• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Säkra handpenning?

KarinochTommy

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2025
Fick lite funderingar efter MLGs konkurs.
Finns det något sätt att beställa en ny husbil och ändå säkra handpenningen vid en eventuell konkurs? Alltså att handpenningen inte ingår i konkursen.
T.ex. Bankgaranti eller liknande.

Tyvärr ska vi inte köpa ny husbil nu men om det skulle ramla en massa pengar över oss så kan det ju vara bra att veta.....

mlarsson74

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7522
Medlemskap
2025
Sv: Säkra handpenning?

Hej, du kan skriva ett kontrakt avseende handpenningen och deponera den på spärrat konto i bank eller hos advokat. Pengarna betalas ut till leverantören om villkoren uppfylls i avtalet, dvs att husbilen levereras. Om den inte levereras inom tid ni överenskommit går pengarna tillbaka till dig. Detta är en ganska normal hantering vi högre handpenningar, tex som vid husköp mm. Jag har dock lyft detta vid köp av husbil men det har tyvärr skapat irritation hos leverantörerna. Det tyckte att jag "krånglade". Jag valde då, efter grundlig kontroll av företaget, att betala handpenningen. Det gick bra den gången och leverantören var seriös. Han lämnade många referenser på kunder men som du skriver så kan en konkurs komma hastigt om kassaflödet blir negativt.
Hoppas mitt inspel är till någon hjälp för dig.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Är det inte säkrast att köpa en lagerbil. Betala och köra hem glad och lycklig!

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har endast blivit ombedd att lägga handpenning en gång. Kollade upp företaget som då endast drevs på lånade pengar. Köpte i Tyskland samma bil men betydligt mer utrustad för ca25% billigare.
Företaget gick i konkurs som alla vet. Mobile Living.

Lägg aldrig handpenning på en bil, mitt råd. Man sover lugnare då.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Köpte i Tyskland samma bil men betydligt mer utrustad för ca25% billigare.
...
Lägg aldrig handpenning på en bil, mitt råd. Man sover lugnare då.

Hur gjorde du när du köpte i Tyskland? Har köpt 4 st där och har fått betala allt från 500€ till 20% vid avtalsskrivande. Sen har jag hämtat husbilen inom någon vecka så har inte varit speciellt orolig även om det känns kymigt att skicka iväg pengar i förväg.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Jo det har du rätt i. Det jag var negativ mot va att betala handpenning 7-8 månader i sverige till en handlare som man inte vet finns kvar då.
Det du beskriver stämmer då pratar vi endast några dagar på lagerförd bil.
Köpten ny bil med leverans i Maj beställd på mässan i Jönköping året före och betalade ingen handpenning. Kurts Husvagnar. Tyskland kunde inte konkurera med deras pris. Köper där det är billigast.

Senast ändrad:

//GG

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024

Har beställt en Sunlight A72 via Pecuna husbilar i Mora.

Ingen handpenning....

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag har köpt några husbilar i Tyskland och när det handlar om specialbeställningar så vill naturligtvis byggaren också ha garantier innan han drar igång med ett kostbart bygge som kanske inte passar någon annan spekulant.
Som ett alternativ till bankgaranti så vet jag att man då brukar erbjudas något som betecknas som "Sicherheitsübereignung", vilket innebär att basfordonet är din egendom om byggaren skulle gå omkull, men som även skyddar byggaren i den händelse du skulle hoppa av.

aake

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Det jag var negativ mot va att betala handpenning 7-8 månader i sverige till en handlare som man inte vet finns kvar då.
Håller med dig till fullo.
Farsan med sambo har beställt en ny Adria Matrix silver 50Y som de hämtar till våren hos Caravanparken i Alvesta. Inget snack om handpenning, däremot fick de erbjudande om att ställa sin nuvarande Dethleffs hos de över vintern. Jag avrådde de till det just med tanke på Mobile livings konkurs. De hade visserligen sparat kostnaden för vinterförvaringen, men det är en billig försäkring, plus att de har kvar platsen till nästa vinter.

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Begär en bankgaranti på handpengen så är det aldrig några problem om något händer. Oftast backar säljaren från detta krav då det kostar honom pengar.

Toppen