Sv: Säkerhetsrisk!
Websiden som det pekes til i første innlegg i denne tråden er en av de bedre oversiktene over teoretiske risiko og skrevet slik at de fleste kan forstå det meste. Alle faremomentene som er beskrevet er reelle og mulige, men hvor ofte vi utsettes for de vet egentlig ingen. I de nordiske land brukes det ikke lengre statiske løsenord i nettbank, dette er en følge av problemene som er beskrevet.
Har selv jobbet med nettverk sikkerhet i nesten 20 år. Det hender jeg bruker slike usikkre nett, men vurderer da hele tiden hvilken risiko som jeg utsettes for. En kan ikke være 100% sikker uten en sterk PC til Server kryptert VPN, mulig for en bedrift og dennes ansatte - ikke praktisk gjennomførbar for en privatperson. SSL (
https://) forbindelser legger til et brukbart sikkerhetsnivå, men det finnes faremomenter rundt redirigering av trafikk og falske navneoppslag - uten at jeg her skal gå i detaljer.
Nettbanker som bruker flerfaktor engangs løsenord og signeringer over en sterk SSL er nesten 100% sikker (ingen kjente innbrudd).
Brukere som klarer å bruke forskjellige løsenord på forskjellige steder og bytter disse slumpvis skulle redusere sin risiko betraktelig, dette sammen med en brannvegg på PCen og litt restriktiv på hvor en surfer.
Røver-siter finnes, men holder en seg til kjente steder så går det oftest bra.