• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Säkring station 6?

Status
Stängd för vidare inlägg.

H.B.Isak

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Står på en ställplats i södra Tyskland och nu har en säkring löst. Det är bodelen som är drabbad.
Kylskåp och andra funktioner är borta.
Står utan starkström.
Har en Kabe - 17 ,760 LGB med autobus system.
Normalt hjälper det att starta om autobus - systemet, men felet avhjälps inte av detta.
Initialt fick jag upp ett felmeddelande att "säkring station 6 löst"
Har nu kollat alla säkringar jag har hittat - men inte hittat felet.
Omstart norsk reset är gjord med huvudbrytare utan resultat.
Finns det någon som läser detta som har en aning om var station 6 finns?
Ja, jag har instruktionsbok, men framgår tyvärr inte där.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att en säkring går är en konsekvens av en överbelastning eller kortslutning för att undvika kabelbrand, så när du funnit ut varför den gick så har du funnit problemet.
Fyll gärna på här hur det gick.

H.B.Isak

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Jodå, mycket riktigt så var det en hög belastning vid tillfället, som orsakade utlösningen :/
Många normalförbrukare, typ kylskåp, samt en takfläkt ovan sängar som gick för fullt.
Dessutom kopplades en 12v förbrukare in utomhus (myggtablett-värmare).
Men första gången denna säkring löst.
En modifierad 20a säkring fick bli lösning. En granne fixade en större modell av "gammal" 20a säkring . Den fick klippas med hjälp av en avbitare i sidor samt "spetsar", för att passa - men sedan 00:30 inatt fungerar allt som det ska. Nöden hade ingen lag...
Skönt med fungerande kylskåp :)

elsebo46

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Hej!
Angående noder på Kabe husbil, är det någon på forumet som vet var dom sitter?
Jag har en 760 T 2015 och jag har varit och letat i husbilen efter noder hittar 4 st onumrerade, se bifogad bild men jag vet inte hur många det ska vara det kanske bara är 4 på min, tycker det är dåligt att Kabe inte skickar med en förteckning över dom samt vilket nr dom eftersom Smart hänvisar till ett nr. vid larm.
Christer

Bilagor

• IMG_2365.jpeg
    IMG_2365.jpeg
    226,8 KB · Visningar: 47

H.B.Isak

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Kan h
Hej!
Angående noder på Kabe husbil, är det någon på forumet som vet var dom sitter?
Jag har en 760 T 2015 och jag har varit och letat i husbilen efter noder hittar 4 st onumrerade, se bifogad bild men jag vet inte hur många det ska vara det kanske bara är 4 på min, tycker det är dåligt att Kabe inte skickar med en förteckning över dom samt vilket nr dom eftersom Smart hänvisar till ett nr. vid larm.
Christer
Kan hålla med.
Placeringen av noderna är nog lite rendom placerade. Mycket tack vare olika planlösningar och antal modeller.
Sedan också på årsmodeller.. Men hade varit bra med mer specifik angivet för just den bil man har.

Inger&Jonas

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025
Hej ladda ner kabes instruktionsbok för årsmodell -22. Där visar de var noderna o säkringarna sitter på olika modeller. Tror inte de har ändrat så mycket men då får man en liten översyn hur elsystemet är på olika modeller.
/Jonas

Oddan

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
11406
Medlemskap
2024
Har Du kollat på Electronikboxen? Det verkar vara ett "primärfel"?kolla speciellt 50 amp. säkringen! Jag är själv inte så insatt i Kabes Bussystem med Noder.
m.v.h
Oddan P.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen