• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Säkraste semestern

Avarage

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Säkraste semestern

Stämmer detta borde man i Danmark kunna lämna husbilen olåst med datorn framställd på bordet utanför och plånboken liggandes på köksbänken under tiden man är ute på en dagstur med cykeln. För jag upplever inte Sverige som så mycket otryggare än Danmark. Men statistiken ljuge rju inte, eller?

Min gamla far, som tyvärr inte lever längre, använde sig av ett gamalt uttryck när det gällde just statistik (själv var han mattematiker).

"Lög, förbannad lögn och statistik!"

// Niklas

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har inte besökt Island men nog känns det säkrare i Danmark och Österrike än i många andra länder.
En besvikelse att Norge inte finns med på listan!

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Att Norge inte finns med på listan är för mej ett bevis på att listan inte stämmer med verkligheten. Om man sedan betänker att Slovenien ligger på 10:de plats är något som stärker min uppfattning om listans tillförlitlighet. Det landet är väl nerlusat med vapen sedan kriget.

Bennie

Chocho7

HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
22889
Medlemskap
2025

Stämmer detta borde man i Danmark kunna lämna husbilen olåst med datorn framställd på bordet utanför och plånboken liggandes på köksbänken under tiden man är ute på en dagstur med cykeln. För jag upplever inte Sverige som så mycket otryggare än Danmark. Men statistiken ljuge rju inte, eller?

Min gamla far, som tyvärr inte lever längre, använde sig av ett gamalt uttryck när det gällde just statistik (själv var han mattematiker).

"Lög, förbannad lögn och statistik!"

// Niklas

Jag vet inte var i artikeln det står att det inte förekommer någon brottslighet i dessa länder, de konstaterar ju bara att baserat på vissa kriterier (såsom antalet mord etc) är dessa de säkraste länderna. Det betyder inte att man bör bjuda in eventuella brottslingar genom att servera alla sina tillhörigheter. Det finns ett annat ordspråk, som din far förmodligen också kände till, "Tillfället gör tjuven.". Och nej, jag är inte statistiker och jag tror inte på allt jag läser, inte heller på alternativa fakta.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

En av parametrarna skall då vara tillgång till vapen. Nu vet jag inte hur de har räknat här, men detta med vapen skulle kunna ligga Sverige i faten. Då menar jag inte det i och för sig ökande antalet illegala vapnen, utan den svenska välutrustade jägarkåren. Till skillnad från många andra länder har vi i Sverige en tradition av möjligheter för stora delar av befolkningen att bedriva jakt och många har en välfylld "vapengarderob". Nu menar jag inte att just dessa jaktvapen bidrar till osäkerheten i någon större utsträckning, men det kanske bidrar till att Sverige hamnar längre ned i just den aktuella sammanställning. Detsamma torde då gälla för även för Norge och Finland.

F

F.d. 50064

Guest

Ja,Ja Hmm det där var önsketänk
Inte vår upplevelse av Alpländerna.

Avarage

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021

Jag vet inte var i artikeln det står att det inte förekommer någon brottslighet i dessa länder, de konstaterar ju bara att baserat på vissa kriterier (såsom antalet mord etc) är dessa de säkraste länderna. Det betyder inte att man bör bjuda in eventuella brottslingar genom att servera alla sina tillhörigheter. Det finns ett annat ordspråk, som din far förmodligen också kände till, "Tillfället gör tjuven.". Och nej, jag är inte statistiker och jag tror inte på allt jag läser, inte heller på alternativa fakta.

Då är vi två, som inte tror på allt som "serveras på silverfat". Däremot säger min erfarenhet att budbäraren nästan alltid har en avsikt vare sig det är något som vill diskuteras öppet eller ej.

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Plats 14 av ca. 250 länder tycker inte jag är särskilt skrämmande. Men 1:a är naturligtvis bättre. I övrigt så har jag varit i några av länderna som ligger i botten på listan och överlevt.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Alla schweizare mellan 20-30 år som gjort militärtjänst är skyldiga att förvara ett SG-550 automatgevär hemma. Det gör att Schweiz hör till dom vapentätaste länderna i Europa.
/Åke

MatsR

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
19101
Medlemskap
2025

Indexet består av en massa delkomponenter med bl.a. vapenimport och -export vilket inkluderar militära vapen samt relationen till andra länder mm.
Om man glömmer det och tittar på kriminalitet och polistäthet så verkar det inte spela så stor roll var i Norden man väljer att vistas. Poängen för dessa komponenter är 1,5 - 2.0 för Norden och även för Tyskland. 1 är låg risk och 5 är hög risk.

F

F.d. 55256

Guest

Statistik kan vara ganska rolig, saxat ur dagens NWT.
Systembolaget i Eda (Värmland) sålde 374 liter starköl per invånare 2015.
Riksgenomsnittet var samma period 28,8 l.
I Skåne var snittet 15,4 l.
Kan man med detta dra den slutsatsen att Eda bebos av enbart alkisar ???????
Är Skåningarna nästan helnykterister????????
Ove.G

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Jag har rest i många länder, hoppas samtidigt det blir fler. :)
Jag har blivit varnat för vissa men det har varit helt lugnt trots flera besök Typ Sydafrika. Sedan har jag vänner som säger Sydamerika är bäst där finns inga terrorister lik förbenat behöver man ofta en turistpolis som följer en till typ stranden o det skjut ihjäl en polis varje dag i Sao Paulo.
Jakarta är en brännpunkt som filmen säger o man blir bedrövad o se alla gatubarn och att man uppmanas låsa in sig.
Men jag tror att har man bra förhållningssätt, rätt bemötande samt sunt förnuft så klarar man sig långt.
Visst det finns systematiska brottslingar men dom finns överallt o ett skallarm är en bra investering om man känner sig otrygg, för den som är otrygg här är det säkert "där" med. :)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag har inte besökt Island men nog känns det säkrare i Danmark och Österrike än i många andra länder.
En besvikelse att Norge inte finns med på listan!

Beror på hur man ser på det. Det är mycket säkert avseende risken att bli utsatt för brott, men risken för att man blir utsatt för naturens krafter är betydligt större. Varje år stryker det med flera turister som överskattat sin förmåga att vistas ute i vildmarken

/Ludde

Avarage

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021

Många förfäras över kriminalitet (varken konstigt eller onaturligt i sig) pga rädslan för våld och det är inget var man har kontroll över.

Det avlider ca 80-85 personer per år i våldsrelaterade brott i Sverige, förutom senaste 2 åren där ytterligare närmare 30 människor fått sätta livet till (merparten av dessa 30 är unga kriminellt belastade män).

Samtidigt begår ca 1500 personer per år självmord. 12 gånger fler än av kriminella orsaker.

Tittar man vidare på orsaker att känna stor rädsla för finns hjärtkärl sjukdomar, diabetes för att inte tala om cancer.

Är man oroligt lagd kan man, om man vill, oroas över i stort sett vad som helst här i livet. Och som brukligt är det ju mycket lättare att beklaga sig över vad andra gör och inte. De måste ju ha mycket lättare att förändra sig än jag...

Självklart är det obra, för att bli lite norrländsk, när kriminaliteten ökar, lika obra när ohälsan ökar eller antalet cancerfall. Och självklart har allt detta (och mycket mer) ett nyhetsvärde. Men fokus läggs på tok för mycket mot kriminalitet vilket ger för lite utrymme för viktigarediskussioner (läs fler människoliv).

// Niklas

Toppen