• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Säkring EBL till batteri ,nyinstallation på G

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Jag tänkte då ta och flytta in mina batterier in i bodelen och har kikat lite men kan inte finna någon säkring mellan batteri och EBL , skall det inte finnas ?
Jag har iallafall köpt en säkringshållare för 10 mm2 kabel som är anpassad till bilstereoförstärkare och har även köpt 60 amp säkring .
Jag skall montera en liten 600w inverter och det bör väl räcka .

I vår gamla bil som vi hade en 400w inverter monterad som tjuvdrog ström även när den var avstängd , är detta vanligt ?

Någon som har bilder på deras kreation av "el låda" ?

Jag skall flytta batterierna till den sittlådan som man nästan måste vara akrobat för att komma in i .

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Säkring EBL till batteri ,nyinstallation på G

600 W på 12 V ger 50 A. Men det är kabeln du ska avsäkra :) Kommer inte ihåg hur mycket 10 kvmm klarar.
Invertern tar ström även när den inte används, om den är inkopplad. Tomgångsström om den inte är belastad, kan vara på några A, viloström om den har automatisk (eller manuell) avstängning/påslag. Denna viloström brukar vara ganska marginell, typiskt ett par hundra mA.

Toppen