• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Säkring går för vindrutetorkare.

linul

FD HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
2381
Medlemskap
2023
Jag har en Knaus travel line 640 där säkringen går sönder när man sätter på
den snabba hastigheten på torkaren. Jag undrar om någon varit ute för detta problem?
Jag tror själv att det kan antingen vara fel på motorn eller reläfel för funktionen.Finns det någon kunskap om detta ? Hälsn. Jan-Ivar Lindström

F

F.d. 24784

Guest
Sv: Säkring går för vindrutetorkare.

Vet ej hur just denna torkarmotor är beskaffad men:

Det finns olika sätt att få olika hastigheter, ett är med ett motstånd i lågläget, ett annat sätt är olika lindningar i motorn.

Frågan är om säkringen bara smäller av samma ögonblick som du sätter på helfart?
Eller om den går en tid, sekunder eller minuter?

Går motorn trögt drar den mer ström.
Lagren osmorda, det sker oftast om den är gammal, på bil som är 15 - 25 år kanske.

Vilken ström är det på säkringen? 3 A eller 10 A?
Drar den så hög ström att en 10 A säkring smäller av, ja då drar motorn mer än 120 W och det skall den inte.

Har någon satt på mycket för långa torkarblad kommer förstås motorn att dra mer ström. Vik ut torkarna och kör utan friktion mot vindrutan för att prova.

Enklast är att plocka ur motorn och ta isär och provköra på bänk.

de
Roy

linul

FD HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
2381
Medlemskap
2023

Tack för svar.
Jag har kollat mekaniken och den verkar ok. Jag provade med torkarbladen utfällda och då gick det köra på den höga hastigheten.Det kan vara så att de stora torkarbladen ger för hög friktion. Jag har inte testat vid regn.

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027

Det är garanterat att torkaraxeln i länkaget kärvar. Ta bort o plocka isär o smörj upp det hela. Annars åker du på att byta både länkaget o motorn ganska snart. Det brukar kärva i själva axeln upp till torkararmen, alltså två ställen som är kritiska. Är vanligt på dom flesta bilar, du måste plocka bort motorn från länkaget för att märka det.

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023

Inte testat vid regn? Högsta hastighet på torr ruta är inte att rekomendera. Då kan nog till och med säkringen gå. Det är ju bra att säkringen går, vid för hög belastning. Annars hade kanske motorn pajat.

Toppen