• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Säkring solceller

foxizz

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
17119
Medlemskap
2026
Har 2 * 100w solceller med en 20a tracer 2215bn så hur stor säkring behöver jag vid batteriet?

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025
Sv: Säkring solceller

Maximalt ger de då 200W delat med 12Volt (tomt batteri) ger 16,66Ampere max. Detta lär aldrig inträffa om de inte står vinkelrätt mot solen. Om kablar tål detta så säkra med 20A säkring så är allt frid och fröjd. Säkringen vid batteriet är bara för skydd vid kortslutning på kablar mellan regulator och regulator. Andra skydd sitter redan i regulatorn.
Hoppas detta är till hjälp
Conny J

ottoilmari

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1214
Medlemskap
2026
Sv: Säkring solceller

Hej
Har Likadant anläggning 2*100watt. med Tracer 2215bn 20amp regulator. Säkringen är 20amp sitter 10cm från batteriet sen är det 30cm till regulatorn. Kabeldimencionen är 6 kvadradmm. hela vägen från Solcellerna till batteriet. Fungerar. kanon

Toppen