföljande dosa.
Helt dött!? Typiskt.
TV hade kontrollerats hemma u.a. Ok. Återvänder hem och väntar tills yngsta barnbarnet (elektriker) kommer hem. Inget barnbarn i sikte. Återvänder till husbilen. Nu har solen gått ner, skymningen sänker sig över nejden.
Nu är det så pass mörkt i husbilen att jag behöver ha belysningen tänd varpå jag trycker på ON-knappen på panelen (DT220). Varde ljus och (fanfar och trumvirvel) ........ TV startade.
Naturligtvis skall 12-voltssytemet vara på för att det/TV skall fungera.

"Så kan det när haspen int´ är på".

mvh Per

PS: Skrev ett personligt svar till Dig. DS

Toppen